Hej

Flyttade till hus hösten 16’ på ca 140 kvadrat med en atmos panna dc40sfe på 50watt med laddomat (21) och tillhörande tankar fyra st på 500 liter vardera. Fick problem för några veckor sen efter jag råkat eldat lite för hårt, att säkerhetsventilen till pannan hängde sig, så det kom ut vatten ur skval röret från pannan fast pannan var kall. Men lyckades mjuka upp den så det slutade rinna. Fortsätter att elda som vanligt men upptäcker att det blivit blött på golvet, det som händer är att säkerhetsventilen löser ut tidigare, redan vid 80 grader plus att pannan skenar mer i temperatur, runt 100 grader och ventilen öppnar hela tiden så det blir rätt blött men som tur är har jag en brunn i pannrummet. Hur som helst så byts säkerhetsventilen, plockar loss pumpen vid laddomaten ser inga fel dock lite skrap ljud i den. Termostaten i laddomaten bytts till en ny och nån grad kallare (78). Eldar igen, tempen på pannan skenar inte riktigt som annars (max 95 grader), men ändå öppnar säkerhetsventilen ändå runt vid 90-95 grader (förr var aldrig det ett problem innan detta hände). Dock funderar jag på om pumpen på laddomaten börjar bli dålig så den hinner inte ladda ut till tankarna tillräckligt snabbt, eller om man skulle sätta i en ännu kallare termostat i laddomaten? Ursäkta om det blev långt

Mvh

Tobias
 
T Tobias80 skrev:
Hej

Flyttade till hus hösten 16’ på ca 140 kvadrat med en atmos panna dc40sfe på 50watt med laddomat (21) och tillhörande tankar fyra st på 500 liter vardera. Fick problem för några veckor sen efter jag råkat eldat lite för hårt, att säkerhetsventilen till pannan hängde sig, så det kom ut vatten ur skval röret från pannan fast pannan var kall. Men lyckades mjuka upp den så det slutade rinna. Fortsätter att elda som vanligt men upptäcker att det blivit blött på golvet, det som händer är att säkerhetsventilen löser ut tidigare, redan vid 80 grader plus att pannan skenar mer i temperatur, runt 100 grader och ventilen öppnar hela tiden så det blir rätt blött men som tur är har jag en brunn i pannrummet. Hur som helst så byts säkerhetsventilen, plockar loss pumpen vid laddomaten ser inga fel dock lite skrap ljud i den. Termostaten i laddomaten bytts till en ny och nån grad kallare (78). Eldar igen, tempen på pannan skenar inte riktigt som annars (max 95 grader), men ändå öppnar säkerhetsventilen ändå runt vid 90-95 grader (förr var aldrig det ett problem innan detta hände). Dock funderar jag på om pumpen på laddomaten börjar bli dålig så den hinner inte ladda ut till tankarna tillräckligt snabbt, eller om man skulle sätta i en ännu kallare termostat i laddomaten? Ursäkta om det blev långt

Mvh

Tobias
Som ni ser på bilden så har jag när jag eldar, rökgastermostaten ungefär kl 11 och drifttermostaten ungefär mitt i mellan min och max, fast nu har jag haft den på min utan att det direkt hjälpt
 
  • Kontrollpanel för panna med rökgas- och drifttermostat, inställd mellan min och max.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobias80 skrev:
Som ni ser på bilden så har jag när jag eldar, rökgastermostaten ungefär kl 11 och drifttermostaten ungefär mitt i mellan min och max, fast nu har jag haft den på min utan att det direkt hjälpt
Tycker även det går lite segt att värma upp tankarna, visst dom blir ju varma men botten tempen blir ju inte mer än runt 40 grader nu för man vill inte elda på för mkt (en laddning i pannan typ)
Slänger även upp en bild på laddomaten som visar tempen där när pannan är på max om ni ser några konstigheter
 
  • Laddomat med termometrar som visar temperaturer i ett värmesystem, kondens synlig på en termometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har ju skrivit lite tidigare om en likadan panna här
Nu var det ju inte samma problem, men kanske kan vara värt något ändå.
Drifttermostaten bör väl t.ex stå på max.
Fungerar termometrarna på laddomaten tror du, isåfall ser det ju ut som att det inte cirkulerar något.
 
  • Gilla
Hans Gustafsson5
  • Laddar…
N Nybyggarn skrev:
Vi har ju skrivit lite tidigare om en likadan panna här
Nu var det ju inte samma problem, men kanske kan vara värt något ändå.
Drifttermostaten bör väl t.ex stå på max.
Fungerar termometrarna på laddomaten tror du, isåfall ser det ju ut som att det inte cirkulerar något.
Hmm drifttermostaten har jag aldrig haft på max tidigare utan på mitten typ, för det är väl den som styr ”hur länge” rökgasfläkten ska gå? Ja jag tror det, dock så var tempen på returen från tankarna något högre igår efter termostatbytet. Men då känns det ju att det är för dåligt flås i cirkulationspumpen på laddomaten?
 
