H
hempularen: Tackar, det var den jag gissade på.
6 svar · 9,0k läst
P
pepparkakshuset: nya borrhålet vi gjort har fått nedslag på bland annat höga halter av koppar och järn, järn : 0,75 mg/l, koppar: 4,5 mg/l vi gjorde ett nytt hål längre från huset eftersom det gamla har dålig kapacitet. gamla hålet ger vatten U.A. kan man rena bort såna halter ?
0 svar · 1,4k läst
Immobil
Immobil: Testa att fylla slangen med en kanna eller slang med reducerat flöde istället. Då har eventuella luftbubblor en chans att komma ut genom påfyllningen. När slangen är fylld pluggar du och startar pumpen.
3 svar · 1,1k läst
S
Stenper: Tack Ileh och Krilleman för era inlägg! Jag håller absolut med att man av en massa orsaker vill kunna sektionera av både vatten och värmen. Tänk om man hade hela husets el på en enda jättesäkring! Nu ska jag börja fundera på hur jag ska sektionera radiator och golvvärmekretsarna! /Stenper
12 svar · 1,6k läst
T
Torparn74: Tror nog det bästa är att helt enkelt göra inspektionslucka. Kapa bort den dåliga rörbiten och sätta en skarv. Sen kladda lite fuktspärr i lådan innanför luckan... Då borde man ju va iland på enklaste och säkraste sätt... :)
16 svar · 5,6k läst
Krilleman
Krilleman: Sant, men hur varmt är vattnet i VVB nattetid när du inte förbrukar något?! Därav att du får en kall buffert på morgonen om VVB inte är på...
12 svar · 3,4k läst
·
R
roppe: Jaha! Då har jag bytt säkerhetsventil, original reservdel. Men har samma problem. Jag har nu hittat original expansionskärl som reservdel hos företaget LK armatur AB Skall byta kärlet när det kommer, sedan är det väl bara att resignera om inte felet blir avhjälpt. Men det är svårt att somna, när man får räkna ett otal knackningar i stället för får. q(;^;)p Som tur är så har jag
4 svar · 3,1k läst
K
Kurtivan: När jag råkar ut för riktigt besvärliga grejor av den här typen, där man får som du lära grannarna nya ord, efteråt vet man ju att man inte har så lätt för att få hjärnblödning iallafall :)
18 svar · 16,3k läst
L
lordi: Japp det är därför vissa rördelar kommer "färdigrepade" Snabel behöver du inte tänka på, det har du ingen vid returkopplingen. Snabel är böjen som ibland sitter på tilloppet mellan termostat och radiator.
7 svar · 9,0k läst
·
S
Skånepåg: Tack llehs, det var ju jättebra filmer! d^_^b Jo, lindat på rätt håll det har jag, men tekniken med att ritsa gängorna i kombination med att linda över hela gängbredden var det som fungerade. Ska bil spännande att öppna för vattnet sen, haha!
3 svar · 7,9k läst
K
kriserik: Tack för svar. Ska kolla detta.
4 svar · 1,4k läst
·
blackadder
blackadder: Bra initiativ! Här är en annan bra länk: http://www.kranskolan.se/
1 svar · 1,4k läst
F
Fröberg: Hej, vart kan man köpa kopplingar och plastslangar till RO-filter? Slangarna idag är 1/4" (6,35 mm). Har frågat alla VVS butiker men dom har ingen aning.
0 svar · 950 läst
X
xl15: Stadsbyggnadskontoret bollade mig vidare till VA-SYD (de har hand om vatten och avlopp i Malmö). Mailade dem och fick två PDF:er tillbaka. Handritade 1955 :) Sicken service. Inkommande vatten stämmer dock inte, enligt ritningen kommer det in i pannrmmet, i verkligheten i gillestugan (längst ner till vänster på ritningen). http://dl.dropbox.com/u/25591866/MOSSVIOLEN_1_vatten.pdf Avloppet
4 svar · 977 läst
K
kirk69: Jovisst, men det stod inte att han hade värmt upp och lött på dom. Om man pressar på obehandlade vanliga hårda kopparrör så behövs ingen stödhylsa.
3 svar · 2,9k läst
M
Marko71: Hej jag har svaret på min undran(efter ett år, skulle ha lyssnat på er). Hade anticimex här idag och han sa att det var gjort av en råtta (usch)!!!. Har sett att brunngallret har varit på sniskan och bastu dörren varit öppen, har trott att det är sambon som städat bastun, så vi har haft råttor springande i huset.
