5 340 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Handhyvel och ändträ
Sida 1 av 2
Jag får inte till det. Jobbar i gran. Kan inte ta några spånor ur ändträ alls. På sin höjd blir det trädamm och gnisslar.
Använder en #4 som annars funkar helt okej. Kan ta nästan genomskinliga spån ur längsträt utan problem. Skärper på 1200 och sedan på 1 µ diamantpasta/mdf. Är det helt enkelt så att den inte är vass nog? Fel inställd klaff (ca 3/4 mm nu) eller spånöppning?
Använder en #4 som annars funkar helt okej. Kan ta nästan genomskinliga spån ur längsträt utan problem. Skärper på 1200 och sedan på 1 µ diamantpasta/mdf. Är det helt enkelt så att den inte är vass nog? Fel inställd klaff (ca 3/4 mm nu) eller spånöppning?
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Hur beter sig hyveln när du hyvlar på ändträt? Hoppar den? Eller fastnar/hackar?
Har du någon bild på hur ändträt det ut innan och efter hyvelförsök?
Vad gäller hyveln, baksidan av hyvelstålet har du planat? Hur tight ansluter spånklaffen till stålet? Ligger stålet stabilt mot grodan? (Frog, tappade svenska ordet..)
Vad gäller hyveln, baksidan av hyvelstålet har du planat? Hur tight ansluter spånklaffen till stålet? Ligger stålet stabilt mot grodan? (Frog, tappade svenska ordet..)
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Och såklart, hur blir resultatet på ämnet du hyvlar..hur hyvelspånet det ut är inte så viktigt bara den hyvlade ytan ser ut som den ska 
Hugger mest.Frustrator skrev:
Hur beter sig hyveln när du hyvlar på ändträt? Hoppar den? Eller fastnar/hackar?
Kan ordna bild i morgon, men det syns inte mycket. Det går bra att fasa hörnen men arbeta bort mer material vill den inte.
Baksidan är plan. Spånklaffen är inte perfekt men det finns inga synliga glipor och det brukar inte komma in särskilt mycket bös under. Stålet ligger likaså inte perfekt mot hyveljärnstödet (heter väl så?) men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.
Resultatet är väl okej men avverkningen nästan obefintlig. Jag håller på med bordsben och det är en del trä som behöver bort för att få dem vinkelräta mot marken. Om jag inte löser det här får jag försöka en annan metod men 1) jag vill ju att det ska funka till nästa projekt där jag inte har andra alternativ och 2) verktygsarsenalen är begränsad.Frustrator skrev:
Det gör jag redan! Funkar inte i någon vinkel.Nanowire skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
När hyveln hugger, 'hoppar' den en liten bit då? Så att du liksom studsar fram över ändträt?siggebo skrev:
Vad gäller hyvelstödet så kan man känna till det med fil eller sandpapper.
Paul selleri gör det 20.20 in i den här filmen
Bengt gör det på sin sida här
http://hyveldoktorn.se/att-renovera-en-gammal-hyvel/
Att hyvla änden på ett bordsben (om det är det du försöker göra?) kan va trixigt eftersom hyveln knappt har nån referensyta, väldigt lätt att du kommer in med vinkel o krockar i framkanten. Är bordet hopsatt? Om inte borde nån "backup planka" som referens till hyveln kunna hjälpa.
För att testa om hyveln kan hyvla ändträ av gran kan du ju testa ett smalare ämne med mer längd för hyveln, ex 15*100 eller nåt.
För att testa om hyveln kan hyvla ändträ av gran kan du ju testa ett smalare ämne med mer längd för hyveln, ex 15*100 eller nåt.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Om benen inte är fast i bordsskiva ännu kan man med fördel använda en shooting board. Om det inte är 90g man ska ha kan man shimsa till rätt vinkel.
Att dra en hel benprofil i shooting boarden är inte helt trivialt, lite beroende på vad benet har för mått såklart. Ny hyvlar jag inte ofta i gran men i hårdträ som ask och ek protesterar min dedikerade hyvel vid tjocklekar över 30mm, och då har den hyveln ändå snedställt stål i låg vinkel.
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Jag får prova och känna efter om den hoppar, men jag skulle spontant inte säga att så är fallet. Det tar stopp.Frustrator skrev:
Stödet planade jag när jag renoverade hyveln, men det finns viss risk för att stålet är lätt krökt.
Bordet är inte ihopsatt. Det är en bra poäng du har.Ola C skrev:
Att hyvla änden på ett bordsben (om det är det du försöker göra?) kan va trixigt eftersom hyveln knappt har nån referensyta, väldigt lätt att du kommer in med vinkel o krockar i framkanten. Är bordet hopsatt? Om inte borde nån "backup planka" som referens till hyveln kunna hjälpa.
Mina bitar är ca 10x10 cm så jag testade på en mindre planka redan från början, typ 1x4 cm. Funkar inte heller. Jag spände även upp lite plankor för att emulera en stötlåda och det hjälpte inte, men ansatsen var lite väl kort. Får göra ett experiment till.
Om det helt enkelt tar stopp låter det som att bladet sitter för långt ut eller munnen är för öppen och för lite stöd/ansatts (som OlaC påpekat). I det senare fallet hugger hyveln in i sidan av benet om den inte hålls i exakt samma plan som ändträytan. Eller en kombo av båda.
Skulle jag göra det gjorde jag så här: Spänna fast benet stadigt så det bara sticker upp några cm över bänken (viktigt, det går inte att hyvla något som sviktar). Först hyvla en fas på alla sidor och sedan omväxlande hyvla in 2/3 från motstående kanter för att undvika urslag (snurra benet ett halvt varv).
Snedställa hyveln och ha väldigt lite utskjut på stålet som måste vara vasst. Starta hyveltaget med högt tryck på främre handtaget, och inget på bakre, så att hyveln registrerar mot ytan och hamnar i samma plan.
Om det rör sig om mer än några mm hade jag sågat först.
Skulle jag göra det gjorde jag så här: Spänna fast benet stadigt så det bara sticker upp några cm över bänken (viktigt, det går inte att hyvla något som sviktar). Först hyvla en fas på alla sidor och sedan omväxlande hyvla in 2/3 från motstående kanter för att undvika urslag (snurra benet ett halvt varv).
Snedställa hyveln och ha väldigt lite utskjut på stålet som måste vara vasst. Starta hyveltaget med högt tryck på främre handtaget, och inget på bakre, så att hyveln registrerar mot ytan och hamnar i samma plan.
Om det rör sig om mer än några mm hade jag sågat först.