9 785 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
Från plast till betong?
Hur ska det ens spricka och bli fullt med "skit och vatten" när betongen är ut mot komunens avlopp. Plaströret ska alltså ligga i betongröret och rinna utåt. Att det är fall på röret förutsätter jag... Men vatten rinner tydligen baklänges?
Men då är det ju också väldans konstigt att massor med "anslutningar" som är gjorda på det sättet ens fungerar... Det skulle ju vara stopp i halva sveriges avlopp! Och ja det fungerar fortfarande bra!
Men då är det ju också väldans konstigt att massor med "anslutningar" som är gjorda på det sättet ens fungerar... Det skulle ju vara stopp i halva sveriges avlopp! Och ja det fungerar fortfarande bra!
Grävaren som lade nytt avlopp åt mig stoppade iaf in nya plaströret i befintligt betongrör sista metern mot kommunens anslutningspunkt, han "brukade göra så". Någon frysrisk ser jag inte med det, möjligen risk att rötter kan leta sig in i skarven och spräcka betongröret.
Ok, en förklaring men den känns allt för generell.SBH skrev:
TS och även jag bor i södra Sverige, detta att det kan frysa är inte det beroende av vart i landet man bor och hur djupt tjälen även tar sig?
I mitt fall är det dessutom under källargolv där avloppet ute vid gatan säkert ligger på 2,5-3m djup, det kan väl aldrig finnas risk för att vi här skulle få så kalla luftströmmar att vatten kan frysa?
Känns nästan som vi diskuterar ytterligheter av vad som kan hända, eller är jag helt fel ute nu?
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Kan nog vara så, hade själv den tanken. Jag bor också i södra Sverige och iaf här i Göteborgstrakten är detta ett vanligt sätt att fixa det på, men vi har ju iof knappt rimfrost (de 2 senaste åren undantaget).
Har själv gjort så många gånger när man inte haft hel muff och kunnat använda betongövergång. Och alla de rörläggare jag jobbat med har också gjort det samma. Aldrig hört att det skulle uppstått problem iom detta.
Har själv gjort så många gånger när man inte haft hel muff och kunnat använda betongövergång. Och alla de rörläggare jag jobbat med har också gjort det samma. Aldrig hört att det skulle uppstått problem iom detta.
Klicka här för att svara