11 773 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Erfarenheter av RB Ventum
Jag ska flytta ut pannrummet och pga de nya miljöreglerna får jag inte flytta med mig den gamla pannan. Jag behöver en panna med 150 - 200 l vedvolym som kan ta 70 cm lång ved. Jag har egentligen bara hittat RB Ventum som uppfyller det, jag tycker den ser vettig ut och den har ett vettigt pris (ca 45 000 kr för 60 kW-varianten). Någon som har erfarenhet av den här pannan, eller kan rekommendera en annan som tar 70 cm ved? Testresultaten ser bra ut, men det säger inte så mycket om den krånglar, eller är svår att ladda och tända så att den brinner sådär bra som den gjorde i testet.
Går jag ner till 50 cm så finns det många pannor att välja bland, men då har jag ca 20 m3 att dela ner och jag får göra om min vedhantering.
Går jag ner till 50 cm så finns det många pannor att välja bland, men då har jag ca 20 m3 att dela ner och jag får göra om min vedhantering.
Jag kollade på videon och jag tyckte den såg rätt schysst ut. Dock släpper den in primärluften för högt för att få ett bra eldningsförlopp. Det kan man se på videon.
Det ser dock ut att vara lätt ordnat då man kan ta ut sidoplåtarna och modifiera relativt enkelt. Men det är lite lustigt då resten ser genomtänkt ut.
Kollar man alla tyska stora märken så släpper de ut primärluften 10-20cm ovan keramiken, och det är för att man annars lätt får övertändning.
Attack har annars pannor som tar lite längre ved, de finns med olika alternativ på styrsystemet. Med och utan lambda och ännu enklare mer mekanisk styrning.
Det är nog lite värre med återförsäljare i Sverige för Attack tyvärr.
Det ser dock ut att vara lätt ordnat då man kan ta ut sidoplåtarna och modifiera relativt enkelt. Men det är lite lustigt då resten ser genomtänkt ut.
Kollar man alla tyska stora märken så släpper de ut primärluften 10-20cm ovan keramiken, och det är för att man annars lätt får övertändning.
Attack har annars pannor som tar lite längre ved, de finns med olika alternativ på styrsystemet. Med och utan lambda och ännu enklare mer mekanisk styrning.
Det är nog lite värre med återförsäljare i Sverige för Attack tyvärr.
Jag postade en länk här till den troliga tillverkaren av pannan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-vedpanna-pa-marknaden.284437/
Varför inte en panna för metersved?
En Hargassner kanske skulle smakat fint?
https://www.hargassner.se/produkter/ved/pannor/mv-49/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-vedpanna-pa-marknaden.284437/
Varför inte en panna för metersved?
En Hargassner kanske skulle smakat fint?
https://www.hargassner.se/produkter/ved/pannor/mv-49/
Det skulle visst smakat, men jag får inte till en vettig layout på pannrummet med en panna som är nästan 2 m djup. Dessutom behöver jag göra om min vedhantering för att hantera enmetersved. Lastpallar med häckar passar väldigt bra för 70 cm...
Attack SLX Lambda verkar trevlig. Vet inte något konkret som är bra och dåligt med den.
Tråkigt att den saknar tändlucka.
https://hobbybastler.lima-city.de/seiten/attack.html
Finns massor här att läsa om man bara lyckas begripa vad som står...
https://www.holzheizer-forum.de/index.php?board/90-attack-holzvergaserkessel/
Tråkigt att den saknar tändlucka.
https://hobbybastler.lima-city.de/seiten/attack.html
Finns massor här att läsa om man bara lyckas begripa vad som står...
https://www.holzheizer-forum.de/index.php?board/90-attack-holzvergaserkessel/
Jag tycker också att Attack Slx verkar vettig till både pris och teknik. I alla fall det utländska prisläget.
Jag har aldrig saknat tändlucka på min Atmos. Jag tänder direkt nedåt och gör aldrig några startbrasor då jag har varvtalsstyrd fläkt via pid regulator. Det funkar jättebra.
Jag kan förstå tändlucka om man fyller på pannan innan det behövs för att tända senare, eller kanske om absolut ingen rök får komma ut i pannrummet, men det brukar det inte ryka något alls.
Jag har aldrig saknat tändlucka på min Atmos. Jag tänder direkt nedåt och gör aldrig några startbrasor då jag har varvtalsstyrd fläkt via pid regulator. Det funkar jättebra.
Jag kan förstå tändlucka om man fyller på pannan innan det behövs för att tända senare, eller kanske om absolut ingen rök får komma ut i pannrummet, men det brukar det inte ryka något alls.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Lite annorlunda djup på vedmagasinet. 690mm på modeller upp t.om 35kw. 790mm på resterande större modeller.
Verkar ju passa TS önskemål i alla fall.
www.attack.sk/public/media/96778/DK426A_Navod_SLX_EN_12_2015_A5_web.pdf
Separat sotlucka nere vid golvet på sidan, till tuberna.
Verkar ju passa TS önskemål i alla fall.
www.attack.sk/public/media/96778/DK426A_Navod_SLX_EN_12_2015_A5_web.pdf
Separat sotlucka nere vid golvet på sidan, till tuberna.
Den ser helt OK ut, men är det värt besväret att köpa en panna i Belgien? Jag får lambdastyrning och kanske är det en mer välrenomerad tillverkare, men det vet jag egentligen inte. En återförsäljare inom räckhåll har också ett visst värde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden