Gods i ackumulatortank?

2k läst  55 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej alla grymma forumister!
    Har lite planer inför framtida husrenovering. Vedpanna är givet i mitt fall då jag gillar känslan av att de jag fysiskt gör ger mig och min familj värme och varmvatten. Kan tyckas lite nördigt men så är det..

Pannan har jag redan införskaffat, en solo innova från -03 för endast 3000 kr. Helt ok deal kan jag nog tycka
    Nu är de acktanken som ska införskaffas. Kan få tag på en på 10m3 till bra pris, bara att slå till eller? Tycker dock att godset i plåten till tanken, 2mm, känns lite klent. Vad tycker ni?
    De är förresten en cylinder, 2 m i dia och 3,3 m hög..

Tråd till detta pannrumsbygge kommer definitivt läggas upp när jag kommit så långt att de börjar bli dags!

Mikael

2. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Jag utgår från att det är Solo Innova 50kW.

Har tanken typskylt så du kan läsa av ålder och vilket tryck den är godkänd för?

I alla ackumulatortankar vill man eftersträva optimal skiktning. Detta blir extra viktigt vid en så stor tank. Gör man inkopplingen rätt borde 10m³ inte vara något problem med en 50kW-panna.

Däremot kan man diskutera nackdelarna med onödigt stor tank. Platskrävande och högre energiförluster mm.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Nej den har ju ingen typskylt tyvär Men de är en ackumulatortank med VV-slingor i. Får höra med tillverkarna om de kan funka. Den är 10 år gammal för övrigt!

Ja är riktigt att se är en solo innova 50 kW.

Plats är inga problem då de blir nytt pannrum i anslutning till huset.
    Tänker att man hittills inte läst om många som har för stor tank, däremot att många gärna hade haft större!

Ja inkopplingen kommer jag bolla en del med er experter här då de är viktigt att de blir bra! Därav att jag kommer vilja starta en egen tråd när de blir dags för pannrum.

4. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
  5. A
    Medlem Nivå 1
    Behöver man nåt? Som jag förstod när jag skummade snabbt nu så berörs man inte inte om det redan finns någon form av eldstad i huset..

6. H
    Bannad · Nivå 9
    Skillnad på eldstad och en panna för värme

7. A
    Medlem Nivå 1
    Men finns där en gammal oljepanna i huset som dock inte används för tillfället hur säger reglerna då?

8. D
    Medlem · Nivå 17
    Nej, den vefintliga eldstaden betörs inte. Men nyinstallationer berörs. Men Innovan klarar miljökraven, så det är inga problem.

• Laddar…
  9. A
    Medlem Nivå 1
    Ja men då så! Ligger dock lite på framtiden tyvärr, samlar prylar för tillfället. Nån som vet hur man kollar en laddomat så den funkar förresten?

10. H
    Bannad · Nivå 9
    Bar att plocka isär och kolla alla ventiler + pump och termostater, är dom inte använda på ett bra tag så har dom säkert kärvat fast och måste motioneras eller bytas

11. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Om du skall byta från olja till ved så får du kolla om skorstenen pallar med.

Stickan

12. A
    Medlem Nivå 1

Ja pumparna fungerar men ventiler och termostater behöver väl förmodligen bytas. Har två laddomater liggandes nu, kan ju va bra att ha i reserv!

13. Nils-Orvar
    Medlem Nivå 9
    Hur kom du över en SI50 för 3000:- ?

14. A
    Medlem Nivå 1

Nej de blir ny skorsten i så fall. Oljepannan används inte för tillfället, sitter en liten tank med elpatron i

Jag bor där inte än alltså utan de är ett hus ja snart ska köpa!

15. A
    Medlem Nivå 1

Hitta på blocket och högg direkt! Han som sålde hade köpt huset med pannan i men kunde inte elda så bytte till luft/vatten. Sen blev pannan ståendes i garaget tills den stod i vägen. Han hade inte en aning vad han sålde! Fläkten va nästen helt ny oxå. Behövdes dock ny keramik.

• Laddar…
  16. D
    Medlem · Nivå 17
    Har du den gamla lösningen på nödkylningsanslutning bör du absolut göra något åt den. Jag köpte en Inova som visade sig varahelt sönderrostad i plåten på sidorna. Kolla det innan du installerar den.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: