Vatten & Avlopp
Sommartorparn: lindejo, Jo, den sajten känner jag till. Tack i alla fall!:) larsson r, Detaljerna för själva utförandet hoppas jag grävaren håller koll på. Han ska göra ett förslag som kommunen ska godkänna..... Det är inte något speciellt skyddsklassat område, så det behövs ingen märkvärdig anläggning. Grannar som har gjort sina infiltrationer har bara gjort vanliga sandbäddar ut i åkern.
Krilleman: Nu vet du varför man inte ska blanda olika märken på material i onödan... Men eftersom du har det problem du har, skulle jag rekomendera att köpa fler anslutningsset till wirsbo till fördelaren, sätta dit en snutt 20x2,0 slang där LK slangen ska anslutas. För att sedan köpa en övergång mellan dom olika slangarna. Korrekt övergångskopplingar som du kan beställa på ahlsell: 2st: 22
mape17: Okey, då skulle man kunna låta det vara som det är för att uppfylla BBR. Så långt allt bra. Men det blir till att kontakta försäkringsbolaget och höra deras syn på detta. Spontant känns det som "omöjligt" uppdrag att få bort röruppgångarna till en rimlig insats. Däremot kanske man skulle kunna minimera antalet golvgenomföringar genom att endast ha uppgången för inkommande
Patrick E: På golvbrunnar med oljeavskiljare kan utloppsröret vara böjt och ndedraget mot botten av brunnen. Detta för att olja inte ska kunna rinna ute eftersom den lägger sig på ytan av vattnet. Om det som Stickan56 kommit en massa sand och grus i brunnen kan detta ligga så högt att det blockerar utloppet eller i vart fall försämrar avrinningen. Kör ner en pinne i brunnen och känn efter hur
cem77: En del elektriker fyller/fyllde kopplingsdosan med silikon innan den stängs för att undvika problem. Sett det i djupborrad brunn och inkopplingar av belysningar utomhus. Vet inte om det e så smart ifall man behöver koppla loss något men finns det gott om extra kabel framdragen så är det ju bara att kapa och sätta en ny dosa den dagen det behöver kopplas.
Stickan56: [citat] Ja, just det. Rätt eller fel spelar mindre roll när du lätt kan göra om. MVH Stickan
Kesomannen: Okey,man lägger alltså cement på för att förhindra att det åker in fyllningsmassor i rören?
Bombas: det är inte lagligt att köra avloppsvattnet rakt ut det är dryga böter på det. Jag hänger inte riktigt med på hur du menar att anläggniingen är uppbyggd men som jag tolkar det så är där stopp i röret mellan 2an och 3av 4an. Hade dom byggt det seriöst så hade ni haft vars en ledning ut. låter kul om någons backventil går sönder då fyller dom andra deras grop.
Noll_Koll: tack, något sådant jag tänkt mig, enda negativa med att plugga röret blir ju att brunnarna från källaren försvinner, och så måste jag ju se till att vattnet har någonstanns att ta vägen, alltså att dräneringen tar han om även detta vattnet, en filmning av rören bör visa vart brottet ligger och vad som skulle hända om jag täppte till hålet. Men nu har jag en plan för att börja
Carla: Kanon tack för hjälpen Krilleman exakt vad jag söker.
Josth: Betydligt mer problem med diverse rangliga avloppsrör i plast under diskbänken. Kan läcka lite varje gång folk spolar i diskhon och det upptäcks inte förrens det börjar lukta mer illa än hushållsavfallet. Bra att kontrollera under diskbänken samtidigt som diskhon töms på vattnet ett par gånger per år... Risken med vattenutkastare än väl främst om det blir jättekallt ute och
ankan_84: Japp, jag köpte en en "större" krök, alltså inte 90 grader, då säljare så att det lätt blir stopp, eller måste jag köra med två 45 grader, det blir lite bökigt i mitt läge att få ner det.Ska även lägga alla skarva "med" fallet. Edit: Såg att du skrev vågrätt, ska bara använda en böj och det är en lodrät krökning.
