Byggahus.se

Flyttbar spiskassett som back-up?

1. bbits
    Medlem Nivå 4
    Hej.

Bor i en villa med en hyfsat stor öppen spis som vi bara använder för trivseleldning och det tänkte vi fortsätta med.

I förra veckan pajade dock grannens värmesystem helt och det fick mig att tänka lite på hur utsatta vi själva skulle vara om vårt värmesystem inte skulle funka under några dagar.

Funderade på spiskassett/insats men vill inte montera en permanent...

Skulle det vara möjligt att ha en spiskassett stående i förrådet och - enkelt - sätta in den i den öppna spisen, köra de dagar det tar att fixa ordinarie uppvärmning och sen plocka bort det igen?

Jag har kollat lite på monteringsanvisningar på några tillverkares hemsidor och där nämns saker som "ta bort spjället i skorstenen" och fast montering av rökröret inne i skorstenen - och det vill jag ju inte...

Finns det något enkelt och praktiskt sätt att göra detta på?

2. H
    Bannad · Nivå 10
    Det kan du nog glömma att ha en insats i öppna spisen, det ska tätas och grejas för att rökgaser inte ska kunna komma in i rummet, bättre då att skaffa några fläktelement som säkerhet för värme om du är orolig

• Laddar…
  3. bbits
    Medlem Nivå 4
    Har några olika lösa element idag men då beroende på el... Tänker på hur det var i Roslagen efter stormen Alfrida för ett tag sen med strömlöst för vissa under över en vecka...

Jag har även funderat på fotogenvärmare och dylikt och sett någon (på Jula) som ger ca 2kW värme, men det är ju småpotatis mot en kassett/insats.

Det jag i min enfald kanske hade hoppats var att det kanske fanns någon sätt att få upp rökgaserna i skorstenen utan fast montering - tänk en ca 15 cm tjock böjbar "slang" som på portabla airconditioners, uppförd förbi spjället och 2-3 meter upp i murstocken...

4. H
    Bannad · Nivå 10
    Blir nog bra stökigt att få till det, mycket jobb med att få det tätt, och att komma förbi spjället blir nog en utmaning som du går bet på, för att få upp en slang måste du nog dra den i wire från taket