B BGA skrev:
Dragbegränsare? Jag kan förstå att i vissa lägen/ väderförhållanden/installationer kan den behövas.
Jag tycker i princip att det är fel att kyla ner rökgastemperaturen med den varma goa pannrumsluften. RGT skall ju vara minst 95 grader en meter ner från toppen av skorstenen (har experter sagt mig). Kyler man ner RG nere vid pannan måste man ju öka RGT = effekten vid pannan för att uppnå 95 grader!
Jag har haft dragbegränsare installerad i 20 år. De senaste 19 har den varit stängd o spärrad i det läget.

För min nyinstallerade gamla BI 30 planerar jag just nu att styra fläkthastigheten med RGT och sekundärspjället med Innovates LC-2 och båda med Arduino oberoende av varandra.
Skall oxå försöka installera en tempgivare en meter ner i skorstenen för att logga i pannrummets dator,
Jag trodde att dragbergänsaren enbart skulle jobba vid blåsiga väderförhållande eller liknande. Men min KW150 börjar direkt när rökgaserna börja blir lite varma.
Min 150mm skorsten är ca 6m. Skall kolla mina rökgaser upp på taket vid ngt tillfälle.
Just nu är jag helnöjd med att enbart behöva elda 2 ilägg, varanan dag.

Har också funderar LC-2 i de banorna, följer gärna dig och ditt bygge.
Har själv byggt en kulvert styrning med Arduino Uno och några tempgivare, har en slavtank i verkstaden som jag sats laddar över värme till. Har förberett tanken i verkstaden & kulvert styrningen att kunna docka in en luft/vatten maskin där och då även kunna ladda tillbaka värme till pannrummet. Men nu är det så kul att elda så det projektet får vänta några år.
 
Halland! Getinge? Var det dig jag köpte min BI 30 av?
 
B BGA skrev:
Halland! Getinge? Var det dig jag köpte min BI 30 av?
Nej. Varberg
 
emwgrni emwgrni skrev:
Varför vill du få upp rökgaserna?
Det visade sig att skorstenen var orsaken till att det brann dåligt. Ett konstruktionsfel gjorde så att isoleringen blev full av regnvatten och kylde ner rökgaserna.


B BGA skrev:
Dragbegränsare? Jag kan förstå att i vissa lägen/ väderförhållanden/installationer kan den behövas.
Jag tycker i princip att det är fel att kyla ner rökgastemperaturen med den varma goa pannrumsluften. RGT skall ju vara minst 95 grader en meter ner från toppen av skorstenen (har experter sagt mig). Kyler man ner RG nere vid pannan måste man ju öka RGT = effekten vid pannan för att uppnå 95 grader!
Dina påstående kanske stämmer till viss del på en kombipanna från 60-talet. Annars är dem helt fel. Daggpunkten varierar beroende på CO2-halt i rökgaserna.
Dessutom finns det idag motdragsluckor med anslutning för extern tilluft:

http://www.kutzner-weber.de/deu/produkte/zugbegrenzer/zugbegrenzer-z-130-rlu.html


Här finns intressant läsning i området:

http://global.tigerholm.com/Tigerholm_pdfs/HVAC/Importance_Draught_RegulatorsSE.pdf
 
Hej, båda bifogade webbadresser talar i egen sak - dom vill sälja sina produkter!
 
Rökgaserna behöver inte vara lika varma om de späds ut med torr luft.
 
Majgårdarna
Jag har oxå en dragbegränsare till min Innova,
Jag har dock plockat bort min. Den suger enorma mängder uppvärmd luft ur huset.


Enda gången jag använder den är vid blåsigt väder. Då kan man se att luftspjällen på pannan fladdrar vid drift.
 
  • Gilla
BGA
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag har oxå en dragbegränsare till min Innova,
Jag har dock plockat bort min. Den suger enorma mängder uppvärmd luft ur huset.


Enda gången jag använder den är vid blåsigt väder. Då kan man se att luftspjällen på pannan fladdrar vid drift.
Märker du inte att det går åt mer ved när du har dragbegränsare inaktiverad?
 
Redigerat:
emwgrni emwgrni skrev:
Märker du inte att det går åt mer ved när du har dragbegränsare aktiverad?
? Menade du inaktiverad?
 
Majgårdarna
emwgrni emwgrni skrev:
Märker du inte att det går åt mer ved när du har dragbegränsare inaktiverad?
Nej. Jag har iofs inte vägt och kontrollerat fukthalten på veden och jämfört.
 
Nu är skorstenen bytad och jag håller på att förfina lambdastyrningen som syns i annan tråd.

https://www.byggahus.se/forum/threads/lambdastyrning-baxi-solo-innova-flammtronik.312540/


Skorstensfläkt har jag också fått installera pga dåligt drag vid kall panna/skorsten. Även en dragbegränsare KW Z150 för att hålla jämnt drag och för att kunna avläsa hur mycket skorstensfläkten ska gå.


Det som står på tur nu är att dra kabel i kulverten till nätverk och rumsgivaren/reglerpanelen från Danfoss som styr shuntautomatiken.

Någon slags förbättring av värmeväxlingen i huset som är dålig pga platta plåtradiatorer helt utan konvektionslameller. Min tanke är att en centralt placerad fläktkonvektor ska lösa det här problemet.

Jag tömde smutsfiltret på laddkretsen för första gången. Lite nytta har det gjort i alla fall :D

Rörgänga med på/av-spak och öppnat smutsfilter med borttaget lock och synliga smutspartiklar på gul bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saabdea
  • Laddar…
Nu har jag dragit givar- och nätverkskabel från huset genom kabelrör intill kulvert, till pannrum.

Danfoss ECA61 är en reglerpanel med inbyggd rumsgivare för fjärrstyrning av shuntautomatik ECL110. Den kommunicerar via en tvåledarbuss och får sin matarspänning från ECL110.

Made in Denmark :)


Danfoss ECA61 reglerpanel med inbyggd rumsgivare på en vägg, visar temperatur och menyalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Danfoss ECA61 reglerpanel monterad på väggskena i pannrum, visar temperatur på displayen, med isolerade rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.