9 020 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Rörmokar firma som tar hutlöst betalt!
Detta är väl ett helt vanligt fenomen på tillgång och efterfrågan......nu gäller det rörmokare nästa gång blir det på någon annan yrkesgrupp....
Man skulle kunna dra parallellen till datorkomponenter, där har ju marknaden gjort att priserna är ungefär lika överallt, och det inte finns några "proffsrabatter".. såvida du inte köper extremt stora mängder...
Men det har kanske med att göra att det är en "ny" marknad som vuxit fram....
Men det har kanske med att göra att det är en "ny" marknad som vuxit fram....
Fick min tvättmaskn installerad av en rörläggare förra veckan. Vatten finns redan draget uppe längs taket, det enda han behövde göra var att koppla på ett rör ner längs väggen och koppla på en kran och skruva på slangen till tvättmaskinen. Avlopp finns också, det enda han behövde göra var att ta med avloppsrör att sticka ner slangen från maskinen.
Allt som allt så tog arbetet en knapp timme. Jag frågade flera gånger vad det skulle kosta men fick alltid ett luddigt svar att han inte visste riktigt i huvudet, men att det skulle iaf bli billigt.
Fick fakturan idag och den var på 3834:- Totalt hutlöst enligt min mening. Han köper sina saker på Lundagrosissten, är dom dyra i materialen? Är ordentligt påslag på priserna om man jämför med t.ex. Clas Ohlson, enligt rörläggaren så är det skitdålig kvallitet på CO:s produkter, därför dom är så billiga. Men ni som kan lite mer om detta, hur verkar priset jag fått? Arbetskostnaden är på 490:-/timmen.
Allt som allt så tog arbetet en knapp timme. Jag frågade flera gånger vad det skulle kosta men fick alltid ett luddigt svar att han inte visste riktigt i huvudet, men att det skulle iaf bli billigt.
Fick fakturan idag och den var på 3834:- Totalt hutlöst enligt min mening. Han köper sina saker på Lundagrosissten, är dom dyra i materialen? Är ordentligt påslag på priserna om man jämför med t.ex. Clas Ohlson, enligt rörläggaren så är det skitdålig kvallitet på CO:s produkter, därför dom är så billiga. Men ni som kan lite mer om detta, hur verkar priset jag fått? Arbetskostnaden är på 490:-/timmen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag säger ingenting om kostnaden, men angående att du fick luddiga svar. Vi som är anställda hantverkare har överlag väldigt dålig koll på priser och det är inte heller vi som faktuerar kunderna. Vi skriver vår tid och vårt matriel, sedan sköter firman resten. Därför är det väldigt svårt för oss att veta vad kunden kommer få betala.
Dessutom vill vi inte säga något pris för då är det vi som får det hett om öronen när vi sagt en sak och firman fakturerar en helt annan sak.
När jag har fått frågan så har jag ibland skämtat bort saken och sagt att tex. ett litet jobb på 2 timmar inte ska bli så dyrt, bara en 10-15 000 kr "ha ha".
//Patrik
Dessutom vill vi inte säga något pris för då är det vi som får det hett om öronen när vi sagt en sak och firman fakturerar en helt annan sak.
När jag har fått frågan så har jag ibland skämtat bort saken och sagt att tex. ett litet jobb på 2 timmar inte ska bli så dyrt, bara en 10-15 000 kr "ha ha".
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jaha, ja då är det ju en helt annan sak!
//Patrik
//Patrik
För det första så var det inte jag som anlitade honom utan min granne eftersom en del av jobbet som skulle göras var inne hos dom.MathiasS skrev:
Däremot frågade jag vad timpriset var innan han satte igång och det var 440:- i timmen, lät ju helt oki tyckte jag.
Sen delarna kunde han inte svara på.
Men eftersom han redan var där och hade gjort jobbet inne hos grannen tänkte jag att han kan lika bra fortsätta gör klart resten som var inne hos oss.
Att dom har bra påslag det fattar ju vem som helst och att det är mer än i en butik det förstår man också.
Men när vi snackar 300% påslag på EXAKT samma delar som jag kan köpa i en butik då är det väl ändå sjukt?
Inte vettigt att man som kund ska förvänta sig det.
Så jo man kan gnälla i efterhand. 100% påslag ok om man slarvat med att ringa runt, även om det också hade varit för mycke. Men man hade dock inte orkat bry sig.
Bara för man inte frågar efter ett exakt pris på ett mindre arbete så ska dom väl inte kunna ta hur mycket som helst?
Den bekanta som jag har han driver en rörmokar firma på annan ort 3 anställda och han ligger på 10:- mer i timmen än vad denna firma gör, dock så tyckte han ett 30-50% påslag är max vad man ska förvänta sig.
Han tog våran faktura och slog den i deras system med exakt samma saker tid arbete osv och dom skulle tagit 3300:- för samma jobb UTAN rot!
Men på sätt och vis har du ju rätt i det du säger man kan inte prata snart med nån j* hantverkare utan fråga precis allt in i minsta detalj.
närå, det är därför så många går tre år i gymnasiet följt av två års lärlingstid följt av ett montörsprov, som för övrigt består av teoretiskt och praktiskt prov och håller på i ca fyra dagarDr Fozz skrev:
skämt åsido, jag tycker det är beklagligt att trådskaparen blivit utsatt för rent ocker
Redigerat:
Klicka här för att svara