1 128 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Plötsligt försämrat drag
Vi har en vedkamin installerad, ”Heta oura 200” tror jag modellen heter. Har satt in extra ventiler i runnet där den står för att få mer tilluft och den har funkat bra. För ett par veckor sedan när jag skulle göra en brasa så var draget helkasst, det funkar bra så länge luckan står på glänt men när elden tagit sig och jag stänger som jag brukar så falnar lågorna och elden dör. Först trodde jag det berodde på lågtrycket, men det var likadant när vädret var klart. Då bad jag sotaren komma men skorstenen var ren och fin, inga kajbon eller annat elände. Försöker hitta uppgift om var kaminen tar in luft men lyckas inte läsa mig till detta. Tänker om något på kaminen blivit tätt? Någon som har en idé på lösning eller felsökning? /Syster_K
Försök ta reda på var tilluft är och se om det sitter något ivägen. Låter som att det kan vara det som är problemet.
Jo logiskt sett känns det som att det borde vara där problemet sitter, men jag har googlat mig gråhårig utan att hitta någon info om var tilluften är. Någon som vet var det ”brukar” varaB Blackfield skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara