H
Kollade inst-anvisningen och röret för laddning sitter i topp så där ska det inte vara fel, det med 76C på pannan och ca 10 C på laddomaten ? Vet du tempen på röret som går in i tanken, det finns ingen shuntning mellan panna och tank så 76C panna så ska till tank vara 76C,även den övre mätaren ska visa 76C ( kanske någon grad mindre dom är inte tillförlitliga dom mätarna )
Ta bort isoleringen, i botten på laddom , sitter det en fjäderbelastad ventil som står öppen när pumpen inte går ( självcirk från tank ) och stänger på pumptrycket , den kan kärva och försvinner en del av flödet, du kan se den här
/www.google.com/search?q=laddomat+21-60+manual&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjEkfvWqv3gAhXukYsKHW3yCOYQsAR6BAgAEAE&biw=1536&bih=706#imgrc=dHW4PK-fBL1maM:

Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
För lågt systemtryck?

Om termometrarna stämmer så är delta T inte mer än 5 grader vilket utesluter misstänkt dåligt flöde.
Jag tror inte det hjälper med att byta till lägre termostatpatron, jag hade nog hellre provat 78°C.

Syna pannan invändigt i vedmagasin och konvektionsdel efter eventuell spricka eller vattenläcka.
Tror inte heller längre på just termostat patronen men blir fundersam då det hoppade igång i fredags då jag slog lite på utsidan av laddomatens därav trodde jag på att den kärvade. Trycket är samma som tidigare. Har fyllt på x två tidigare. Får kolla i konventionen imorgon.

H Hjulbent skrev:
Kollade inst-anvisningen och röret för laddning sitter i topp så där ska det inte vara fel, det med 76C på pannan och ca 10 C på laddomaten ? Vet du tempen på röret som går in i tanken, det finns ingen shuntning mellan panna och tank så 76C panna så ska till tank vara 76C,även den övre mätaren ska visa 76C ( kanske någon grad mindre dom är inte tillförlitliga dom mätarna )
Ta bort isoleringen, i botten på laddom , sitter det en fjäderbelastad ventil som står öppen när pumpen inte går ( självcirk från tank ) och stänger på pumptrycket , den kan kärva och försvinner en del av flödet, du kan se den här
/www.google.com/search?q=laddomat+21-60+manual&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjEkfvWqv3gAhXukYsKHW3yCOYQsAR6BAgAEAE&biw=1536&bih=706#imgrc=dHW4PK-fBL1maM:
Tempen in är 62 nere till höger. Sprängskiss en i din länk är inte samma som jag har. Se bild i tidigare inlägg. I den skissen passerar den inte backventilen vad jag kan se men jag kanske läser fel?

H
OK det syns lite dåligt men du sa 21-60 kanske en äldre modell, men i dom på tanksidan sitter en ventil, kan vara en klaffvenitl eller fjäderbelastad som öppnar när termostaten stänger och drar med vatten från tanken, vid låg temp och termostaten stängd för rundcirk i pannan ligger ett tryck på klaffen och stänger den

H Hjulbent skrev:
OK det syns lite dåligt men du sa 21-60 kanske en äldre modell, men i dom på tanksidan sitter en ventil, kan vara en klaffvenitl eller fjäderbelastad som öppnar när termostaten stänger och drar med vatten från tanken, vid låg temp och termostaten stängd för rundcirk i pannan ligger ett tryck på klaffen och stänger den
Drygt 2 år gammal bara. Ska ta isär båda ventilerna imorgon igen och rengöra och sploa ur den. Men en fråga. Den i botten. Backventilen. Kan den påverka enligt sprängskissen jag la ut?

H
Om du kan starta laddpumpen på annan temp, prova med att ställa upp pumpen på maxtemp, börja elda lite försiktigt, när pannan är ca 60C så startar du pumpen ,känn på rören när värmen kommer till laddom. Då ska den övre mätaren på laddom. visa samma temp som pannan är, det kan skilja lite. Läste på annat ställe om en som böt termostaten och den hade kommit lite fel på något sätt så den kärvade. Ökar faten på pumpen när du provar att ändra 1 - 2 - 3 brukar höras, Titta även på manometern ( trycket ) som sitter på sidan, när du gör det. Om du stänger lite på ventilen som går till pannan så kommer nog trycket att förändras ( statiska trycket från pumpen när den går )

Plockade igår isär både den nya termostaten och den i rensluckan och tvättade allt noga och satte tillbaka.
Fyllde på vatten och försökte lufta med hjälp av övertrycksventilen. Oklart om det kom ngn luft. När jag körde igång det hela så bubblade det friskt.
Det funkar till 90 %! Dvs vid ngt enstaka tf då jag lagt in och det brinner på lite extra så kan det bubbla lite så det tyder på att det egentligen var två problem. Termostatpatronen var slut och att det blev ett problem med luft när jag bytte den.
Nu håller jag tummarna för att det funkar ikväll när jag ska elda igen.
Tills vidare får jag tacka för alla engagerade inlägg!

H
Se till att laddpumpen startar vid ca 60C så att det blir ett flöde över pannan på ett tidigt stadium, då blir den även jämnvarm, jag startar på 55-60C och ställer om till ca 72C när det börjar ladda. Det med ångbubblor ( vatten ångar utan att ha syreinnehåll ) kan det bli även om pannan är ca 80C då värmen och lågorna slår mot bakkant i pannan, där kan det bli 100C rätt fort, du får se om du kan ställa pannan i ett lägre moment, inte gasa på så mycket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.