22 567 läst ·
23 svar
23k läst
23 svar
Kompressor tömmer ni luften efter användning?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Jag tömmer min om jag inte planerat att använda den i närtid. Mest för att inga barn ska riskera att göra något dumt. Nu är det väl iofs svårare att koppla in en spikpistol på slangen än det är att sätta i stickproppen i uttaget, men jag är fostrad att man gör verktyg så ofarliga man kan när man inte använder dem (drar ur sladdar ur elverktyg osv.). Nu när flertalet verktyg jag har är batteridrivna kan man kanske fråga sig hur stor roll det där spelar, eller snarare i vad mån det hjälper, men det sitter i ryggmärgen att det är bra att göra så, så då blir det på det viset - jag sätter på luftmunstycket, klämmer fast det någonstans så jag inte behöver trycka på handtaget och går därifrån.
Själva kompressorn spelar det nog ingen roll för.
Själva kompressorn spelar det nog ingen roll för.
Kompressorn står alltid påslagen men, startar inte förrän jag kommer till verkstan och slår på lyset. Via ett relä så startar kompressorn då jag slår på lyset, och stannar när jag släcker. Det är för att om jag inte kommer till verkstan på några dagar eller en vecka så står inte kompressorn och går om en koppling skulle gå sönder någonstans. En säkerhetsåtgärd. 
Klicka här för att svara