H
Kan du känna på rören vid laddomaten, termostaten var ny så långsök att den ska kärva, men i botten på laddomaten sitter en klaffventil som ska öppna, den kärva, håll ögonen på termometrarna och knacka med hammare på den nedre delen som är närmast tanken. Från tank ska du kunna hålla i röret och uppifrån kan du inte hålla i det, det som går till vänster ska nåstan kunna hålla i, det är blndvatten, nästan lika temp uppifrån och till vänster så kommer inget kallvatten till pannan
 
H Hjulbent skrev:
Om ventilen ( termostaten i laddomaten ) inte öppnar förrän den är uppei i 92 så kan den kokaprova att ställa ner rökgasen lite grann, det är väl den som styr fläkten, och sänk driften till 1 pinne över min och se vad som händer, det tar en hel vinter att komma underfund med hur det ska ställas in och eldas, så ha förtröstan kunskapen kommer
Jo men grejen är ju att det har ju funkat bra tidigare, har ju legat runt 90-95 grader tidigare utan att nödventilen löst ut och eldat på som vanligt att typ under vintern så har man fyllt pannan typ två gånger på en kväll och nedersta tempen på tankarna har vart runt 80 grader så fattar inte vad som hänt
 
H
T Tobias80 skrev:
om pumpen är sliten helt enkelt
Tror inte att den är sliten dom håller lääänge
 
H Hjulbent skrev:
Kan du känna på rören vid laddomaten, termostaten var ny så långsök att den ska kärva, men i botten på laddomaten sitter en klaffventil som ska öppna, den kärva, håll ögonen på termometrarna och knacka med hammare på den nedre delen som är närmast tanken. Från tank ska du kunna hålla i röret och uppifrån kan du inte hålla i det, det som går till vänster ska nåstan kunna hålla i, det är blndvatten, nästan lika temp uppifrån och till vänster så kommer inget kallvatten till pannan
Enda röret man kan känna på är det vänstra som sagt som är blandvattnet? Har allt redan knackat på den
 
hvor lang rørgate her du mellom panne og ack-tanker ?

Er den lang, og klene rør, er marginalen veldig liten om pumpen begynner bli slitt...
 
H
T Tobias80 skrev:
ju att det har ju funkat bra tidigar
Allt fungerar förut, sen bråkar det, det är flödet , för lite så blir det hett, eller för mycket gas på pannan, ger samma fenomen.
 
6-7 meter kanske, skulle även vilja pröva med ett snäpp kallare termostat med, men ska pröva med en ny pump FÖR som sagt det har ju funkat bra tidigare, kanske att det vart lite segt att ladda tankarna men aldrig att nödventilen har öppnat förrän pannan har varit över 100 grader, nu öppnar den runt 95, tråkigt med en massa vatten som sölar ut. Nästa år blir det bergvärme iallaf
 
H
Vet du vilken temp på laddventilen, den kan vara lite deffekt från början, har den nya fungerat ? Inget är perfekt så man vet inte
 
H Hjulbent skrev:
Vet du vilken temp på laddventilen, den kan vara lite deffekt från början, har den nya fungerat ? Inget är perfekt så man vet inte
Du menar termostaten nu eller? Den nya är på 78 grader och som sagt efter bytet blev det bättre, för tidigare när det börja krångla låg pannan nästan på 100 grader hela tiden
 
H
Jepp nu, kan starta pumpen med termostaten vid 60 C och känna på rören om det kommer värme från pannan, det uppifrån och det som går in pannan ska ha ungefär samma temp då, då ska inte termostaten öppna utan vattnet ska bara gå runt i pannan tills tempen är 72C och då ska den öppna, blir rören stekheta så öppnar den nog inte som den ska, tveksamt att det är pumpen som bråkar, finns det ett litet vred på på troligtvis svarta delen där kabeln går in i pumpen, bukar vara 1 - 2 - 3 vad står den på nu, på 2 öka till 3, blir mera fart på pumpen och det går att höra om du sätter örat intill pumpen
 
H Hjulbent skrev:
tror dom visar fel, den till vänster bör visa ca 60 C för den ska blanda hetvatten ca 75C med från tank ca 40C,
H Hjulbent skrev:
det som går till vänster ska nåstan kunna hålla i, det är blndvatten, nästan lika temp uppifrån och till vänster så kommer inget kallvatten till pannan
T Tobias80 skrev:
Enda röret man kan känna på är det vänstra som sagt som är blandvattnet?
Röret till vänster på bilden i inlägg #3 är inte blandvatten, det är tankbottentemp.
 
Är det SYR-ventilen som inte höll tätt och som du bytade?

Är unionventilerna fullt öppna igen efter patronbyte / inspektionen av laddpumpen?

Om det hade varit problem med backventilen i botten på laddomaten så tycker jag att symptomen skulle varit nedkylning snarare än överhettning.
 
T Tobias80 skrev:
Hmm drifttermostaten har jag aldrig haft på max tidigare utan på mitten typ, för det är väl den som styr ”hur länge” rökgasfläkten ska gå?
Jag har också en Atmospanna (GXS 50) och om jag förstått det hela rätt är drifttermostaten till för om man inte har acktank och måste stoppa pannan när det blir för varmt i systemet, typ oljepanna. Med acktank och tillräcklig cirkulation eldar man pannan på full effekt tills tanken är full.

Håller med om det som skrivit ovan.
Det känns som att något gör att det inte cirkulerar tillräckligt. Jag kommer aldrig upp i temperaturer du har förrän hela tanken är full och returen i det närmaste på 85-90 grader.
Sen är det lite konstigt att säkerhetsventilen öppnar, volymökningen (om det inte kokar) borde expansionskärlet ta hand om.

Kan det vara någon ventil som stängts av misstag, kanske finns något filter som satt igen eller som föreslagits tidigare för långa/tunna rör?
 
N Nybyggarn skrev:
Sen är det lite konstigt att säkerhetsventilen öppnar, volymökningen (om det inte kokar) borde expansionskärlet ta hand om.
Jag tror TS menar SYR-ventilen.
 
  • Gilla
Nybyggarn
  • Laddar…
H
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Röret till vänster på bilden i inlägg #3 är inte blandvatten, det är tankbottentemp.
Mycket möjligt beror från vilken sida men ser det. Men inte fel det du säger om driften, laddning brukar vara full fart på pannan,
men får inte vara för full fart.då kan kok bli om inte flödet över den är OK för att kyla ner pannan till drifttemp. Så något är det som bråkar gällande flödet Angående exspansion får TS kolla om det är luft som det ska i kärlet, annars lyfter säken och spottar ut en del vatten. 5 -6 meter är ingen längd till tank/ar jag har 15 och inga problem
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.