H
Byt plats på den övre och den till vänster för att konstatera om dom visar rätt. sen finns det ingen cirk enligt nuvarande placering av mätarna, tror dom visar fel, den till vänster bör visa ca 60 C för den ska blanda hetvatten ca 75C med från tank ca 40C, det är inte många liter som passerar genom pannan med så hög höjning av tempen för laddning, det är tufft att koka vatten och kan ta tid om tilloppet från en tank understiger ca 35C
 
H Hjulbent skrev:
Byt plats på den övre och den till vänster för att konstatera om dom visar rätt. sen finns det ingen cirk enligt nuvarande placering av mätarna, tror dom visar fel, den till vänster bör visa ca 60 C för den ska blanda hetvatten ca 75C med från tank ca 40C, det är inte många liter som passerar genom pannan med så hög höjning av tempen för laddning, det är tufft att koka vatten och kan ta tid om tilloppet från en tank understiger ca 35C
Ska prövas ikväll
Tack för svar
 
Dum fråga kanske, varför ska drifttermostaten stå på max för? Är det för att rökgasfläkten ska gå så länge som möjligt så att det eldar ur pannan ordentligt?
 
H
T Tobias80 skrev:
varför ska drifttermostaten stå på max för
Kan inte det med fläktisar har själv en självdrag du får prova vad som kan vara bäst, det finns ingen panna som bär sig lika åt i olika hus, vad står det instruktionen om vad fläktens fart ska stå på, ett bra sätt är att se vad rökgaserna har för temp, börjar dom komma upp mot 300C är det nog för hög fart på den. det gäller att få en balans på gastempen och panntempen, helst ska det snö i skorstenen ( då har man plockat ut alla värme ) med det går inta att trotsa naturlagarna
 
H Hjulbent skrev:
Kan inte det med fläktisar har själv en självdrag du får prova vad som kan vara bäst, det finns ingen panna som bär sig lika åt i olika hus, vad står det instruktionen om vad fläktens fart ska stå på, ett bra sätt är att se vad rökgaserna har för temp, börjar dom komma upp mot 300C är det nog för hög fart på den. det gäller att få en balans på gastempen och panntempen, helst ska det snö i skorstenen ( då har man plockat ut alla värme ) med det går inta att trotsa naturlagarna
Rökgasen ligger runt 250 grader, sen upptäckte jag att ena tempklockan på laddomaten visar fel så beställer tre nya så vet man att det funkar. Hmm än så länge nu så ligger pannan stadigt på 91 grader och har även kört upp drifttermostaten till max läge och än så länge har inte säkerhetsventilen öppnat
 
T Tobias80 skrev:
Rökgasen ligger runt 250 grader, sen upptäckte jag att ena tempklockan på laddomaten visar fel så beställer tre nya så vet man att det funkar. Hmm än så länge nu så ligger pannan stadigt på 91 grader och har även kört upp drifttermostaten till max läge och än så länge har inte säkerhetsventilen öppnat
Hmm 92-93 grader nu
 
H
Ökar panntempen så har du för dåligt flöde genom den, vilken, den hinner inte få in svalvatten, vilken fart har du på cirk-pumpen, har du möjlighet att strypa fläktens fart så kommer gasens temp att sjunka samt att pannan inte blir för varm.
Det med att få hög temp på gasen kan vara av ondo då pannan inte kan ta åt sig all värme utan den går till kråkorna, du får testa lite med att ändra lite här och där, fläkt luckor spjäll. I princip ska gaserna stanna så länge som möjligt i pannan och avge värmen
 
Suck nu öppna ventilen vid runt 94-95 grader, pannan blir för varm och rökgaserna när jag kollar nu är ju nästan 300grader?
 
  • Termostatpanel för panna med inställningsrattar och en temperaturmätare som visar nästan 100 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Om ventilen ( termostaten i laddomaten ) inte öppnar förrän den är uppei i 92 så kan den kokaprova att ställa ner rökgasen lite grann, det är väl den som styr fläkten, och sänk driften till 1 pinne över min och se vad som händer, det tar en hel vinter att komma underfund med hur det ska ställas in och eldas, så ha förtröstan kunskapen kommer
 
H Hjulbent skrev:
Ökar panntempen så har du för dåligt flöde genom den, vilken, den hinner inte få in svalvatten, vilken fart har du på cirk-pumpen, har du möjlighet att strypa fläktens fart så kommer gasens temp att sjunka samt att pannan inte blir för varm.
Det med att få hög temp på gasen kan vara av ondo då pannan inte kan ta åt sig all värme utan den går till kråkorna, du får testa lite med att ändra lite här och där, fläkt luckor spjäll. I princip ska gaserna stanna så länge som möjligt i pannan och avge värmen
Ja precis, det jag misstänkte, så funderar på om pumpen är sliten helt enkelt MEN blev bättre nu efter bytt termostat för tidigare som sagt när det börja krångla så var ju panntempen nästan 100 grader hela tiden och fullt ös på nödventilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.