Hej, ska göra om badrummet och har kommit fram till ett problem. Vi har platta på mark en-plan. Jag måste dra nya vattenrör till kall&varm vattnet enligt skissen som jag bifogar. Hur ska jag lösa det? Man får ju inte göra osynliga skarvar. Och lägga nya rör från värme-pumpen 15 meter därifrån är inte ett alternativ då jag måste riva halva huset.
Hur ska man lösa det på bästa sätt? Om ni undrar varför jag ska dra om vattnet så är det för att blandaren vid duschen ska höjas 40cm samt att vattnet går upp direkt i golvet vid tvättstället vilket inte heller är att rekommendera.
Hur ska man lösa det på bästa sätt? Om ni undrar varför jag ska dra om vattnet så är det för att blandaren vid duschen ska höjas 40cm samt att vattnet går upp direkt i golvet vid tvättstället vilket inte heller är att rekommendera.
Skulle inte det enklaste vara att behålla de uppkommande ledningarna vid tvättstället och gjuta en klack runt dem nere vid golvet, som sedan tätskiktas enligt alla regler? Och sedan koppla vidare med en förgrening och utanpåliggande rör till nya duschblandaren?
Vid renovering lär det ju vara OK att göra en klack på det viset.
Vid renovering lär det ju vara OK att göra en klack på det viset.
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Om det är cu rör får man väl ha lödda skarvar dolda ?
/B
/B
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Annars kan man kanske få ut de till handfatet i väggen och sätta en inspektionslucka, där kan du sen skarva till allt annat och dra i vägg istället.
Inspektionslucka förutsätter rör-i-rör och den skall vara tät och dränerad. Svårt att åstadkomma i efterhand.
Inga dolda skarvar, varken lödda, pressade eller klämkopplingar.
Det gäller att vara uppfinningsrik i dessa lägen. Uppgjuten klack innanför tätskiktet känns som den bästa vägen framåt.
Inga dolda skarvar, varken lödda, pressade eller klämkopplingar.
Det gäller att vara uppfinningsrik i dessa lägen. Uppgjuten klack innanför tätskiktet känns som den bästa vägen framåt.
Jag tänkte likadant när jag renoverade tvättstugan. Rörmokaren var väldigt övertygande. Men efter att han hade dragit 6 presskopplingar och en av dem stod och droppade så höll han käft och la alla skarvar i ett fuktskyddat och dränerat utrymme.Matss skrev:
Det är inte speciellt "praktiskt" att ha droppande skarvar i dolda utrymmen där vattnet gör skada. Inspektionslucka hjälper inte heller så länge det som är bakom luckan inte är ett vattentätt utrymme.
Det är väl bara att väga kostnaderna. Hur mycket kostar det att inte skarva rören dolt? Om man måste riva mycket för att få fram en hel dragning, kan det vara värt att "chansa" lite grand. I och med att man "bryter" mot reglerna, ökar noggrannheten hos den som utför arbetet. Då minskar också risken för läckage.andersronn skrev:
Om den är väl utförd ja... Efter tre läckande lödda skarvar i väggen på min toa tro jag att det är svårt. Och de var fackmän som gjorde dem varje gång.Gabbe1 skrev: