Ved, Pellets, Flis
jojo123: Du får ta en sväng med att rensa från sot och aska i hela spisen , dåligt drag
hackatall: Jaha, Nibe city. Samma här.
LasseWatt: Hej igen forumet ... har hittat och läst på i en manual jag hittat... Titta gärna och kom med kommentarer. https://goo.gl/amdpE3 har i alla fall trimmat in pannan så den brinner väl, håller rökgastemperatur kring 220-260. Hittade denna länken på forumet och det verkade rimligt.. http://www.energiberakning.se/Verkningsgrad/index.aspx Har trimmat rökgasspjället så att rökgastemp är
yonna: Problemet finns tidigare i tråden. Skorstenen KAN läcka men jag SER INGET läckage just nu men det är svårt att få in kaminen rätt i röret. Draget är utmärkt likaså inluften som går i eget rör i golvet.
Bullebock: [citat] Ja precis! Nä har kollat flera gånger men det blir alltid väldigt kallt när jag eldar, ända nere vid kröken, men tror inte den kan gå det hållet på det sättet som kaminen är byggd. Dock har det aldrig blivit någon kondens, och det har ju väldigt många skrivit att det blir om man drar in röret i huset.
Kringen: [bild] [bild] [bild] Någon i Ljusdals trakten som har Rökgasanalys mätare och kunskapen att justera in Viking bio 200 i en CtC 2200 Trio? Nybliven hus ägare där brännaren stannar vartefter och sotar väldigt mkt. Felaktig förbränning så delar bränns sönder...
GordonE: Jag svarar inte på din fråga men vill bara ge dig ett tips. Ska du snika så skulle i alla fall kolla på Attack pannorna. De är visserligen inte i gjutjärn men verkar som bra pannor för rätt peng. Väldigt high tech tillverkning imponerande faktiskt, det finns Youtube klipp på hur de gör.
Betula_Pendula: Håller på att planera mitt byte av kökspanna och snubblade över att Boverket förlänger övergångsperiod för regeländringar för utsläpp från vedeldning till 30 september 2019 https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/nyheter/overgangsperiod-for-regelandringar-for-utslapp-fran-vedeldning-forlangs/
Nicke_S: [citat] Multimeter och mät över kopplingsstiften. Har du 230V - ja, då är den igång.
AndersS: Mall är bra för utan det och bara rundfil kommer du till 99,99 % fila höknäbb, dvs du filar för mycket på djupet och får en tand som blir spetsig i ovankant. Själv kör med en gammal https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5g/Filutrustning-motors%C3%A5g/21480-1630/Filh%C3%A5llare-med-rundfil-(till-s%C3%A5gkedjor).aspx för en hundralapp. Det finns nya och säkert bättre grejor
jojo123: När du startar fläkten så kommer det att bli ett häftigt undertryck i huset , en köksfläkt kan dra så mycket som 400 m3 , så det går nästan baklänges i skorstenen , det är för lite inluft . det märks då ni öppnar dörren eller ett fönster i köket . , ni får köra fläkten på sparlåga eller elda när ni inte lagar mat .. .Det är bara en akut lösning men fungerar tills vidare
Gulfxx: [citat] Makalöst bra lösning ! Maximal verkningsgrad där ! Lite större kamin bara och sedan denna lösningen på skorstenen . Synd det inte är godkänt att göra så där i garaget bara ! Själv kommer jag att satsa på vedpanna i separat utrymme och köra med växlare . Men hade hellre haft så där då det blir fortare varmt och bättre verkningsgrad .
jojo123: [citat] Överkurs , skaffa rökbomber och som det heter """ Provtryck "" dom andra gör på samma sätt , för att få det på bästa sätt ska det tätas på topp och tätas till nertill efter sen bomben antänts och lagts i den nedre delen av skorstenen . sen bara vänta och kolla om det rycker någonstans
plan-g: [citat] Bara en sak jag inte förstår; "fyllde upp de 15cm som slangens längd var" . Hamnade bruket mellan utsidan av slangen och rökkanalen? Eller låg det endast ovanpå ullen i höjd ovan slangen? Murades själva slangen fast? Med tanke på sprickrisken som du nämnde. Elle lades bruket mellan ull och rökkanalen? :thinking: Osäker på om jag skall mura fast Insatsröret eller bara kila
Fadai: Håller med StevieGee, ärlighet o öppna kort brukar funka bäst.
mats_lindqvist: [citat] Ja, jag tänker mig att jag måste sätta upp en minerit-skiva el. dyl som skyddar gipsväggen bakom från att bli för varm. Men i sammanhanget så är det inte det svåra.
exerg: Aspirotorn funkar bara när det blåser ute, Någon typ av rökgasfläkt löser dina problem. https://skorstensbutiken.se/skorstenssnurra/systemair-zrs-170-rokgasflakt.htm
Isakare: För att råda bot på de kalla golven, installerar man givetvis element även i källaren. Pannan håller varmt i pannrummet, men inte mer. Jag hade 22-23 grader i källaren, och sköna golv i min 50 tals kåk. Pellets är så billigt att man kan slösa med värmen.
MickeCTC: [citat] Det slutade med att jag slängde ut vedpannan och gick över till pellets. Ulmas Lamdasondpanna med Ulma2000 TCA 2 brännare med tryckluftrengöring och Mafas veckoförråd.
Tercellen: [citat] Måste bara rätta mig själv för protokollet att det är 24 volts motor!
joppe_: Har modifierat min Calmarpannan v33 för att få den att brinna utan övertändning. Fick inspiration från den modiferade v50 som jag sett på diverse forum tidigare. Modden består av att ta bort den ursprungliga primärluften i luckan och genom kanal sänka ner den i botten av magasinet. Provade först detta med profilrör som var mindre och hade då även vertikala rör som skulle fördela ut
Campar: Nej, jag har inte gjort något med detta, utan det var mera koll för att veta om det går att göra i framtiden.
Flukie: Svaret kom fortare än jag någonsin kunnat föreställa mig. Fick grönt ljus av kommunen, ska montera kaminen bara magsjukan lagt sig här hemma
arcile: Nä, jag har inte beställt ännu. Håller fortfarande på att dividera kring om det är värt det eller inte.
Daniel 109: Den övre borde visa samma som pannan. Att den visar 40 är kvitto på att du fortfarande har kallt vatten i botten på tanken. Elda lite mer så det blir fullt.
raggarbyggare: Ok! Tack för informationen.(y) //Folke