Hej
Flyttade till hus hösten 16’ på ca 140 kvadrat med en atmos panna dc40sfe på 50watt med laddomat (21) och tillhörande tankar fyra st på 500 liter vardera. Fick problem för några veckor sen efter jag råkat eldat lite för hårt, att säkerhetsventilen till pannan hängde sig, så det kom ut vatten ur skval röret från pannan fast pannan var kall. Men lyckades mjuka upp den så det slutade rinna. Fortsätter att elda som vanligt men upptäcker att det blivit blött på golvet, det som händer är att säkerhetsventilen löser ut tidigare, redan vid 80 grader plus att pannan skenar mer i temperatur, runt 100 grader och ventilen öppnar hela tiden så det blir rätt blött men som tur är har jag en brunn i pannrummet. Hur som helst så byts säkerhetsventilen, plockar loss pumpen vid laddomaten ser inga fel dock lite skrap ljud i den. Termostaten i laddomaten bytts till en ny och nån grad kallare (78). Eldar igen, tempen på pannan skenar inte riktigt som annars (max 95 grader), men ändå öppnar säkerhetsventilen ändå runt vid 90-95 grader (förr var aldrig det ett problem innan detta hände). Dock funderar jag på om pumpen på laddomaten börjar bli dålig så den hinner inte ladda ut till tankarna tillräckligt snabbt, eller om man skulle sätta i en ännu kallare termostat i laddomaten? Ursäkta om det blev långt
Mvh
Tobias
Flyttade till hus hösten 16’ på ca 140 kvadrat med en atmos panna dc40sfe på 50watt med laddomat (21) och tillhörande tankar fyra st på 500 liter vardera. Fick problem för några veckor sen efter jag råkat eldat lite för hårt, att säkerhetsventilen till pannan hängde sig, så det kom ut vatten ur skval röret från pannan fast pannan var kall. Men lyckades mjuka upp den så det slutade rinna. Fortsätter att elda som vanligt men upptäcker att det blivit blött på golvet, det som händer är att säkerhetsventilen löser ut tidigare, redan vid 80 grader plus att pannan skenar mer i temperatur, runt 100 grader och ventilen öppnar hela tiden så det blir rätt blött men som tur är har jag en brunn i pannrummet. Hur som helst så byts säkerhetsventilen, plockar loss pumpen vid laddomaten ser inga fel dock lite skrap ljud i den. Termostaten i laddomaten bytts till en ny och nån grad kallare (78). Eldar igen, tempen på pannan skenar inte riktigt som annars (max 95 grader), men ändå öppnar säkerhetsventilen ändå runt vid 90-95 grader (förr var aldrig det ett problem innan detta hände). Dock funderar jag på om pumpen på laddomaten börjar bli dålig så den hinner inte ladda ut till tankarna tillräckligt snabbt, eller om man skulle sätta i en ännu kallare termostat i laddomaten? Ursäkta om det blev långt
Mvh
Tobias
Som ni ser på bilden så har jag när jag eldar, rökgastermostaten ungefär kl 11 och drifttermostaten ungefär mitt i mellan min och max, fast nu har jag haft den på min utan att det direkt hjälptT Tobias80 skrev:Hej
Flyttade till hus hösten 16’ på ca 140 kvadrat med en atmos panna dc40sfe på 50watt med laddomat (21) och tillhörande tankar fyra st på 500 liter vardera. Fick problem för några veckor sen efter jag råkat eldat lite för hårt, att säkerhetsventilen till pannan hängde sig, så det kom ut vatten ur skval röret från pannan fast pannan var kall. Men lyckades mjuka upp den så det slutade rinna. Fortsätter att elda som vanligt men upptäcker att det blivit blött på golvet, det som händer är att säkerhetsventilen löser ut tidigare, redan vid 80 grader plus att pannan skenar mer i temperatur, runt 100 grader och ventilen öppnar hela tiden så det blir rätt blött men som tur är har jag en brunn i pannrummet. Hur som helst så byts säkerhetsventilen, plockar loss pumpen vid laddomaten ser inga fel dock lite skrap ljud i den. Termostaten i laddomaten bytts till en ny och nån grad kallare (78). Eldar igen, tempen på pannan skenar inte riktigt som annars (max 95 grader), men ändå öppnar säkerhetsventilen ändå runt vid 90-95 grader (förr var aldrig det ett problem innan detta hände). Dock funderar jag på om pumpen på laddomaten börjar bli dålig så den hinner inte ladda ut till tankarna tillräckligt snabbt, eller om man skulle sätta i en ännu kallare termostat i laddomaten? Ursäkta om det blev långt
Mvh
Tobias
Tycker även det går lite segt att värma upp tankarna, visst dom blir ju varma men botten tempen blir ju inte mer än runt 40 grader nu för man vill inte elda på för mkt (en laddning i pannan typ)T Tobias80 skrev:
Slänger även upp en bild på laddomaten som visar tempen där när pannan är på max om ni ser några konstigheter
Hmm drifttermostaten har jag aldrig haft på max tidigare utan på mitten typ, för det är väl den som styr ”hur länge” rökgasfläkten ska gå? Ja jag tror det, dock så var tempen på returen från tankarna något högre igår efter termostatbytet. Men då känns det ju att det är för dåligt flås i cirkulationspumpen på laddomaten?N Nybyggarn skrev:
