2 566 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Avluftning av avlopp
Nån som vet hur den ansluts normalt?Har avluftning som går upp till vinden och där sitter en vakuumventil.På nedervåningen är det disk och dusch som går in på toaavloppet.Det är ca 2m emellan.Det bubblar från dusch varje gång jag spolar i toan.Har kollat ventilen och jag kan inte se nåt fel på den.Mynnar avluftningen på ovansidan av röret?Bytte toastol i somras och efter det så har det varit så här.Det funkar från alla avlopp men låter ju inget vidare.Kan man hälla i vatten vid vakuumventilen,för att få bort ev.stopp?
Har tagit bort den nu och provade samtidigt att hålla för nedloppet från duschen.Det låter inget just nu,men skall låta ventilen vara borta några dagar,så jag kan kolla.Det luktar inget avlopp från avluftsröret och det borde väl det göra om det är fritt?Förstår inte hur det ev.kan bli tätt i det röret.Det är inte lätt att vara på två ställen samtidigt,när man är ensam.
Jag tog bort gallret och höll för utloppet så det blev tätt.Tänkte att det skulle bli bättre sug från avluftningen på det viset.Sen har jag satt tillbaka gallret och fyllt lite vatten i låset igen.Sen prövade jag som vanligt med papper och det verkar bli lite bättre.Provade nu igen och det verkar bra.Är det ev.nåt i vägen i röret så får jag väl ta upp kompressorn och blåsa bakvägen.Är det öppet den vägen så skall det inte bli nåt tryck.
När man felsöker kan det vara bra att bara påverka en sak i taget.
Det kan ju vara så att det är din vakumbrytare som kärvar, enbart det felet.
Eventuellt så blev det bättre för att du tog bort din vakumbrytare, och inte att det var nåt i röret.
Det kan ju vara så att det är din vakumbrytare som kärvar, enbart det felet.
Eventuellt så blev det bättre för att du tog bort din vakumbrytare, och inte att det var nåt i röret.
Vi fick precis samma problem när vi bytte vår toastol.Taxen skrev:
Jag löste det genom att dra ut ett luftningsrör som är helt öppet utomhus.
Det luktar en del ur det ibland, men jag har dragit upp det till taket så slipper vi lukten och fukten som kommer ur röret.
Röret skall byggas in i väggen när jag byter fasaden.
Jag kollade på den gamla toastolen och upptäckte att det satt en liten vacumventil på den, men det gick inte att montera på den nya toastolen.
Kom och tänkta på en annan sak...
Vet du om det suger in i vattenlåset eller trycker ut luft.
Om det är ett begynnande stopp längre nedströms toaletten så kan det nog bli så att luften i rörsystemet inte får nånstans att ta vägen när du spolar.
Vakumbrytaren är ju normalt stängd, så då kan det trycka ut luft ur duschens vattenlås, men det borde man känna på doften...
Hoppas det löser sig i vilket fall, avlopp vill man gärna ha fungerande.
Vet du om det suger in i vattenlåset eller trycker ut luft.
Om det är ett begynnande stopp längre nedströms toaletten så kan det nog bli så att luften i rörsystemet inte får nånstans att ta vägen när du spolar.
Vakumbrytaren är ju normalt stängd, så då kan det trycka ut luft ur duschens vattenlås, men det borde man känna på doften...
Hoppas det löser sig i vilket fall, avlopp vill man gärna ha fungerande.
Klicka här för att svara