Som sagt. Var kan man få tag på billig keramik? Ska man köpa orginal? Kan man göra något eget?

Jocke

En nyfiken fråga, hur länge håller en uppsättning keramik? :)

Andreas_Hansson skrev:
Kolla här
[länk]

Och här
[länk]
Jag har kollat på eldfastservice. Sen kollade jag på din tråd du länkade till och det verkar ju lovande. :) Blir nog att köpa där när det behövs, har inte installerat pannan än. :)

mexitegel skrev:
En nyfiken fråga, hur länge håller en uppsättning keramik? :)
Bytte min efter ca 12 år och hade nog gått några år till byte min fars efter ca 15 år och där eldas det nog 60 m3 per år så dom håller ganska länge men vi har båda solo+ men tror keramiken är samma.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hej är dags för keramikbyte här med. Bara spaltdelen dock. Jag undrar samma sak... Vågan man prova eldfastservice egna för halva priset eller bättre med baxis?
För övrigt så har jag eldat i 7-8 år och ca 135m2 staplad ved (mest löv). Keramiken är fortfarande som ny förutom spalten då.

Majgårdarna
Jag missade att eldfastservice hade spaltdelen så jag beställde från baxi :mad:

Kolla så du får med keramiska filten som skall sitta på sidan om stenen och där sekundärluften går in i stenen.

Jag beställde en skål därifrån och den har hållit bra.

Ja just det och det ska kilas dit såg jag. Följer inte med hålade packningar utan det får man göra själv. Vet du varför det ska kilas, har packningarna en limmande effekt?

Majgårdarna
Man kilar så att det skall bli tätt där sekundärluften går in i stenen skulle jag tro.

Mitt stenen skall tryckas framåt av kilen.

Precis. Jag beställde sekundärluftinsatsen till SI50 från Baxi eftersom jag ändå skulle köpa andra reservdelar därifrån, med tanke på fraktkostnaden från Eldfastservice. Hålad packning och kilar följde med.
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förresten, stämmer det att de två "varma väggen-plåtarna" vid tuberna har utgått på de nyare Innovorna?

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Hur är priset från bBxi vs eldfast service på enbart spalt delen Baxi har ju inga priser på hemsidan men 1080 inkl frakt på eldfast service är ju inte så farligt om den håller bra kvalite skulle behöva beställa en till mina föräldrar för såg att deras var dålig.

1550kr med frakt. Är det billigaste jag hittat

Då kanske man ska prova på eldfast service istället.

Nils-Orvar skrev:
Förresten, stämmer det att de två "varma väggen-plåtarna" vid tuberna har utgått på de nyare Innovorna?
Jag kanske har fel för mig? Hur har dina hållit Andreas?

Det här har jag missat, bytte precis rubbet då jag haft det gamla rostret som bestod av två halvor, tänkte att nästa gång räcker det ju med insats stenen, har haft pannan 20 år, detta är tredje bytet, har bytt roaster stenarna två gånger innan, skålen bara en gång om jag minns rätt, men nu i slutet av förra eldningssäsongen var den helt väck fick lägga dit en extra bottenplatta, det försvann rimligt vis en hel del effekt då efterförbränningen inte funkar då.

Frontstenen var aldrig bytt, det var inget fel på den nu heller men nu när jag ändå köpte en komplett sats från Rinkaby rör så bytte jag även den. Plåtarna ser ju ut som fan och gör att vedlagret är lite för kort längst ned..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.