Trots att det redan finns liknande projekttrådar, gör jag ändå en ny för att kunna fråga om tips och kanske även hjälpa andra i liknande situation.
Om vi tar det från början så inhandlades en begagnad vedanläggning i fjol.
Nu är bygglovet fixat och anläggningen håller jag på att installera i befintligt garage mot en ny modulskorsten.
Anläggningen består av:
Baxi Solo Innova 50
Laddomat 21
Danfoss ECL 110 shuntautomatik.
3st 750l ack.tankar Strömsnäspannan varav en har förrådsberedare (hårt vatten)
Syrventil med kylslinga
Tryckkärl 250l
35 liters spetsberedare i huset (ej VVC)
Pannan ansluts till en plåtskorsten ø150mm.
Kulvert på ca 15m (och 8m rör genom garaget) kommer dras in till husets ettrörssystem.
Anläggningen kommer att värma ca 110m2 boyta samt 30m2 garage.
Jag har länge studerat liknande installationer och kommit fram till att den här skissen bör passa i min situation.
Bilden är lånad från Anduro's tråd:
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/175275-vad-tror-ni-om-denna-koppling-2.html
Så till mina frågor:
1. Dimension kulvert?
Om man vill ha PEX har jag siktat in mig på fyrpipig med 2x25mm + 28mm + 18mm.
Är detta tillräckligt? Även om ettrörsradiatorerna kräver hög framledningstemp? Räcker det även om man till exempel ändrar sig i framtiden och vill ha en slavtank i huset?
Med tanke på tryckfallet, drar man tappvarmvattnet i 28mm eller 18mm?
Energibehovet har jag inte räknat på men elpannan som är installerad när huset byggdes är på 13 kw inkl. VVB.
2. Dimension på rören som går från pannrum, 8m genom garaget, till kulvertens början? Här vill jag även koppla in en mindre radiator för att värma garageytan.
Ska man installera med ettrörs- eller tvårörskoppel här?
Om vi tar det från början så inhandlades en begagnad vedanläggning i fjol.
Nu är bygglovet fixat och anläggningen håller jag på att installera i befintligt garage mot en ny modulskorsten.
Anläggningen består av:
Baxi Solo Innova 50
Laddomat 21
Danfoss ECL 110 shuntautomatik.
3st 750l ack.tankar Strömsnäspannan varav en har förrådsberedare (hårt vatten)
Syrventil med kylslinga
Tryckkärl 250l
35 liters spetsberedare i huset (ej VVC)
Pannan ansluts till en plåtskorsten ø150mm.
Kulvert på ca 15m (och 8m rör genom garaget) kommer dras in till husets ettrörssystem.
Anläggningen kommer att värma ca 110m2 boyta samt 30m2 garage.
Jag har länge studerat liknande installationer och kommit fram till att den här skissen bör passa i min situation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är lånad från Anduro's tråd:
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/175275-vad-tror-ni-om-denna-koppling-2.html
Så till mina frågor:
1. Dimension kulvert?
Om man vill ha PEX har jag siktat in mig på fyrpipig med 2x25mm + 28mm + 18mm.
Är detta tillräckligt? Även om ettrörsradiatorerna kräver hög framledningstemp? Räcker det även om man till exempel ändrar sig i framtiden och vill ha en slavtank i huset?
Med tanke på tryckfallet, drar man tappvarmvattnet i 28mm eller 18mm?
Energibehovet har jag inte räknat på men elpannan som är installerad när huset byggdes är på 13 kw inkl. VVB.
2. Dimension på rören som går från pannrum, 8m genom garaget, till kulvertens början? Här vill jag även koppla in en mindre radiator för att värma garageytan.
Ska man installera med ettrörs- eller tvårörskoppel här?
Du får fråga dig hur ofta vill du elda när det är kallt och hur många ilägg vil du göra! Nu vet jag/vi inte hur stort hus du skall värma men du kanske får elda 1gg på morgonen och sedan på kvällen på vinterhalvåret.
Själv så ville jag inte elda så, 3 ilägg varannan, var tredje dag kräver min fastighet. Vill inte känna tvång att man måste elda varje dag,,,
Köpte begagnade på Blocket, och seriekopplade dom istället. Man utnyttjar tankvolymen bättre tycker jag.
Håller med föregående talare att minst 4m3 är bra att ha...
Själv så ville jag inte elda så, 3 ilägg varannan, var tredje dag kräver min fastighet. Vill inte känna tvång att man måste elda varje dag,,,
Köpte begagnade på Blocket, och seriekopplade dom istället. Man utnyttjar tankvolymen bättre tycker jag.
Håller med föregående talare att minst 4m3 är bra att ha...
Jag tackar för era synpunkter men mina frågor gällde inte tankvolymen. Det jag undrar över är alltså dimension på kulvert och tillhörande rör, se inlägg #1.
Förslag:
15m kulvert - varmvatten PEX 2x25mm
15m kulvert - tappvarmvatten PEX 28mm
8m rör genom garaget - varmvatten järnrör 2xR20
8m rör genom garaget - tappvarmvatten kopparrör 22mm
Är detta en rimlig dimensionering?
15m kulvert - varmvatten PEX 2x25mm
15m kulvert - tappvarmvatten PEX 28mm
8m rör genom garaget - varmvatten järnrör 2xR20
8m rör genom garaget - tappvarmvatten kopparrör 22mm
Är detta en rimlig dimensionering?
