Vi har en vedkamin installerad, ”Heta oura 200” tror jag modellen heter. Har satt in extra ventiler i runnet där den står för att få mer tilluft och den har funkat bra. För ett par veckor sedan när jag skulle göra en brasa så var draget helkasst, det funkar bra så länge luckan står på glänt men när elden tagit sig och jag stänger som jag brukar så falnar lågorna och elden dör. Först trodde jag det berodde på lågtrycket, men det var likadant när vädret var klart. Då bad jag sotaren komma men skorstenen var ren och fin, inga kajbon eller annat elände. Försöker hitta uppgift om var kaminen tar in luft men lyckas inte läsa mig till detta. Tänker om något på kaminen blivit tätt? Någon som har en idé på lösning eller felsökning? /Syster_K
 
H
Är det ett rör från kamin in i skorstenen kolla där, sotarn kollar bara pipan och inte i rör mellan kamin och pipa,annars bara plocka isär det det som går och rensa
 
Tack för tipset, ska kolla där! Vet att han plockade loss ”stenplattorna” i kaminen och rengjorde nen är osäker på röret. Ska kolla detta.
 
Försök ta reda på var tilluft är och se om det sitter något ivägen. Låter som att det kan vara det som är problemet.
 
B Blackfield skrev:
Försök ta reda på var tilluft är och se om det sitter något ivägen. Låter som att det kan vara det som är problemet.
Jo logiskt sett känns det som att det borde vara där problemet sitter, men jag har googlat mig gråhårig utan att hitta någon info om var tilluften är. Någon som vet var det ”brukar” vara
 
Redigerat:
Såååja, Vi har eld!!
Plockade loss plattorna och justerade lite, kollade att det var rent i rökröret. Men det som gjorde susen var att plocka bort papper ur vedfacket under kaminen där jag listade ut att tilluften satt. TACK!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.