corre: Om ni har kontakter, så kan en frekvensstyrning av pumpen mot ett börvärde (tryck) vara en bra lösning. Den håller ett grundtryck och med hjälp av hydroforen jämnar man ut trycket. Kostar en slant om man inte har kontakter. Ökar flödet så varvar frekvensarn upp och ökar flödet på pumpen. Förutsätter dock att pumpen är modern nog att klara det Vi körde Rinkby på det sättet i
Nimajneb: [citat] Främsta anledningen till att välja just en Ikea blandare är väl att dom erbjuder 10års on site garanti. http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/quality_brochures/TAPS_Guarant_GB.pdf Det sägs att deras blandare blivit riktigt bra, själv har jag dålig erfarenhet men det var innan dom införde 10års garantin.
copello2: Sorry för min slarviga beskrivning . För att förtydliga - det handlar om ett en-rörs system, dvs två rör upp ur golvet... .
phl: Att det skulle vara kakelfix ser jag som otroligt, däremot möjligen någon annan cementprodukt. Gav som sagt upp det hela och i helgen regnade det faktiskt samtidigt som det blåste österifrån (tämligen ovanligt i Skånes snålblåst) så det rann ner några deciliter vatten i källartrappan. Detta fyllde vattelåset och överflödet rann ner i avloppet genom renshålet i golvbrunnen. Det
cecar33: Har de egen brunn? Är du säker på att det bara luktar en kort stund? Då vet jag inte vad det är! Men har du egen brunn och det luktar ruttna ägg hela tiden så behöver vattnet syresättas. Kolla på Callidus.se tex.för anordning som syresätter vattnet det finns fler firmor.
Mikael_L: Om jag söker info själv så kan man ju läsa att krilleman tycker damixa är skit: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/166211-fel-pa-blandaren.html#8 Medan Jonny78 tycker Damixa är bra: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/132005-kravet-att-blandare-klarar-9-bar-behover-svar-nu.html#2 Tydligen var tydligen Damixa först i europa att göra engreppsblandare:
torbeno: Koppla inte ihop avloppsslangarna i en T-koppling. Då kommer den ena maskinen fylla den andra vid tömning. För inkommande vatten bör en T-koppling fungera. Personligen tycker jag det känns dumt med tvättmaskin i köket. Känns så felplacerad där ... Jag hade övervägt placering badrum men där finns ingen plats eller? Det finns smalare tvättmaskiner, både på bredden och djupet.
Crebel: Jag kan ju visa uppbyggnaden av den del av grunden som har problem för att se om någon har en annan teori. Det är alltså en envånings tillbyggnad från 50-talet som till skillnad från resten av huset inte står på berggrund utan någon sorts sandblandad jord. Man kan inte krypa mellan "rummen" i grunden, och delen under badrummet är alltså ganska otillgänglig. Men det finns ett par
kolvas: Det är nog ingen större risk att den packar ihop, det kan bli så att t.ex dvärgbrytarna inte bryter exakt inom den tid som dom ska vid överlast/kortslutning, det kan iofs. vara ganska allvarligt men vid högre belastning på centralen kommer den säkerligen ändå upp i rätt temperaturområde. Det finns ju sjävlbegränsande värmekabel som du kan dra något varv inne i den för att
högbergarn: Hej! Jag har ett kalkfilter till mitt vatten då källan har ett surt vatten. Fyllde på kalk för några dagar sedan. då sticker pH upp till ca 9. kommer att ta några månader innan det närmar sig 7. Finns det några hälsorisker med högt pH ( mycket kalk) i dricksvattnet??
mickelingon: Det var som f-n. Och jag som trodde de var bra. Brukar göra efterforskningar, men den här gången gick jag alltså bet. När jag jämförde de olika fabrikaten tyckte jag de kostade ungefär lika mycket i mellansegmentet och gick på designen. "Den som lever han lär"
obba: [citat] ja kan va så.. får testa att ställa ner den lite o se om problemet kvarstår.
thomasx: [citat] Då är det ju egentligen ganska bra att använda tryckt virke! Det blir ju en automatisk inbyggd fuktvarnare! Skitsmart. Bara tryckt virke från och med nu ;-)