Hej!

Jag installerade just en begagnad Laddomat 4030 ihop med vår Albin-panna Trio de luxe 330 (med inbyggd 90 l förrådsberedare och 200 l mantelvatten) från 1991.

Två frågor:

1. Enligt installationsbeskrivningen skall panngivaren monteras i höjd beredarens underkant. Hur kommer jag åt att montera givaren där, då det inte finns något uttag för dykrör?

2. Vilka gradtal rekommenderas att ställa de tre vreden som styr laddning och urladdning, samt avstängning av urladdning?

Tack på förhand för svar.
 
H
Har du inga tankar då, det är en laddomat som ska leda tillbaka varmt vatten till pannan och då tar du säkert ut värmen till huset via pannans shuntautomatik , inget bra då det blir en avkylning i pannan genom luftdrag ut i skorstenen. värmeförluster
Ett foto på din panna så allt kan ses med alla rör
 
  • Gilla
gazzton
  • Laddar…
Tack för svar!

Glömde nämna att jag har två "tomma" tankar på 500+500 liter.

Värmen i huset ombesörjes mycket riktigt via shunt på pannan. Se bifogade bilder.

Blir det värmeförluster trots att luckor och spjäll stängs när vi inte eldar?
 
  • Värmepannrum med en röd expansionskärl, blå tank, värmepanna och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två stora, gråa vattentankar kopplade till rörsystem i ett pannrum med diverse verktyg och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump och mätare i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hjulbent skrev:
...avkylning i pannan genom luftdrag ut i skorstenen. värmeförluster
Ett foto på din panna så allt kan ses med alla rör
Jag svarade här ovan, men min ovana på forumet gjorde att svaret hamnade lite knasigt.
 
H
Det blir alltid förluster genom pannan då det är varmt i skorstenen och drar genom pannan, ska det var riktigt ska värmen tagas ut från topp av en tank direkt med en shunt där, då får man inga förluster. lite tråkigt att det måste göras om lite för att få det lite på rätt sätt med en shunt direkt till värmen från tank/ar, det med återladdning är inte riktigt min del av det hela, men brukar var försäljarknep att det är bra. Var tar du ut VV från ? pannan eller tank. är det via pannan så måste det vara återflöde över pannan.
Men då förlorar du en massa värme och effekt
 
H Hjulbent skrev:
Det blir alltid förluster genom pannan då det är varmt i skorstenen och drar genom pannan, ska det var riktigt ska värmen tagas ut från topp av en tank direkt med en shunt där, då får man inga förluster. lite tråkigt att det måste göras om lite för att få det lite på rätt sätt med en shunt direkt till värmen från tank/ar, det med återladdning är inte riktigt min del av det hela, men brukar var försäljarknep att det är bra. Var tar du ut VV från ? pannan eller tank. är det via pannan så måste det vara återflöde över pannan.
Men då förlorar du en massa värme och effekt
Aj aj aj...

Det var inte många rätt med min panna då. Vv hämtas via beredare integrerad i pannvattnet, som då naturligtvis kyls ner om någon tar en lång, varm dusch.

Men... Kan jag ändå inte se mantelvattenvolymen som en enda stor volym à 1200 liter(tank+tank+panna)? Tappar jag upp exempelvis 50 liter varmvatten spelar det väl ingen större roll om det sker via slinga i en 500-literstank eller via en förrådsberedare som i min panna? Blir inte den totala värmeförlusten densamma?
 
H
Klart det blir förluster oavsett var VV tas ut, det med återladdning av pannan gör att förlusterna blir större, ska det vara riktigt ska alla spjäll på pannan stängas efter fulla tankar. Då säger säkert andra att det får man inte göra, finns gaser som kan komma ut i pannrummet. Det sista spjället ut får inte täta 100% och är konstruerat på sådant vis, ingen fara med det.
Du har en 4-vägs shunt sittande på pannan för att reglera värmen i huset och den varianten är för att det är en combipanna och inte enbart för att ladda tankar, som är vanligast vid vedeldning, Det fungerar men förlusten med att återladda blir större.
Är det VV-slinga i högra tanken, syns mindre pluggar på den, nu är det inte helt enkelt att ändra på ditt system där, en hel del omdragning av rör blir det då, så ta en funderare på hur du kan göra, nu är det vinter och då bryter man inte en funktion som ger värme och VV.
 
Det är inget större fel på en 4030 dom fungerar rätt bra. Ser ingen vinst med att koppla om den där pannan till en laddpanna. Ang ursprungsfrågan. Ca 80° brukar vara lämplig temp att starta laddning till tank. Återpumpningen ställer du så lågt som möjligt utan att du tappar allt för mycket vv-kapacitet , börja på 55-60° ungefär. Om du inte har nytta av värmen från pannrummet kan det vara en bra idé att isolera rören mellan panna och tankar. Framförallt rören i laddkretsen då du kommer skyffla hetvatten där rätt ofta. Har du någon rökgastermometer?
 
Glömde fråga ett. Givaren lägger du bara mot pannkroppen under isoleringen på lämplig höjd.
 
dof dof skrev:
Glömde fråga ett. Givaren lägger du bara mot pannkroppen under isoleringen på lämplig höjd.
Tack för utförliga svar.

Jag lossade på gaveln på pannan och klämde givaren mot en svetsfals ungefär mitt på tanken. Fungerar oväntat bra...
 
dof dof skrev:
Det är inget större fel på en 4030 dom fungerar rätt bra. Ser ingen vinst med att koppla om den där pannan till en laddpanna. Ang ursprungsfrågan. Ca 80° brukar vara lämplig temp att starta laddning till tank. Återpumpningen ställer du så lågt som möjligt utan att du tappar allt för mycket vv-kapacitet , börja på 55-60° ungefär. Om du inte har nytta av värmen från pannrummet kan det vara en bra idé att isolera rören mellan panna och tankar. Framförallt rören i laddkretsen då du kommer skyffla hetvatten där rätt ofta. Har du någon rökgastermometer?
Jag skall skaffa en massa armaflex och isolera alla rör. Men först vill jag isolera rökkanalen med glasull och en rostfri plåtskärm.
 
dof dof skrev:
Ser ingen vinst med att koppla om den där pannan till en laddpanna.
Instämmer.

Vad är syftet med ombyggnaden?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.