7 378 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Kulvert dragning mellan garage och hus
Kommer att dra en färdig isolerad Uponor kulvert från garaget (vp står där) till huset. Det är 10m mellan hus och garage. Djupet är tänkt till ca 60-70cm. Jag kommer att ha vattenfördelaren i tvättstugan i andra änden av huset vilket gör att kulverten går ca 17m ytterligare under grunden innan den når fram.
Nu till min fundering. När kulverten kommit innanför kantelementen för huset (efter 10m), ska jag
1) gå upp direkt till schaktbotten och fortsätta med kulverten i makadamen under isoleringen fram till tappstället?
2) eller fortsätta under mark på samma djup (ca60-70cm) som mellan byggnaderna till andra änden huset (17m) och då gå upp genom plattan?
Min tanke är att det underlättar att slippa gräva djupt i schaktbotten genom att snabbt gå upp och fortsätta med kulverten i makadammen. Borde inte vara mer värmeförlust där än 60-70 cm ner i marken med tanke på 300mm isolering samt platta ovanför, eller?
Tacksam för tips och åsikter om detta.
Nu till min fundering. När kulverten kommit innanför kantelementen för huset (efter 10m), ska jag
1) gå upp direkt till schaktbotten och fortsätta med kulverten i makadamen under isoleringen fram till tappstället?
2) eller fortsätta under mark på samma djup (ca60-70cm) som mellan byggnaderna till andra änden huset (17m) och då gå upp genom plattan?
Min tanke är att det underlättar att slippa gräva djupt i schaktbotten genom att snabbt gå upp och fortsätta med kulverten i makadammen. Borde inte vara mer värmeförlust där än 60-70 cm ner i marken med tanke på 300mm isolering samt platta ovanför, eller?
Tacksam för tips och åsikter om detta.
Klicka här för att svara