Ved, Pellets, Flis
loka1: [citat] Gjorde en liknande lösning som MackeNo1 fast med fyrkantiga rör eftersom det var det jag hade hemma. [bild] [bild] Sedan på med en plåtbit och 4-5 cm bruk. [bild] Sotaren var mycket nöjd :D
Underline: Ok. Jag tänkte göra så att jag eldar en gång på kvällen, sedan om tankarna blev fulla med denna eldning spelar ingen roll, i värsta fall får elpatron ta över i värsta fall. Och systemet blir nå lika effektivt som det jag har idag. Tänk att jag värmde huset med spillvärme från kamin jag kommer sätta några fläktar på väl valda ställen i huset så värmen sprider sig från
guggen: Har haft den sedan i höstas utomhus. Mycket nöjd. Den ser fortfarande ok ut.
jojo123: Det finns klammer som är delbara och pinnar att sätta i väggen , har dom inte det så finns det säkert hos rörgrosissterna , Rörisar hänger rätt grova rör i sådana klammer
Rickard.: [citat] Hela detta med brandskyddskontrol smakar illa i munnen. Det besiktigas vid installation och rimligt är väl att också besiktiga vid relevant renovering/ombyggnation. Resten sköter sotarn när han kommer årligen.
trasker: [citat] Tack för informationen! Jag har tejpat runt om plattan så trillar den inte loss innan jag har hunnit få det åtgärdat.
Husqvarna220Ac: Vart kommer varmvattnet på sommaren i från då?
andreverge: Jag håller med dig! En kamin är suveränt när det gäller snabbt uppvärmning och stödvärm. Jag kan inte bestämma mig rakt snabbt. Jag överväger hur mycket plats kommer ta, skräp med ved och brandrisk då har jag små barn som sprider saker överallt. Det har inte den problem med kaminen i källare då ligger den skyddat. Den K 700 är väldigt fin och mycket hög verkningsgrad och bra
TottoGBG: Sota får du göra själv efter att ha gått kurs. Brandskyddskontroll är en helt annan sak och jag är tacksam för att de kontrollerar. Det finns liksom en orsak till att det behövs.
Lagerström: [citat] Körde det igår och det blev bättre. Blåser in kall luft från golv på kassetten. En snygg rostfri golvfläkt riktad mot spisen kanske kunde vara något
Demmpa: [citat] Är det bara mekanisk frånluft eller är det mekanisk till-/frånluft? Är det bara mekanisk frånluft så måste det öppnas någon tilluftsventilation när det eldas, eventuellt öppna extra när det ska tändas/läggas in mer.
Åsa Lund: Ojojoj, sån energibov det är i dessa gamla pannor. Nåt för energi- och miljömyndigheter att bita tag i, fixa bidrag och få folk att byta till nya, effektiva. Istället för stackars gamla vedspisar som jagas nu
Bm230: Hejsan, Nyinflyttade till ett hus sedan 2 månader tillbaka. Pannan som är monterad i huset är en Albin panna villa kombi 720F -86. Har försökt med de mesta, läst mycket på forum men pannan bara sureldar. Ryker mycket och luktar i hela kvarteret. Finns det något hopp för denna panna, tips och tricks mottages gärna. Eldar mestadels med björk. Så fort jag tror att jag är på rätt väg
yonna: Jag har visserligen inte en vattenmantlad kamin i vardagsrummet utan en liten behändig EcoBaby som värmer hela huset dessa senaste 14 år. Jag är mycket nöjd. Billig i drift.
leifgustavsson65: Nån som vet var man får tag på en lös packning till ett Kombinationsrökrör Biomatic ? http://www.mrpellets.se/sv/tillbehor-reservdelar-ariterm/319-kombinationsrokror-biomatic.html MVH Leif G
Rickard Svensson: Min är svart, men i övrigt lika. Finns det några förbättringar att göra med den?
hdfhgf: [citat] man ska nog tajma extremt bra. ska int va myck glöd isåfall, de e testat
jojo123: Att du har en hög retur är inte så farligt , en skillnad på Delta-T med radiatorer brukar vara ca 10-15C men du kanske har bra fart på vattnet då hinner det inte kallna ner riktigt , eftersom du har varmt så är det bra . Ca temp i hus vid 0 C = ca 42 C men är klart beroende på husets skal , har du någon skylt med kurvor visande så kan du se vad det ca ska var i temp ut
LaT: Ok, bara för att förtydliga, koloxid är inte nyttigt i för stora mängder. Jag gissar att det på alla såna där eldstäder osv. finns angivet en minimum rumsvolym för de får användas.
Nils-Orvar: :seenoevil: Vaaad är detta för panna?
Mattia5: Så var det, en av fjädrarna hade lossnat, enkel lösning! God jul!
elbas: jag har en tullikivi på 1500kg, det räcker att du eldar två gånger per dygn och den får inte bli skållhet med risk för att fogarna spricker, du skall kunna lägga handen på sidan av kaminen utan att bränna dig.
t4bb3: Baxi Bonus light, skorstenen är den gamla murade med slang/rör dragen i.
Bassrunner: Sådär blir det i min Contura om jag lägger in nästa vedlass för sent! Precis när de sista lågorna slocknar från tändveden brukar vara lagom för mig. Två andra faktorer som jag märkt spelar stor roll (som andra också påpekat) är torr ved som legat inne några dagar och öppen lucka tillräckligt länge i början.
Fredrik K: Har aldrig sett några instruktioner men det finns i alla fall lite bilder på hur man plockar ur slussimpellern i den här instruktionen: http://www.lohr.se/shop/29690/art45/12526445-037cff-5851_BeQuem_till_kedjedrift_SWE1.pdf Att byta själva vingarna är väldigt enkelt när du väl fått ur slussimpellern :)
jojo123: [citat] Kommer du åt att snurra till på den vid start och den går igång så är det kondensatorn som gått sin väg , kostar bara någon hundralapp Annars ring det här nummret i morgon 0480420730 Focus öppnar 8:00 så får det besked
jojo123: Du får ta en sväng med att rensa från sot och aska i hela spisen , dåligt drag