Hej,
kollar på en sån här panna.
Se bifogade bilder. Ser det ut som det går att använda i några år till? Eller lätt/billigt att fixa?

Interiör av en mycket använd och sotig panna med synliga slitage och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre del av en eldstad med sot och avlagringar synliga, frågeställare ifrågasätter användbarheten.
Skapa konto
Insida av en gammal, sliten och rostig panna med synliga skador och avlagringar.
Skapa konto

Tack på förhand!

• Gilla
turearne
  • Laddar…
H
Ta red på vad keramiken kostar samt se efter bilder hur dom ser normalt, annars inget fel med den pannan. men tänk på att det står 25 = 25Kw panna under mycket gynsamma förhållanden. Varje panna oavsett fabrikat är en egen individ i olika hus, så räkna med ca 20Kw så är du sanningen närmast

Eldstaden ser annorlunda ut. Liknar varken FK- eller FG-modellen. Av att döma på tjäran har den verkat med omvänd förbränning. Är rostert hemmabyggt? Alla former av egna patent är nog att föredra istället för att köpa ny roster/keramik då det inte är prismässigt försvarbart, gentemot vad man får för panna.

Pannan heter egentligen Zaegel-Held SF250i. Den saeljs i Frankrike och efter googlande trodde jag det var samma panna som v25, men har insett nu att det skiljer lite daa denna inte har naagon inbyggd tank.
Fler bilder bifogade.

• Öppen Zaegel-Held SF250i panna utan inbyggd tank, visar brännkammare och askutrymme, använd och smutsig, står utomhus.
    Skapa konto
  • Informationstypskylt på en Zaegel-Held SF250i panna med tekniska specifikationer, tillverkad i Sverige.
    Skapa konto
  • En vit, fristående Zaegel-Held SF250i panna utan inbyggd tank, placerad utomhus på tegelstenar.
    Skapa konto
V25 fanns även utan vvb - V25 UB

Grön V25 UB panna utan varmvattenberedare med mätare och reglage.
Skapa konto

Varför vill du lägga tid och pengar på en sådan?

Den kostar 3500 kr saa tycker det aer oeverkomligt foer att ha i fritidshuset. Dessutom aer det en "inversed flame" braennare vad det nu heter paa svenska saa verkar inte helt omodern?
Har dessutom laest paa forumet om andra som har konverterat dessa till pellets saa finns en framtida uppsida med den ocksaa.
Men jag aer nyfiken varfoer du tycker det aer en daalig ide?
Aer total nyboerjare med detta med vedpannor.

Ser att den är relativt ny. Tillverkningsår 2006. Modellen är beprövad och om den inte är vanskött kan den säkert hålla ett tag till i ett fritidshus. Den ser dock förskräcklig ut, rent estetiskt.
Priset tycker jag bör diskuteras. Framförallt beroende på hur keramiken ser ut. Är keramiken sliten borde pannan vara gratis. Några hundralappar till om keramiken är fin ;)

Men om du har tänkt dig uppvärmning med pellets är det nog bättre att satsa på det från början med en panna som är gjord för ändamålet.

Tror inte den har keramik enligt bilderna i min ursprungspost eller aer det fel lucka de bilderna aer ifraan? (Skaems oever hur lite jag vet)
Jo min ursprungliga plan var en renodlad pelletsbraennare. Bara det att jag har ved som kommer raecka foer flera aar framoever saa jag vill elda "gratis" ett tag innan jag gaar oever till pellets.

Beakta vinsten du får med bättre verkningsgrad i en modern pelletspanna jämfört med en kombipanna konstruerad i kring 70-talet.

Sälj veden istället?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.