Byt plats på den övre och den till vänster för att konstatera om dom visar rätt. sen finns det ingen cirk enligt nuvarande placering av mätarna, tror dom visar fel, den till vänster bör visa ca 60 C för den ska blanda hetvatten ca 75C med från tank ca 40C, det är inte många liter som passerar genom pannan med så hög höjning av tempen för laddning, det är tufft att koka vatten och kan ta tid om tilloppet från en tank understiger ca 35C
Ska prövas ikvällH Hjulbent skrev:Byt plats på den övre och den till vänster för att konstatera om dom visar rätt. sen finns det ingen cirk enligt nuvarande placering av mätarna, tror dom visar fel, den till vänster bör visa ca 60 C för den ska blanda hetvatten ca 75C med från tank ca 40C, det är inte många liter som passerar genom pannan med så hög höjning av tempen för laddning, det är tufft att koka vatten och kan ta tid om tilloppet från en tank understiger ca 35C
Tack för svar
Kan inte det med fläktisar har själv en självdrag du får prova vad som kan vara bäst, det finns ingen panna som bär sig lika åt i olika hus, vad står det instruktionen om vad fläktens fart ska stå på, ett bra sätt är att se vad rökgaserna har för temp, börjar dom komma upp mot 300C är det nog för hög fart på den. det gäller att få en balans på gastempen och panntempen, helst ska det snö i skorstenen ( då har man plockat ut alla värme ) med det går inta att trotsa naturlagarnaT Tobias80 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Rökgasen ligger runt 250 grader, sen upptäckte jag att ena tempklockan på laddomaten visar fel så beställer tre nya så vet man att det funkar. Hmm än så länge nu så ligger pannan stadigt på 91 grader och har även kört upp drifttermostaten till max läge och än så länge har inte säkerhetsventilen öppnatH Hjulbent skrev:Kan inte det med fläktisar har själv en självdrag du får prova vad som kan vara bäst, det finns ingen panna som bär sig lika åt i olika hus, vad står det instruktionen om vad fläktens fart ska stå på, ett bra sätt är att se vad rökgaserna har för temp, börjar dom komma upp mot 300C är det nog för hög fart på den. det gäller att få en balans på gastempen och panntempen, helst ska det snö i skorstenen ( då har man plockat ut alla värme ) med det går inta att trotsa naturlagarna
Hmm 92-93 grader nuT Tobias80 skrev:Rökgasen ligger runt 250 grader, sen upptäckte jag att ena tempklockan på laddomaten visar fel så beställer tre nya så vet man att det funkar. Hmm än så länge nu så ligger pannan stadigt på 91 grader och har även kört upp drifttermostaten till max läge och än så länge har inte säkerhetsventilen öppnat
Ökar panntempen så har du för dåligt flöde genom den, vilken, den hinner inte få in svalvatten, vilken fart har du på cirk-pumpen, har du möjlighet att strypa fläktens fart så kommer gasens temp att sjunka samt att pannan inte blir för varm.
Det med att få hög temp på gasen kan vara av ondo då pannan inte kan ta åt sig all värme utan den går till kråkorna, du får testa lite med att ändra lite här och där, fläkt luckor spjäll. I princip ska gaserna stanna så länge som möjligt i pannan och avge värmen
Det med att få hög temp på gasen kan vara av ondo då pannan inte kan ta åt sig all värme utan den går till kråkorna, du får testa lite med att ändra lite här och där, fläkt luckor spjäll. I princip ska gaserna stanna så länge som möjligt i pannan och avge värmen
Om ventilen ( termostaten i laddomaten ) inte öppnar förrän den är uppei i 92 så kan den kokaprova att ställa ner rökgasen lite grann, det är väl den som styr fläkten, och sänk driften till 1 pinne över min och se vad som händer, det tar en hel vinter att komma underfund med hur det ska ställas in och eldas, så ha förtröstan kunskapen kommer
Ja precis, det jag misstänkte, så funderar på om pumpen är sliten helt enkelt MEN blev bättre nu efter bytt termostat för tidigare som sagt när det börja krångla så var ju panntempen nästan 100 grader hela tiden och fullt ös på nödventilenH Hjulbent skrev:Ökar panntempen så har du för dåligt flöde genom den, vilken, den hinner inte få in svalvatten, vilken fart har du på cirk-pumpen, har du möjlighet att strypa fläktens fart så kommer gasens temp att sjunka samt att pannan inte blir för varm.
Det med att få hög temp på gasen kan vara av ondo då pannan inte kan ta åt sig all värme utan den går till kråkorna, du får testa lite med att ändra lite här och där, fläkt luckor spjäll. I princip ska gaserna stanna så länge som möjligt i pannan och avge värmen


