Kommer att dra en färdig isolerad Uponor kulvert från garaget (vp står där) till huset. Det är 10m mellan hus och garage. Djupet är tänkt till ca 60-70cm. Jag kommer att ha vattenfördelaren i tvättstugan i andra änden av huset vilket gör att kulverten går ca 17m ytterligare under grunden innan den når fram.

Nu till min fundering. När kulverten kommit innanför kantelementen för huset (efter 10m), ska jag

1) gå upp direkt till schaktbotten och fortsätta med kulverten i makadamen under isoleringen fram till tappstället?

2) eller fortsätta under mark på samma djup (ca60-70cm) som mellan byggnaderna till andra änden huset (17m) och då gå upp genom plattan?

Min tanke är att det underlättar att slippa gräva djupt i schaktbotten genom att snabbt gå upp och fortsätta med kulverten i makadammen. Borde inte vara mer värmeförlust där än 60-70 cm ner i marken med tanke på 300mm isolering samt platta ovanför, eller?

Tacksam för tips och åsikter om detta.

Måste nog gå nere under schaktbotten för att komma upp rakt genom plattan annars tror jag att det blir me sned genomföring

Sent svar. Men självklart, kanske räcker hålla 50cm under schaktbotten till man ska upp i plattan? Då blir det ca 1m att böja kulverten uppåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.