3 756 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
högt grundvatten?
Hej! Detta är nog mitt första inlägg här trots att jag läst länge
Jag skall göra nytt avlopp i sommar och planerar nu. Nuvarande avlopp består av 3kammar brunn på 1kubikmeter och sen 1rör rakt ut i sjön. Godkänt, Nej
Jag har grävt 2 provgropar på ca 70cm och i dom ställer det sig ca 35cm vatten efter några timmar. Är detta grundvatten eller skall jag gräva djupare? leran ändrade färg vid 50cm ca.
återkommer ikväll med mina idéer om hur min nya anläggning skall se ut.
Mvh Jerry
Jag skall göra nytt avlopp i sommar och planerar nu. Nuvarande avlopp består av 3kammar brunn på 1kubikmeter och sen 1rör rakt ut i sjön. Godkänt, Nej
Jag har grävt 2 provgropar på ca 70cm och i dom ställer det sig ca 35cm vatten efter några timmar. Är detta grundvatten eller skall jag gräva djupare? leran ändrade färg vid 50cm ca.
återkommer ikväll med mina idéer om hur min nya anläggning skall se ut.
Mvh Jerry
Med andra ord så får det bli en förhöjd markbädd av något slag som jag får pumpa upp vattnet till!
Jag har kikat en del på In-drän från Fann. Jag finner det väldigt lockande att inte behöva frakta hem alla dessa kubik tvättat makadam och sen få det på plats där avloppet skall ligga!
Hade detta funkat tro:
Slamavskiljare - pumpbrunn - In-Drän
Men eftersom vattnet skall ta vägen nånstans när det renats så kanske man skulle haft en tunn bädd singel under In-drän anläggningen och en dräneringsslang som släpper ut det renade vattnet i ett dike.
Vad tror ni?
Jag har skickat mail till Fann som gör In-drän men dom svarar inte? Skall ta och ringa dom i dagarna!
Mvh
Jag har kikat en del på In-drän från Fann. Jag finner det väldigt lockande att inte behöva frakta hem alla dessa kubik tvättat makadam och sen få det på plats där avloppet skall ligga!
Hade detta funkat tro:
Slamavskiljare - pumpbrunn - In-Drän
Men eftersom vattnet skall ta vägen nånstans när det renats så kanske man skulle haft en tunn bädd singel under In-drän anläggningen och en dräneringsslang som släpper ut det renade vattnet i ett dike.
Vad tror ni?
Jag har skickat mail till Fann som gör In-drän men dom svarar inte? Skall ta och ringa dom i dagarna!
Mvh
Ris är jätte välkommet, vill ha 100% rätt och vill verkligen lära mig detta
hmm:| då skall det renas ytterligare menar du?
skall jag göra en förhöjd" markbädd" som jag sen lägger in-drän modulerna på? det känns ju som kaka på kaka.
nu är det 5-6dagar sen jag grävde första gropen och vattennivån sjunker inte nånting så det känns inte som att jag inte kommer bli av med vattnet om jag inte leder vidare det på något sätt efter bädden
skall bli intressant att höra vad dom säger på Fann i morgon!
Mvh
hmm:| då skall det renas ytterligare menar du?
skall jag göra en förhöjd" markbädd" som jag sen lägger in-drän modulerna på? det känns ju som kaka på kaka.
nu är det 5-6dagar sen jag grävde första gropen och vattennivån sjunker inte nånting så det känns inte som att jag inte kommer bli av med vattnet om jag inte leder vidare det på något sätt efter bädden
skall bli intressant att höra vad dom säger på Fann i morgon!
Mvh
och den grusbädden skall ligga över grundvatten ytan givetvis? undrar om det finns riktlinjer på hur tjock grusbädden ska vara?
fan jag trodde jag skulle slippa frakta hem massa makadam :sly:
fan jag trodde jag skulle slippa frakta hem massa makadam :sly:
Här finns mycket att läsa om avlopp.
http://husagare.avloppsguiden.se/avloppsteknik.html
http://husagare.avloppsguiden.se/avloppsteknik.html
Fanns grusbädd skall vara 30cm tjock och eftersom det e en markbädd så blir den 10m lång o 5 m bred sedan skall den ligga 1m över högsta grunvattenytan ,det går att kompromissa genom att gummidukstäta den , Trollhättans kommun kräver 50cm tjock bädd ,nästan alla kommuner godkänner 2-5 bergkross numera o gör dom inte det utan kräver marbäddsand så står dom för garantin på bädden
Klicka här för att svara