Vatten & Avlopp
DIY_freak: [citat] Som att säljaren inte har velat ersätta/reparera felet. Konsumentköplagen 27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och
addemannen: Okejj smart där:) Med jetpump under locket men då lär man väll ha ett löst tryckkärl inne då? Cpe 3-60 vad är det?
joflopp: Nu vet jag inte var i Västra Götaland du ska bygga, men är det i Kungsbacka så är det endast sluten tank tillsammans med extremt snålspolande (0,6 l) toalett som är tillåten vid nybygge. Antingen det eller urinseparerande torrtoa eller multrum. Om du inte ska bygga i Kungsbacka så kan du kanske strunta i ovanstående så resonerar vi kring din tank istället. :) Jag har för mig att man
LinusW: Flow restrictorn är väll bara en strypning för att behålla trycket i RO membranet så att allt vatten inte går till avlopp. Den enda funktion denna har är att strypa avloppsflödet så att trycket blir rätt i membranet för att det rena vattnet ska orkas pressas genom RO membranet. Bör ej läcka waste vatten även om du tar bort flow restrictorn när tanken är full med andra ord(dock
Jonas08: Hej, Jag håller på att renovera mitt hus från 1920. Jag har skottat ut det gamla betonggolvet för att lägga nya rör + isolering + ny betong platta med golvvärme. Under det gamla golvet var det "sten grund". Alltså en massa stenar i olika storlekar (från så så stora att man inte kan lyfta dom till 5cm). Jag har nu lagt nya avloppsrör och jag funderar på om rören kan stadas av att
petersk: Ahhhh...:( Jag glömde stödhylsan till PEM 6,3 slangen till PRK kopplingen. Nu nedgrävd! Vad göra, glömma eller gräva upp?
Hoppehare: Förresten, ni VVS vetare, kort fråga, minikretsventilen har en liten ventil (som på radiatroer) dvs en liten pinne där man monterar termostaten. Vad jag kan se går den endast att röra ca 1 mm. Dvs den fjädrar ut av sig själv, till vad jag hoppas är fullt öppet läge. 1 mm - verkar det rimligt eller har jag fått tag på en trasig produkt?
Bele: Tack! Jag får studera länken närmare. Har sett lite olika varianter för ändtätningar men det viktiga är ju att läckaget inte går ut i skåpet utan i andra änden på skyddsröret.
erikssonjorgen: Och en bild på fördelaren i badrumstaket. Här är det inga proplem med Roths egna klämringskopplingar. J
Bo.Siltberg: L är in och T är ut. Det syns också på plintnumren där udda=in och jämna=ut, 1/3/5 -> 2/4/6.
LAINE: Beställde produkter från en leverantör som skickar med DHL, valde till tfnavisering för extrakostnad, grejerna skulle levereras dagen efter, höll mig i stan hela dagen och väntade på tfn samtal från DHL, inget samtal vid 16, behövde grejerna till en kund vid kl 14 egentligen, åkte hem och så har de klistrat lapp som nästan är omöjlig att få bort från dörren, kund ej hemma och ett
AndersS: Om man från en VVS-firma ska utreda precis var man "tror" att allt är draget och sammankopplat, kostar också pengar, kan faktiskt bli lika dyrt som att börja gräva utifrån var man har brunn/tankar. Du kan dock be en VVS-firma göra en mera detaljerad kontroll mot betalning, nu känner nog de flesta att de får göra omfattande "offertarbete" att kolla förutsättningar utan att få betalt
frav: Stämmer bra, man använder excenterkopplingar som gör att man sidoförflyttar sitt cc mått. Finns mer eller mindre snygga modeller. http://www.vvs-boden.se/%C3%83%E2%80%93vergangs-excenterkopplingar-c-22_465.html http://www.vvs-klimat.se/category.html/excenter-/vinkelkopplingar
Forbo: Har själv en sådan där på toaletten, men jag har den monterad inne i en kommod under övriga rör..fungerar fint.
systemfel: Back ventil i någon termostat blandare... om du ahr avstägningsventiler på varje blandare kan du stänga dessa och testa om fenomenet slutar elelr fortsätter.. har du samma fenomen på alal kranar då e det en blandningsventil som flippar.. men röstar på en backventil i en termostat blandare.. har du duschkabin kan du ju kolla den oxå..
gadeberg: [citat] Du stänger termostaten innan och hoppas den är så tät att det inte sprutar :) Sen på med plugg
J_B: Håller på o renoverar badrummet o behöver flytta toastolen 1m för att få plats med nya badkaret men det sitter 90mm grejer nu o det är för trångt för att få dit 110mm så jag undrar om nån vet var jag kan få tag i 90mm rördelar?
Dsl: [citat] Stängde av vid fjärrvärmecentralen, släppte på trycket och tappade ur 1dl (ja det sprutade rätt bra). Sedan skruvade jag bort och pluggade. Det droppade knappt ur rören trots att detta är på nedervåningen (1,5plans hus). Satte på och fyllde upp till 1.5 bar igen. Har inte ens behövt lufta systemet än. Mycket nöjd helt enkelt, och tack för hjälpen.
systemfel: antingen har du början till stopp någonstans så hörs ett kluckande ljud från avloppet. om det är ett ljud från vatten rören så e det väll en backventil i en blnadare eller liknande som låter kan låta som en liten tyst kulspruta elelr nått
albinh: Tack för hjälpen allihop! Problemet löst. Rev upp en massa mineralull och hittade en skjutventil längst ner. Nyckeln hade en "gaffel" i botten som tog tag i vredet. Ibland är det svåraste att våga pröva. Albin
Patrik_Hed: Hur ska TS göra för att verifiera att rören inte är i drift då? :) //Patrik
Krilleman: Menar du inbyggt i golvet eller ståendes?! Eller fattar jag dig fel här?! Undvik 50 och sätt ett 75 gren istället, lättare att ha större rör, mindre risk för stopp och dyligt. Men om du satt av grenet till WC med en 110x45º gren och sen ska forstätta till tvättställ så brukar det ju bli en bit innan grenet... Men vad jag vet finns det inga regler för hur fort du får ha ett gren
Dsl: Håller på med min tvättstuga enligt följande tråd: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/181325-dsl-bygger-en-tvattstuga.html Golvet är snart bortbilat och då kommer jag till första problemet, ersätta avloppet. Tanken är att kapa och ersätta under de delar jag skall göra om och lämna delen ut mot gatan till senare och allt in i huset till ännu senare. Och vill jag gå så
Krilleman: Vad är väl en tusenlapp när det blir seriöst gjort på första försöket?!
fidelie: Med vad ska man ha starttrycket till då? Och framförallt, varför? För pumpens start går ju att ändra? Igår justerades enbart pumpens start/stopp (fortf med 2 kg lufttryck/förtryck i hydropressen) och nu startar vid 1.8 och slår av vid 3.2. Då slapp man intervallet runt 1.3 där trycket föll väldigt snabbt. Bra tryck i duschen och inget stort tryckfall - märktes inte att pumpen
Krilleman: I ett hus från 50-talet skulle jag aldrig tvekat att byta vattnet också! Oavsett material! Vill man inte byta eller inte tycker sig ha råd tycker jag som b8q, lägg ner en 32 PEM för framtiden så slipper du gräva upp hela tomten igen!