Jag ska flytta ut pannrummet och pga de nya miljöreglerna får jag inte flytta med mig den gamla pannan. Jag behöver en panna med 150 - 200 l vedvolym som kan ta 70 cm lång ved. Jag har egentligen bara hittat RB Ventum som uppfyller det, jag tycker den ser vettig ut och den har ett vettigt pris (ca 45 000 kr för 60 kW-varianten). Någon som har erfarenhet av den här pannan, eller kan rekommendera en annan som tar 70 cm ved? Testresultaten ser bra ut, men det säger inte så mycket om den krånglar, eller är svår att ladda och tända så att den brinner sådär bra som den gjorde i testet.

Går jag ner till 50 cm så finns det många pannor att välja bland, men då har jag ca 20 m3 att dela ner och jag får göra om min vedhantering.

Jag kollade på videon och jag tyckte den såg rätt schysst ut. Dock släpper den in primärluften för högt för att få ett bra eldningsförlopp. Det kan man se på videon.
Det ser dock ut att vara lätt ordnat då man kan ta ut sidoplåtarna och modifiera relativt enkelt. Men det är lite lustigt då resten ser genomtänkt ut.
Kollar man alla tyska stora märken så släpper de ut primärluften 10-20cm ovan keramiken, och det är för att man annars lätt får övertändning.

Attack har annars pannor som tar lite längre ved, de finns med olika alternativ på styrsystemet. Med och utan lambda och ännu enklare mer mekanisk styrning.
Det är nog lite värre med återförsäljare i Sverige för Attack tyvärr.

Det vore ju skönt om man slapp börja med att bygga om pannan... Jag ska kika på den hos Lindquist om några veckor, jag får väl se hur det verkar då, men det är ju inte riktigt detsamma som att leva med pannan.

Det skulle visst smakat, men jag får inte till en vettig layout på pannrummet med en panna som är nästan 2 m djup. Dessutom behöver jag göra om min vedhantering för att hantera enmetersved. Lastpallar med häckar passar väldigt bra för 70 cm...

Jag tycker också att Attack Slx verkar vettig till både pris och teknik. I alla fall det utländska prisläget.
Jag har aldrig saknat tändlucka på min Atmos. Jag tänder direkt nedåt och gör aldrig några startbrasor då jag har varvtalsstyrd fläkt via pid regulator. Det funkar jättebra.
Jag kan förstå tändlucka om man fyller på pannan innan det behövs för att tända senare, eller kanske om absolut ingen rök får komma ut i pannrummet, men det brukar det inte ryka något alls.

Den ser helt OK ut, men är det värt besväret att köpa en panna i Belgien? Jag får lambdastyrning och kanske är det en mer välrenomerad tillverkare, men det vet jag egentligen inte. En återförsäljare inom räckhåll har också ett visst värde.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.