Har du redan kallvatten framme i garaget? Annars använd 28 till det, och 18 till tappvarmvatten så du får kortare väntetid på VV vid tappning från avsvalnad kulvert. Till värmeledningen har du då 25 mm inget problem med det i garaget kan du ta lite grövre om du vill hålla ner pumparbetet. Radiator(er) i garaget lägger du som tvårörs parallellt med matningen, har inte att göra med om du har enrörsystem i övrigt.
Tack för svar!GK100 skrev:Har du redan kallvatten framme i garaget? Annars använd 28 till det, och 18 till tappvarmvatten så du får kortare väntetid på VV vid tappning från avsvalnad kulvert. Till värmeledningen har du då 25 mm inget problem med det i garaget kan du ta lite grövre om du vill hålla ner pumparbetet. Radiator(er) i garaget lägger du som tvårörs parallellt med matningen, har inte att göra med om du har enrörsystem i övrigt.
Kallvatten tänkte jag dra i separat PEM-slang för att inte få onödig energiförlust från varmvattnet.
Jag är rädd att det blir för högt tryckfall om tappvarmvattnet dras i 18mm-pipan genom kulverten.
Om jag drar kulvert 28mm + kopparrör 22mm så blir den totala vattenvolymen i ledningen 7,8 liter villket inte känns överdrivet mycket?
Om jag har förstått principen rätt vill man ha så liten rördiameter så möjligt för att minimera energiförluster.
Hade man inte kunnat sätta ettrörskoppel på returen i garaget för att prioritera värme till huset?
Ja då får du en framtida reserv i kulverten, tryckfall behöver du inte bekymra dig så mycket för de flesta upplever nog tiden till VV som mest störande vid lite längre rörsträckor.
Rördiametern kan ju väljas efter flera principer och för just energiförluster är isolering en bättre parameter att titta på. I ditt fall rör det sig om en kortare sträcka så hur man än gör inom rimliga gränser blir det inte så anmärkningsvärt dåligt.
Värmen i garaget styr du hellre genom att begränsa effekten på den delen tex genom maxflödesinställning och termostater ställda lågt. Och inga ettrörskoppel där lägg parallellt det har inte med prioritering av värme att göra den effekt du har tillgänglig får du fördela, och med din värmekälla är det ju inga problem med det.
Rördiametern kan ju väljas efter flera principer och för just energiförluster är isolering en bättre parameter att titta på. I ditt fall rör det sig om en kortare sträcka så hur man än gör inom rimliga gränser blir det inte så anmärkningsvärt dåligt.
Värmen i garaget styr du hellre genom att begränsa effekten på den delen tex genom maxflödesinställning och termostater ställda lågt. Och inga ettrörskoppel där lägg parallellt det har inte med prioritering av värme att göra den effekt du har tillgänglig får du fördela, och med din värmekälla är det ju inga problem med det.
Det låter vettigt det du säger!
Jag har nu börjat på att koppla laddkretsen. Hittade till slut fina R25 kulventiler. Till skillnad från till exempel Rinkabys motsvarighet kan man justera packboxen vid ev. läckage. Den här har dessutom PTFE-tätning, något större inv diameter och tåler upp till 170 °C.
Vidare sitter en klämrings-övergång, 35xR25.
Jag har nu börjat på att koppla laddkretsen. Hittade till slut fina R25 kulventiler. Till skillnad från till exempel Rinkabys motsvarighet kan man justera packboxen vid ev. läckage. Den här har dessutom PTFE-tätning, något större inv diameter och tåler upp till 170 °C.
Vidare sitter en klämrings-övergång, 35xR25.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det inte ungefär samma som jag föreslog innan? Att koppla in sig på returen genom garaget?Nybyggarn skrev:
Lämplig placering av smutsfilter? Jag tänkte ett R32 smutsfilter, (med kulventiler på var sida) på laddreturen mellan tank och Laddomat.
På principskissen i inlägg #1 finns säkerhetsventilen vid pannan.
Röret måste hela tiden luta med lägsta punkt vid panntoppen för att luft inte ska fastna.
Pannan är även justerad i våg.
Kommer denna rördragning fungera som "luftfälla"?
Krävs det någon form av avluftning även vid säkerhetsventilen?
(Tankar till vänster, panntopp till höger)
Röret måste hela tiden luta med lägsta punkt vid panntoppen för att luft inte ska fastna.
Pannan är även justerad i våg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer denna rördragning fungera som "luftfälla"?
Krävs det någon form av avluftning även vid säkerhetsventilen?
(Tankar till vänster, panntopp till höger)
Redigerat:
Här kommer lite bilder från starten!
Dubbelgips och skorstensgenomföring i kalciumsilikat fixat.
En mineritskiva skruvades på befintlig dörr.
"Golvsockel" av klinker för att skydda gipset mot ev. vattenläckor.
In med pannan.
Montering kylslinga, byte av packningar samt sekundärluftsinsats och isolersten asklucka.
Dubbelgips och skorstensgenomföring i kalciumsilikat fixat.
En mineritskiva skruvades på befintlig dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Golvsockel" av klinker för att skydda gipset mot ev. vattenläckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
In med pannan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering kylslinga, byte av packningar samt sekundärluftsinsats och isolersten asklucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

