1 204 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Rengöringsset till MIDI
Behöver en rengöringsset till CTL MIDI, och funderar på en variant enligt länk nedan;
https://www.proffsmagasinet.se/bygg...nect&utm_medium=referral&utm_campaign=Festool
Låter lite väl billig för att vara en Festool. Är dom något att ha?
Eller bör jag satsa på en sån här istället, även om de kostar mer än 2x så mkt.
https://www.proffsmagasinet.se/bygg...nect&utm_medium=referral&utm_campaign=Festool
Vad säger era erfarenheter?
//Magnus
Låter lite väl billig för att vara en Festool. Är dom något att ha?
Eller bör jag satsa på en sån här istället, även om de kostar mer än 2x så mkt.
Vad säger era erfarenheter?
//Magnus
Jag har det enklare kitet sedan 4-5år (kanske mer) till min CTL26:a.
Funkar helt ok, inget att klaga på.
"Dammsugar-röret" håller ihop bra och känns som en solid del fast den består av 3 hopskjutna plastdelar.
Funkar helt ok, inget att klaga på.
"Dammsugar-röret" håller ihop bra och känns som en solid del fast den består av 3 hopskjutna plastdelar.
Då får jag nog anmäla en motsatt åsikt. Jag ska kanske tillägga att för min del är portabiliteten ointressant eftersom dammsugaren står permanent i verkstaden. Dammsugarröret må hålla samman men jag tycker det känns väldigt mjukt, nästan som gummi. Munstyckena imponerar inte heller och slangen sitter väldigt dåligt fast i handtaget och lossnar mest hela tiden när jag dammsuger.FredrikR skrev:
Istället har jag länge kört med röret från en gammal kasserad Electrolux dammsugare och ett Twinner munstycke.
Frågan är om jag inte tycker metallrören är värda de extra pengarna.
Om vi bortser från priset så tycker jag nog denna verkar mest intressant om det ska vara Festool. Priset är också mer åt vad man kan förvänta sig. 
https://www.proffsmagasinet.se/bygg...festool-d-36-bd-370-rs-plus-golvrengoringsset
Men vill man ha något som är riktigt bra, eller kanske t.o.m. prisvärt så tror jag faktiskt man ska titta på andra fabrikat om det inte är ett krav att grejorna ska kunna packas ner i en Systainer. Var det förresten inte en tråd uppe för ett tag sedan om golvmunstycken? Jag kommer inte ihåg vad slutsatsen blev där.
https://www.proffsmagasinet.se/bygg...festool-d-36-bd-370-rs-plus-golvrengoringsset
Men vill man ha något som är riktigt bra, eller kanske t.o.m. prisvärt så tror jag faktiskt man ska titta på andra fabrikat om det inte är ett krav att grejorna ska kunna packas ner i en Systainer. Var det förresten inte en tråd uppe för ett tag sedan om golvmunstycken? Jag kommer inte ihåg vad slutsatsen blev där.
Fick lov att gå och bryta lite... om man trycker ner munstycket i golvet så svajar det en del, men mitt håller ihop utan problem.jac skrev:
Då får jag nog anmäla en motsatt åsikt. Jag ska kanske tillägga att för min del är portabiliteten ointressant eftersom dammsugaren står permanent i verkstaden. Dammsugarröret må hålla samman men jag tycker det känns väldigt mjukt, nästan som gummi. Munstyckena imponerar inte heller och slangen sitter väldigt dåligt fast i handtaget och lossnar mest hela tiden när jag dammsuger.
Istället har jag länge kört med röret från en gammal kasserad Electrolux dammsugare och ett Twinner munstycke.
Frågan är om jag inte tycker metallrören är värda de extra pengarna.
Har kört med munstycket med räfflor i ute i garaget och har nu det med borst på inomhus, får lyfta ibland för att fånga upp det som ibland hamnar framför.
Är denna tråden jac menar
Jag har det som jac länkar till och tycker det funkar sådär. Mitt behov är också i huvudsak stationärt i en verkstad. Så har nog inte packat ner det sedan det köptes.
Jag har det som jac länkar till och tycker det funkar sådär. Mitt behov är också i huvudsak stationärt i en verkstad. Så har nog inte packat ner det sedan det köptes.
OK, jag får erkänna att jag inte har full koll på den modellen. Kan man alltså bara köra 27 slang med Midi? Jag inbillade mig att alla Festool slangar passade i alla festool dammsugare men så behöver det såklart inte vara.Stefan N skrev:
Och ja, jag inser att det för de flesta blir orimligt dyrt att köpa både det dyra städsetet plus en extra D36 slang. Speciellt som Shakula antyder att det dyra setet inte heller imponerar.
Angående slangdiametern så vill jag ändå tillägga att med min CTL 22 så är det som natt och dag att städa med D36 slangen jämfört med D27 slangen som följde med dammsugare. Uppgraderingen till D36 gjorde en enorm skillnad så numera använder jag alltid D36 till städning och låter D27 vara till elverktygen.
Många bra svar i tråden.
Har en D36 slang på jobbet, och ska prova om den passar MIDI:n.
Att kunna packas ner i en systainer är inte viktigt. Kommer säkert att stå upprätt i nåt hörn i förrådet, och är ändå lätt att slänga i bilen om det skulle behövas.
Frågan är om det är bättre att satsa på en annan fabrikant och komma undan billigare & bättre?
Festool verkar inte så bra på det här...
Har en D36 slang på jobbet, och ska prova om den passar MIDI:n.
Att kunna packas ner i en systainer är inte viktigt. Kommer säkert att stå upprätt i nåt hörn i förrådet, och är ändå lätt att slänga i bilen om det skulle behövas.
Frågan är om det är bättre att satsa på en annan fabrikant och komma undan billigare & bättre?
Festool verkar inte så bra på det här...
Jag har båda de två och tycker bäst om det i plast. Mest för att det väger mindre och det är betydligt enklare att ta isär. Sen tycker jag inte att det nya fästet på Festool-slangarna passar så bra i metallhandtaget. Känns som om det drar lite tjuvluft i kopplingen.
Munstycket som är till plast-kitet är överlägsen klumpen till metall-kitet. Nilfisk har ett liknande som är snäppet bättre men passar inte utan modifikation.
Kolla om Kärchers grejor passar så kanske det blir billigare. De har samma dimensioner på vissa saker iaf.
Munstycket som är till plast-kitet är överlägsen klumpen till metall-kitet. Nilfisk har ett liknande som är snäppet bättre men passar inte utan modifikation.
Kolla om Kärchers grejor passar så kanske det blir billigare. De har samma dimensioner på vissa saker iaf.
Klicka här för att svara