Krilleman
Hur ska det ens spricka och bli fullt med "skit och vatten" när betongen är ut mot komunens avlopp. Plaströret ska alltså ligga i betongröret och rinna utåt. Att det är fall på röret förutsätter jag... Men vatten rinner tydligen baklänges?

Men då är det ju också väldans konstigt att massor med "anslutningar" som är gjorda på det sättet ens fungerar... Det skulle ju vara stopp i halva sveriges avlopp! Och ja det fungerar fortfarande bra!

S
det händer att det blir bakblås i avlopp.
jag personligen aldrig sätt lösningen att trycka in röret så långt och fylla skarv med betong( eller annat bruk)
i avloppen går det gärna kallluft.

Krilleman
Ja, förvisso sanning, men inte så att det inte fungerar för det...

Och skulle det vara så mycket kalluft så det fryser, då fryser inte avloppet bara på dessa "anslutningar" utan överallt.

S
nja. rinnande vatten brukar ej frysa va jag vet

Grävaren som lade nytt avlopp åt mig stoppade iaf in nya plaströret i befintligt betongrör sista metern mot kommunens anslutningspunkt, han "brukade göra så". Någon frysrisk ser jag inte med det, möjligen risk att rötter kan leta sig in i skarven och spräcka betongröret.

SBH skrev:
det händer att det blir bakblås i avlopp.
jag personligen aldrig sätt lösningen att trycka in röret så långt och fylla skarv med betong( eller annat bruk)
i avloppen går det gärna kallluft.
Ok, en förklaring men den känns allt för generell.
TS och även jag bor i södra Sverige, detta att det kan frysa är inte det beroende av vart i landet man bor och hur djupt tjälen även tar sig?
I mitt fall är det dessutom under källargolv där avloppet ute vid gatan säkert ligger på 2,5-3m djup, det kan väl aldrig finnas risk för att vi här skulle få så kalla luftströmmar att vatten kan frysa?
Känns nästan som vi diskuterar ytterligheter av vad som kan hända, eller är jag helt fel ute nu?;)

Kan nog vara så, hade själv den tanken. Jag bor också i södra Sverige och iaf här i Göteborgstrakten är detta ett vanligt sätt att fixa det på, men vi har ju iof knappt rimfrost (de 2 senaste åren undantaget).
Har själv gjort så många gånger när man inte haft hel muff och kunnat använda betongövergång. Och alla de rörläggare jag jobbat med har också gjort det samma. Aldrig hört att det skulle uppstått problem iom detta.

Går avloppet till en nedstigningsbrunn kan man ju dra det nya plaströret ända dit och sedan gjuta runt det i båda ändarna på betongröret. Då är det tätt från båda hållen.

Krilleman
Enklet, beprövat, billigt = bra!

Jag har fortfarande svårt att se något annat...

Sitter med samma problem, har 110 rör som möter gamla huvudstammen i betong där invändigt mått är 100, förslag på lösning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.