Vatten & Avlopp
corre: Om det inte är för djupt kan du spola ned en kabel med tennisboll eller likande i änden. Rikligt med vatten så den drar med kabeln, sen en aktiv kabelsökare ovanpå marken.
lordi: [citat] Det till höger om säkerhetsventilen är en vacuumventil. Den fungerar så, att om man skulle stänga av pannan så att varmvattnet kallnar i varmvattenberedaren, så kan den ta in luft där för att kompensera volymminskningen på varmvattnet. Annars uppstår undertryck i beredaren och den utsätts för onödig påfrestning.
Mikael_L: Kommer du ner minst en 8 dm innan berget kommer, så borde du klara dig med markisolering ovanpå ledningen.
Nallis: Vi har slängt ut biden och bytt toa Så vi spolade ut allt efter vi stängt vattnet så det har ju spola t länge. Vi ska koppla in kommunalt avlopp om man gräver lika bra o ta vatten då med
karl oskar: köp ett hårdhetstest (finns för runt 200kr och räcker nog livet ut) så du kan ställa in önskvärd hårdhet. Inte lägre än 4 för då är risken att du får kopparutfällningar (grönt hår)
zenobia: [citat] Dessutom är det enklare för rens- och kamerautrustning med 2x 45 istället för 1x 90
Johan Gunverth: [citat] Lin och gängtätning, t.ex. Unipak, är säkraste och mest felfria sätt du kan ansluta med. Linet sväller efter att vattnet slagits på. En koppling med lin kan både spännas och släppas utan att läcka. Glöm inte att de utvändiga gängorna skall straffas lite lätt (hacka dem på tvären med en morakniv) för att linet skall sitta kvar. Linda alltid linet medsols när du håller
Empo: Jag skulle börja med (tror jag) att försöka lufta vattnet så mycket som möjligt innan det når dammen. Kanske ordna vattenfall/kaskader 1-3 steg före själva dammen där vattnet har chans att lufta och fälla ut ev. mangan/järn. Ordna gärna dessa första steg med möjlighet till rengöring av ev. järn/mangan blir lätt. T.ex. plastbaljor med stenar/grovt grus i som kan lyftas ur - sedan
Krilleman: Använd kopplingen, annars blir det inte stabilt och bra!
martin_skold: Silen var proppen. Tack för det enhälliga svaret! :)
RoTe: Allt som du måste bryta tätskiktet för att byta ska naturligtvis bytas i ett hus från 65.
o-town: [citat] Då borde man ju kunna använda cc 150 i väggen(europa std) och raka adaptrar. Då borde det ju inte vara några problem. Har försökt lista ut vilka kopplingsboxar man ska använda men hittar ingen uppgift om vilka som passar.
zenobia: Var på mässan i Göteborg och snackade då med två killar som krängde solfångare. De visade en vattenkoppling dim 22mm som hade ett klicklås. Dvs att man kunde lossa kopplingen och justera rörlängden om det blev fel. Man pressade bara tillbaka en låsring och drog ur röret. Någon som vet vem som tillverkar dessa och vad de kostar?
Patrick E: Lyfthöjden räknas från vattenytan i brunnen. Pumpens djup är bara viktigt om man räknar med att vattytan kommer att sjunka så lågt. Med den tillriningen som är i brunnen borde det aldrig bli aktuellt. Om du pumpar ut 100 l vatten sjunker ytan i borrhålet ca 10 m. Edit: På Grundfos hemsida finns ett enkelt verktyg för dimensionering. WebCAPS heter det.
Feffe: Stort tack! Detta hade jag aldrig kommit på utan din hjälp, Krilleman_215!
joflopp: [citat] Klart det går att anlägga en eftepoleringsbädd även om marken inte duger för infiltration. Anlägg i så fall en tät efterpoleringsbädd, typ markbädd på tio kvadratmeter.
Consensus: Allmän Material- och Arbetsbeskrivning --> http://ama.byggtjanst.se Apropå "testat på diverse sätt"... *host* det låter spännande. Hur gjorde ni då?
Nallis: Hej Vi har precis köpt hus och vill nu koppla in kommunalt vatten och avlopp. Anslutningsavgiften var betald år 73 och gäller ännu. Nu undrar vi lite vad det kan kosta att gräva och lägga sland osv ja totalt? Fick ett papper där förbindelsepunkter är angivna, står på pappret att den ska visa vatten och avlopp, men nu har tre firmor kollat på pappret och alla säger att den bara visar
Mikael_L: Jag har väl inte så stor koll själv, men jag kan upplysa pezlin om att staffan och krilleman är jag nästan 100% säker på att dom är rörmokare till professionen (eller kanske varit?) så jag skulle blint lita på deras råd i detta fall. :) Det enda problemet med bågfil/multimaster må vara risken att det finns lite kopparspån kvar. Så är det ett rör du sas håller i handen och lätt
Krilleman: En vanlig trio dubbel med RSK 853 18 51 och sen kromade T-rör blir väl det lättaste för dig... Men det beror ju lite på vilket cc mått rören har genom väggen... Men jag håller med systemfel lite, ska du mata ett helt hyreshus?!
Krilleman: Jo, det är ett öppet kärl du har i garderoben. Mät hur många meter du har upp till kärlet och fyll på mer tryck än det är upp till garderoben mätt i VP. (vattenpelare 10VP = 1 bar) Rinner det inte i röret vid golvbrunnen när du kommer up i mer VP än kärlets höjd är det inte inkopplat. Och som redan skrivet, om det är seriöst gjort ska ditt kärl i garderoben inte vara
elmont: Jag har ungefär samma längd på slang och vajer, bägge töjer sig lite om nivån i hålet blir låg (när jag tex vattnat gräset en hel dag) då hänger pumpen i bägge men vanligtvis i slangen. Vajern måste vara rostfri, är den galvad kommer den så småningom att rosta och gå av. Då är det inte så kul att dra upp pumpen.
gaia: Micke81 Isoleringen brukar inte lukta men varmvatten + spånskiva luktar gammalt fisk och smutsig soptunna :). Hos oss står acktankar i en spånskiverum fylld med mineralull. VVB läckte i packningen och blötte upp spånet och det slutade med en översvämning. Hos dej verkar det inte gå så snabbt och så illa men har du spånskivor någonstans så kolla dom ställen. Har du
AndersS: [citat] Nja, det låter mera som "det jag inte ser finns inte". ;) Våra brunnar från -60 var slut men gjutjärnsrören var inga problem med enligt VVS-killen. De använder en skärkedja som man lindar runt röret där brunnen ansluter och sedan försiktigt kapar av det med handkraft. Sedan en gummimuff mellan röret och den nya brunnen.
lordi: Nja Ikeas blandare har inte 10 mm anslutning vad jag vet, utan 3/8" (R10) med löpande mutter och planpackning. Alltså behövs en övergång mellan 15mm rör till 3/8" utvändig gänga. Gängtejp eller dylikt behövs ej om planpackning samt klämringskoppling används
haavard: Eller sök bygglov för en liten tillbyggnad på den prickade marken. Kanske godkänner de det som en liten avvikelse.
LarsOo: Tog in en rörmokare för återmonteringen. Det skulle kopplas in diskmaskin och nya blandaren hamnade inte på exakt samma ställe så det behövdes extra rörarbete. Så långt vågade jag inte sträcka mina kunskaper inom vattenhantering :)