Hej!

Har precis fått en diskmaskin inkopplad, och allt fungerar och så. Men jag har märkt att det kommer rent varmvatten till diskmaskinen.. vilket jag inte vill.

I mitt kök sitter det en sådan här: http://www.moraarmatur.se/en/Produc...Mixers/Mora-Temp/Mora-Temp-ESS/Mora-Temp-ESS/

Fast med avstängningsventil så klart, och ett rör som går ner till diskmaskinen. Det borde väl inte komma varmvatten ur denna? Kan jag koppla om den på något sätt?

(jag är ej så erfaren av vvs så frågar först innan jag plockar isär hela kranen..)

Tacksam för svar!

/Oscar

Redigerat:
1. varför vill du inte ha varmvatten till diskmaskinen? Hjälpte en kompis att installera hans diskmaskin i lägenheten, den gick att koppla på varmvatten enligt instruktionerna vilket är en ren vinst eftersom varmvatten ingår i hyran, men det gör inte elen som krävs att värma kallvatten i diskmaskinen. Men det förutsätter ju att den är anpassad för det det vill säga, är den inte det ja då är den ju felaktig monterad och den som monterat borde ju göra om / rätt.

2. Instruktionerna är inte helt tydliga men jag förutsätter att man kan koppla om så att man styr varm eller kallvatten till diskanslutningen på din nämnda blandare.

Hej!

Enligt manualen kan den köras på vv, men helst ska det vara kallvatten och enligt vad jag hittat på nätet är detta bättre i längden. Sköljprogrammen ska också ha kallvatten verkar det som.

Mvh Oscar

ja det är väl en avvägning det där, försköljning skall också helt ske i kallvatten för att få bukt med äggviteämnen om jag inte missminner mig, har för mig att det finns någon lösning där maskinen "sparar" vatten från senaste tillfället, men det vet jag inte om det stämmer.

Kan du inte kolla med de som installlerade den om det går att ändra blandaren? Rimligtvis är den inställd på att ge kallvatten i diskmaskinsanslutningen från fabrik. Instruktionerna lämnar ju inte mycket till en lekman...

Haha mja.. den som installerade den (köpt på mediamarkt) var någon ocertifierad 20åring, deras ansvar ligger ändå inte mer än inkoppling på befintlig anslutning.

Haha, ok, kolla med Mora direkt om ingen hinner svara här. ...

Ha. Hittade det i deras servicebok. Ska tydligen bara vara att flytta spärrbrickan som sitter under avstängningsventilen så blir det kallt istället.

Ska testa detta när jag kommer hem, fungerar förhoppningsvis :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.