Verktyg & Maskiner
Ken: Har redan tagit isär dosan ser bra ut där, alla ledare är hela och fina. De är nog kört med den. Såg nån på Blocket som sålde beg. el-motorer, har skickat en fråga till honom. Tack för svaren! Finns motorer här för 600 spänn, 1 fas (kör min med konding på 1-fas). Gäller bara att hitta rätt axel samt fäste då. http://www.nimaab.se/se/grp/elmotorer.php
smurfen72: Ja inte haft problem med bitsen om man inte provar bitsen i skruven får man ju läsa på skruv paketet vilken bits som ska användas och då funkar det ju läsa på bitset. Vilket bits som ska användas är ett av de minska problemen när jag bygger.
Fel av Åke: Jag fick tipset att kapa täcksidorna med en fintandad fogsvans. Så gjorde jag också och det blev mycket bra resultat. Billigt i inköp! :) I ditt läge skulle jag göra så och sedan köpa en kap/ger-såg.
heimlaga: Jag minns inte riktigt hur skenprofilen ser ut på den där modellen men jag tror att det måste skavas för hand om du skall rikta en nött skena. jag är inte heller helt säker på att det går.
Cheesen: Alltså, köp en thermos. Min fick jag när jag var sju år gammal och skulle ha varm choklad på första skolutflykten. Idag, 33 år senare så funkar den lika bra som då. Kaffet jag sätter i jaktsäcken kl 4 på morgonen är fortfarande för hett att dricka vid lunchtid. Korken har blivit väldigt repig men håller hur bra som helst. Tillochmed muggen funkar klockrent. Skulle den bli
Jckssn: Jag tänkte använda mig av ett popuptält från 24mx, betalade 899kr för det med tre sidor för ~1år sen. Bara slå upp det i verkstaden när man behöver lacka, relativt stort (3x3m) vilket gör att jag kommer rymmas även när jag ska lacka dörrar och andra lite större objekt.
Anna_H: Om du tar en bild på den på ljusare enfärgat underlag går det att bildgoogla på den.
Tosse: Din såg ut som en maskin med några år på nacken så det är ju inte omöjligt att komponenter byts/utvecklas i konstruktionen vilket kan förändra ljudet. Jag tror också ljudet har med mjukstarten att göra.
Alltgår: Jaha då har man tagit beslut. Beställde TS 55 REBQ paketet med skarvstycken och tvingar men bytade ut en av 1400 skenorna till en 800 mm och lade till en 2700 skena. Hoppas det blir ett bra kit. Med andra ord finns det också en nästan ny gks 55 +g med skenor till salu i Lund. Det som slutligen fick det att bli Festool var nog klyvkniven faktiskt. Motsvarande uppsättning med Bosch hade dock
FredrikR: Ringt runt över hela staden för att hitta nån som säljer Mirka Abranet 225 som ja ska ha till Julaslipen... Beställde från PaintPro men ska kolla på Ahlsell om de kan tänkas ha på hyllan.
lars_stefan_axelsson: [citat] Problemet är strömstyrkan, eller snarare bristen på sådana från annat än batterier. Ditt laptop nätagg levererar kanske (säg) 5A. En batteridriven borr drar 20-30A. Det krävs ett mycket stort nätagg för att leverera så stor ström. (Skall du köpa ett så blir det nästan garanterat billigare att köpa en ny maskin.) Sedan så är inte sådana nätagg så vanliga. Om det vore
nanowire: Du har inte bara råkat luta den för mycket åt fel håll?
vallenman: Tack alla som har gett mig uppslag. Det var inte SBK (skit bakom knappen), utan ett elektriskt fel. På stegbrytaren fattades en "brygga" på. Efter att ha bytt brytaren sjunger svetsen som en näktergal på sitt bästa humör på läge 1. Nu skall det svetsas tunnplåt. Tack "Fsn" som gav mig tipset.
GoForIt: [citat] Det kan väl de flesta göra. Problemet är att du vid minusgrader kan få is i tanken om det är vatten/kondens i den. Oljan i kompressorn kan också bli så trögflytande att den blir svårstartad.
ceson: Det är tyvärr inte så enkelt, vectrex har tipsat om en väg man kan gå här.
Kim Gyllenhorn: Jaha, nu köpte jag en slagborr på Tradera här, bara för att ditt test så tydligt visade att jag inte klarar mig med bara skruvdragare och borrhammare, hoppas du är nöjd! (bra test)
Daniel_N: I allmänhet föredrar jag fräsen i bord. Men vid tex rundade hörn kan det ibland vara lättare m fräsen i handen. Detsamma gäller om jag vill medfräsa (gör jag aldrig i bord, i alla fall inte utan matarverk) eller om skivan helt enkelt är för stor för fräsbordet. Så svaret är väl helt enkelt att det beror på. Har du någon skiss på vad du vill göra?
vresfura: Någonstans har jag läst en artikel om rikt o planhyvel Hc 260 hur man reparerar den och byter vals ,flatremmen och liknande. Men minnet har svikit mig. Det blir gärna så för oss äldre. Men tacksam för all info i denna sak.
Krillew: Jo jag har stått med både tryckluftsborr och kobra och man får domningar i händerna. Jag tänkte köper man en så kan man köra lite när andan faller på och behöver inte utnyttja hyran fullt ut. Jo det är samma data på samtliga maskiner, 27J som max. även den som var 2200W hade nog samma joule dom kan ju ha skrivit fel.
heimlaga: Med litet träning går det bra att slipa knivar på frihand. Så gör jag.
ceson: Ebay, har aldrig hört någon använda dessa i Sverige. Men vad vet jag:)
vresfura: Tackar så mycket för det snabba svaret gällande maskinunderhållet. Det är inte lätt att veta allt om sina maskiner. Så länge det fungerar ; men rätt som det är kommer problemen och då är det värdefullt att ha någon att fråga.
Hallerudsbo: Nej är enkelt. Bara följa snittet och kapa. Skulle det bli något litet så har jag en liten batteridriven vinkelslip med diamant skiva i som jag putsar till med, man är ju inget proffs
Masses: Rekommenderar starkt en dammsugare med filterengöring om du ska använda väggslip...
DennisCA: Jag håller på med ett 10mm stämjärn just här, det blev så att jag börjat knacka ut början till tapphålet, sen borrar jag bort det mesta med pelarborren. Funkar väl OK men lite surt. Tänkte detta skulle bli ett "handtools only" projekt men nä det blev det icke. Och sen blev den första tappen jag sågade för hand så åt skogen ful att jag gjorde resten av tapparna på justersågen,
jac: Till rikthyveln använder jag två putsbrädor, så jag kan ha en i vardera handen. Jag klämde och kunde lite och tog modellen som verkade ha mest friktion i gummit undertill. Något ska tillverkas till bandsågen men än så länge har jag klarat mig med spillbitar eller en blyertspenna.
bjornhallberg: Hepp. Gasfjädern från Gasfjädershop dök upp iaf. Tog väl nån vecka ungefär. Skickades från Aratron som nån annan rekommenderade i tråden. Jag var ju i kontakt med dem direkt men de skickade mig till Momentum vill jag minnas. Hur som helst, funkade med maskinen och ett "ok" pris.