9 svar · 3,7k läst
·
P
puu: Backventil bör du ha i vilket fall som helst då du inte har något direkt självdrag i en sådan kanal. Jag tror det finns risk att du drar in lite luft genom frånluftkanalen när den fläkten inte är igång och du tex kör köksfläkten på full fart. Jag kan ibland känna sotdoft från öppna spisen med stängt spjäll när jag har ingån köksfläkten även att jag har rikligt med andra
3 svar · 1,8k läst
C
carl k: Hej, jag har en inkommande vattenslang till ett uthus, som numer är liggande utanför huset, pga av renovering. Jag funderar på hur det ska klara vintern. Kan jag plugga den, men frågan är om den inte kommer att frysa & springa läck... Det är en PEM25 slang där trycket ligger på (kan inte stänga av vattnet då det även går till huvudhuset) I änden av slangen finns idag en metall
0 svar · 1,4k läst
D
Dsl: Tack för svaren! Då var det lite som vi misstänkte. Anledningen till att det började diskuteras var att vi läste i tidningen att man i kungsbacka (grannkommunen) skulle ge bidrag för ombyggnad av avlopp eftersom så många var felaktigt kopplade (som vårt) och detta fick till följd att det trycks upp vatten i många hus när det regnar kraftigt. Vårt hur ligger nästan högst på en
3 svar · 2,1k läst
M
MrOil: Jag stängde av inkommande vatten, tappade ur vatten ur hydroforen och fyllde på luft. Det var i princip inget luft alls i hydroforen, men nu fungerar det prima! Tack för alla som svarade.
6 svar · 4,9k läst
msjoedin
msjoedin: Aha. Ja huset är byggt 1939 så det är nog inte så mycket armering. Det är inte så noga om det blir snyggt för det kommer klinkers på där sen när allt är klart. Mats
17 svar · 11,7k läst
·
G
garet: Kan någon lätt förklara hur vattenindragning fungerar genom ett bjälklag (fritidshus). Vilket anses vara bästa stället att gå upp? Hur gör man övergången från inkommande vatten till rördragning? Något man bör tänka på vid indragning av vatten?
0 svar · 1,4k läst
L
LeBaron: Vi står i begrepp att lägga ett bud på en tvåplans villa på 380 kvm + 160 kvm källare. Tegel och betong i stommen. Bjälklag och invändiga väggar i betong. Ett rejält hus från 40-talet. Vattenburen värme. Hade en besiktningsman där här om dagen och han dömde ut samtliga stammar, avloppsrör, vattenrör och elementrör. Läckage och pågående fuktskador här och var. Så om vi
0 svar · 901 läst
P
PCLarsson: Skulle i stället rekommendera RSK 8550651 från Vatette /Christer
2 svar · 3,1k läst
Raceman
Raceman: Javisst, du kan öppna upp från rummet, så kan du passa på att inspektera rören också. Var försiktig när du river bara, så att inte kaklet lossnar på andra sidan. ;)
5 svar · 1,2k läst
Krilleman
Krilleman: Finns inge regler för bockning av prisol, röret är identiskt med ett 12mm "vanligt" rör. 12x1 Prisol är glödgat dock, vilket kräver montage med stödhysla!
1 svar · 2,3k läst
L
lordi: Visst finns det delar till Mora Inxx A5. Den keramiska insatsen har art nr 708295.AE hos Mora. RSK nr 8345131. Kan hålla med om att det är lite tidigt att byta efter 3 år, men mycket beror på vattenkvalitet, hur mycket blandaren används mm.
2 svar · 2,1k läst
C
covet: Ena syftet med att ha avloppsluftning är ju att syresätta infiltrationsbädden genom att luft sugs in i slutet av bädden och dras genom systemet upp i luftningen över taket på huset, dvs bakvänt genom avloppssystemet. Men det går säkert att ventilera via brunnen även om draget kan bli sämre. Genom luftningen upp över taket får man ju en sorts skorstenseffekt. Har kollat både på
3 svar · 2,3k läst
I
injonil: Nu frågade inte TS efter reglerna kring detta men eftersom vi redan börjat... Ni gör det lite väl enkelt för er! Följa dagens byggregler MÅSTE man göra när man bygger bygglovspliktigt, dvs nybyggnad och tillbyggnad. Vid renovering FÅR man använda sig av de regler som gällde då objektet (badrum i detta fall) uppfördes. Sedan kan man givetvis väga in annat, t ex vilka villkor som
11 svar · 8,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.