Göran.W
Jag är ganska säker på att problemet härhör från kavitation men vill höra andras åsikt med.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Har problem med en jetpump som tappar flödet och skickar med en massa luft.

Förutsättningar är följade.
Jetpump 1 hk
Sug ledning 1 tum
Sug djup 4 meter
Tryck ledning 1 tum 20 meter som går över till 3 meter 3/4 tum slang
Flöde 30 liter i minuten.
Tryck 0,15 bar

Flödet borde vara betydligt högre men pumpen klarar inte "greppa" vattnet pga all luft.

Hadde precis samma problem med en annan jetpump som satt på brunnen med en annan sugledning så otät sugledning känns det inte som det är.

Känns som ett kavitations problem pga stor sughöjd och stort flöde.

Har du kollat backventilen i brunnen?

Göran.W
Backventilen är ok.
Finns liksom inget som värkar vara tokigt och så fort den får jobba med tryck på trycksidan försvinner problemet.
Hade precis samma problem med en annan pump med annan sug ledning.

Problemet jag har är att jag i bland behöver mycket vatten på kort tid.
Misstänker att jetpumpar inte är byggda för att jobba utan mot tryck därav kavitation.

Om du hade grövre sugledning skulle det nog bli lite bättre, när sughöjd + tryckfall i sugledningen närmar sig motsvarande kanske 7-8 m kommer effekten du märker. Du kanske får bättre nettoeffekt i flöde genom att strypa lite på trycksidan jämfört med läget du har nu.

Göran.W
Sug ledningen ska räcka mer än väl för jag har en pump till som är större till en 1 tums sug ledning och den kan pytsa ut drygt 80 liter i minuten.
Skillnaden är att det är en ringpump och den går bara på halva varv talet och bygger trycket i flera steg.
Nu är den pumpen rätt slut för den orkar bara bygga drygt 3 bar så den ska bytas ut innan den rasar och då måste jag veta mot vad för är det kavitations problem jag får med jetpumpen när den får jobba utan mottryck så lär jag få det även med en större jetpump på 2-3 hk och då måste jag hitta något annat vettigt som ger bra flöde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.