Jag tömmer min om jag inte planerat att använda den i närtid. Mest för att inga barn ska riskera att göra något dumt. Nu är det väl iofs svårare att koppla in en spikpistol på slangen än det är att sätta i stickproppen i uttaget, men jag är fostrad att man gör verktyg så ofarliga man kan när man inte använder dem (drar ur sladdar ur elverktyg osv.). Nu när flertalet verktyg jag har är batteridrivna kan man kanske fråga sig hur stor roll det där spelar, eller snarare i vad mån det hjälper, men det sitter i ryggmärgen att det är bra att göra så, så då blir det på det viset - jag sätter på luftmunstycket, klämmer fast det någonstans så jag inte behöver trycka på handtaget och går därifrån.

Själva kompressorn spelar det nog ingen roll för.

• Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Tömmer aldrig kompressorn då får man ju vänta på att den får upp trycket nästa gång den används verkar onödigt men stänger naturligtvis kranen så inte luften ligger på i slangen.

galento
Kompressorn står på hela tiden här och ena slangen kopplad så
det bara är att använda direkt ( står i låst utrymme )

Kompressorn står alltid påslagen men, startar inte förrän jag kommer till verkstan och slår på lyset. Via ett relä så startar kompressorn då jag slår på lyset, och stannar när jag släcker. Det är för att om jag inte kommer till verkstan på några dagar eller en vecka så står inte kompressorn och går om en koppling skulle gå sönder någonstans. En säkerhetsåtgärd. :)

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Hur ofta byter ni olja på era maskiner?
Byter olja?! Nu hänger jag nog inte med... ;)

Angående tömma brukar den sköta om det själv efter några timmar/dagar...

Vulcan61
I manualen står det att olja ska bytas efter 100tim. Sedan efter 250 timmar är väll rätt logiskt en cylinder med en kolv i förmodar jag! Behöver smörjning

Byte olja i min första gången på drygt 20 år men den går antagligen inte så många timmar per år. Gjorde rent luftfiltret också och det var nog välbehövligt för det var grymt skitigt.

Mikael_L
Det finns ju även oljefria kompressorer, dessa ska man naturligtvis inte försöka byta olja i. ;)

Vulcan61
Givetvis.. skulle ja haft en oljefri skulle jag nog inte brytt mig att tillsätta olja!

• Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.