Ved, Pellets, Flis
Hjulbent: Blir nog bra stökigt att få till det, mycket jobb med att få det tätt, och att komma förbi spjället blir nog en utmaning som du går bet på, för att få upp en slang måste du nog dra den i wire från taket
Jan-Ola: Den ser helt OK ut, men är det värt besväret att köpa en panna i Belgien? Jag får lambdastyrning och kanske är det en mer välrenomerad tillverkare, men det vet jag egentligen inte. En återförsäljare inom räckhåll har också ett visst värde.
Huggabuggaa: [citat] Du kan ha det öppet vid tändning/påfyllning sen stäng det när draget kommit igång, kan annars vara svårt att få fart på det vid kall panna/skorsten Tänk på att du får förmodligen byta ditt expansionskärl om du kopplar in tankar
Avemo: Det är kommunen och inte sotaren som kräver bygganmälan av kaminen. Så visst kan sotaren godkänna kaminen utan att den har bygganmälan. Men det är fortfarande ett svartbygge. Sotaren har troligen inget intresse av att anmäla dig för detta. Men prata med honom först.
MathiasS: Visst är kaminen varm, men den har eld i sig som alla ser, röret är lättare att missa då det inte ser varmt ut. Men det finns ju många lösningar på det. låt ungarna bränna sig, sälj dom, ställ upp grindar, använd isolerat rör osv. Inget konstigt med det.
exerg: Bakom kaminen sitter säkert en ursprunglig termatorinsats. Kaminen är troligen insatt efteråt. Friskluften kom som regel in i en kammare under spisen för att sedan värmas upp bakom termatorns vägg och spridas ut genom de övre gallren. Lämnades spjället för uteluften öppet,särskilt när det inte eldades, kröp gärna kalluften ut genom (i detta fall) hålen i sockeln och det blev kallt
Slunken: [citat] OK, ja så kan det förstås vara. Jag själv byggde med rör i schakt för våra två eldstäder men om man murar så är det väl på annat sätt.
datarutan: Bra ställe att leta info om "Janfire Flex-A": https://www.pellets.info/viewforum.php?f=9&sid=22822c8e8634631e24f08bf9088974cf https://www.pellets.info
Hjulbent: Vet du hur många pipor det är i skorstenen , Blir ett undertryck i huset när ni eldar 1 tr upp, röken går baklänges runt på topp skorstenen och ner till öppna spisen, prova med att öppna ett fönster lite uppe och se vad resultatet blir. Eldar ni inte i öppna spisen så kan du täppa till kanalen, det spjäll som sitter där tätar inte och får normalt inte täta fullt ut
Brockjim: [citat] Tackar för informationen, nu har jag lärt mig en hel del! Mvh
Daniel 109: Det som laddas till tanken är samma som pannan ger ut i toppen. Din laddomat blandar inte till 80grader. Jag tycker att det ser rätt ut.
Demmpa: Den får du nog trycka in varje gång du har eldat över ca 90°, maxtermostaten slår ifrån om inte vanliga termostaten slår ifrån, som en säkerhetsfunktion så att pannan inte ska börja koka. Här är en manual, https://jseducation.se/files/pages/ctc_elcombi_1981-82-2.pdf
vedklyv: Man tackar för detta. Det finns ett nummer instansat på monteringsflänsen (466100214) men det ledde inte någonstans. Försöker med ditt nummer. Annars får jag väl bita i det sura äpplet och köra på el några dagar, (har bilvit snål sedan jag flyttat till Småland, man tar ju seden dit man kommer).
vedklyv: Ett dieselverk är ju det avgjort bästa, men de kostar multum. Så du är lycklig traktorägare du, jag själv var på vippen att bli det också när jag köpte kåken i Småland, men den var uttingad före försäljningen. Järnspisar är värda guld, förutom att dom alstrar skön värme, kan man grädda pannkakor både i och på dom.
Einar b: Lite utvärdering nu med större volym. Klarade mig i 38 timmar på en laddning. Ca 190kwh lagrad i tankarna 3300 liter och plus 10 kwh i pannan kanske. Utetemp mellan minus 25 och minus 5. Då landar jag på en medel förbrukning på 5.26kwh på 300m2 uppvärmd yta inklusive källare. Jag laddade tankarna idag på 9 timmar, ca 200kwh för panna och tank, räknar med totalt 40kwh förbrukning
Nils-Orvar: (Laddpumpen bör vara den gröna) En fråga till: hur ställer du shuntventilen? Den står i olika lägen på bilderna.
Leif i Skåne: Från Wikipedia Rosttrögt stål, cortenstål eller corténstål är namn för en grupp stållegeringar, som i första hand använts till värmeledningspannor, plåtkaminer, avgasrör och rökrör (skorstenar). Efter en tids exponering under vissa korrosiva förutsättningar bildas ett jämnt och tätt oxidskikt (patina) på stålytan.
AxelAxel: Hittade en tråd om saken. Admin kan radera den här tråden.
camsod: [citat] Jag har också tänkt tanken då jag hittade en massa små plastfigurer under eldstaden när vi flyttade in, men en fotboll....... haha =)
Solsson: [citat] Den matar en stund. Sen slocknar den och slutar mata precis som den gör när den nått rätt temperatur även om den inte har det. I bland går den några minuter, i bland längre. Har krånglat i två dagar. Nu har den gått ca 1 timme och nåt rätt temperatur. Återstår att se om den är i gång i morgon bitti eller inte
Bertil_Johansson: Hejsan, Har ett hus byggt i slutet av 70-talet, vi värmer till 100% med ved. Installerade för några år sedan ny vedpanna samt litet extra volym på acc.tankarna. Min fråga är vad jag ska räkna med för skillnad i temperatur på framledning och retur. För att få dräglig värme under kalla dagar så ber shuntautomatiken om max temperatur på framledningen (90C). Har även problem med att
andcar: Jag har en öppen spis med pelletsinsats som jag vill byta till en insats för vanlig ved. Det finns en rökkanal och skorsten sedan tiden med öppen spis och det är sedan ett rör installerat med en för liten dimension för att kunna elda med vedinstats. Från pelletsinsatsen går det en slang till ett horisontellt rör genom väggen och med sotlucka sedan vinkel uppåt hela vägen till tak.
Tweety1985: [citat] Manualen läst flertalet ggr. Men rörmokaren sa att det var meningslöst att ha sprinklern. Men får kanske byta honom då
JLov: Biltema har en del packning till kaminer. Tex https://www.biltema.se/hem/inredning/brastillbehor/glasfiberpackning-till-spisluckor-och-kaminer-2000020125
Nils-Orvar: Av vilken anledning vill du ha två pannor i panncentralen? Vilken typ av radiatorer finns i boningshuset och vilken framledning kräver dessa? Om det inte blir längre avstånd än 15m mellan hus och panncentral så hade jag övervägt att inte ha tank alls i huset, utan istället satsa på en mycket välisolerad kulvert i kombination med VVC och/eller spetsberedare i huset. Å andra sidan är