1 001 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Packning till MCZ cute pelletskamin
Vi har en mzc cute som vi efter 1 års användning är mycket nöjda med.
I samband med sotningen visade det sig dock att packningarna till sotningsluckorna var gjorda av ett tunnt glasfibermaterial som föll i bitar vid demontering av luckorna. 1 packning kostar nästan 500 kr. Det innebär en merkostnad på nästan 1000 kr vid sotning. Plus att rekommendationen enligt manual är att en lucka skall demonteras var 6:e månad för att tömma på aska. Är det någon som vet någon leverantör av värmetåligt packningsmaterial eller vet någon annan lösning?
/Richard
I samband med sotningen visade det sig dock att packningarna till sotningsluckorna var gjorda av ett tunnt glasfibermaterial som föll i bitar vid demontering av luckorna. 1 packning kostar nästan 500 kr. Det innebär en merkostnad på nästan 1000 kr vid sotning. Plus att rekommendationen enligt manual är att en lucka skall demonteras var 6:e månad för att tömma på aska. Är det någon som vet någon leverantör av värmetåligt packningsmaterial eller vet någon annan lösning?
/Richard
Det finns ju 2m tätningsband + lim för under 100 lappen.
Finns på byggvaruhus,Biltema och andra.Finns i olika tjocklek och bredd.
Här ett exempel:
https://www.eldkraft.se/kategori/Renoveringmm
Finns på byggvaruhus,Biltema och andra.Finns i olika tjocklek och bredd.
Här ett exempel:
https://www.eldkraft.se/kategori/Renoveringmm
Packningarna är rektangulära, 1 cm höga och mycket tunna. Kanske 1-2 mm tjocka, inte flätade utan tunn och löst sammansatta fibrer som faller i bitar. Tätningsbanden har jag kollat på men dom är mycket tjockare och jag är osäker på att skarven blir tät.
Jag har åxå en Cute känner inte riktigt igen packningarna utifrån din beskrivning.T trgis skrev:Vi har en mzc cute som vi efter 1 års användning är mycket nöjda med.
I samband med sotningen visade det sig dock att packningarna till sotningsluckorna var gjorda av ett tunnt glasfibermaterial som föll i bitar vid demontering av luckorna. 1 packning kostar nästan 500 kr. Det innebär en merkostnad på nästan 1000 kr vid sotning. Plus att rekommendationen enligt manual är att en lucka skall demonteras var 6:e månad för att tömma på aska. Är det någon som vet någon leverantör av värmetåligt packningsmaterial eller vet någon annan lösning?
/Richard
På min så är packningarna gjorda i någon sorts textil.
Dom är absolut inte optimala då man ska skruva tbx luckorna, har kört utan packningar över ett år och märker ingen större skillnad med det är klart dom sitter ju där av en anledning.
Ska kolla vad man kan hitta för alternativ som man kan limma fast på luckorna.
Klicka här för att svara