Vatten & Avlopp
systemfel: har sett kvarnar kopplat till toa med endast 32 mm rör oxå och med 40 mm så 75 ska ju duga länge.. men jag hade inte velat rensa den om den skulle sluta mala/kvarna....
pink_painter: Nu har jag satt på en packning + silikon och allt funkar som det ska, inget läckage. Har monterat på nya vattenlåssatsen med och testat = UA. Nu ska jag bara installera nya blandaren.
Mathias Hansen: Tack för svaret! Som du skriver bör det ju vara min ensak hur jag drar mina rör, skulle som sagt bespara mig en hel del grävande....../ Mathias
-MH-: Hänger på här, vad är det man behöver veta inför inköp av pumpstation? Vill ha en med bra kvalitet, hellre än lågt pris. Vad skulle Pumpteknikern välja, och varför?
Byggpappan: kromade rör är ju halvhårda eller glödgade. Har inte hört talas om ett 12mm kromat kopparrör som har större godstjocklek än 1,0. Men 11 eller 13mm ställer ju till det. Dock har Hornbach i Malmö förminskningshylsor hemma till bägge. Röret kan ju också vara ett 12mm rostfritt stålrör..
Manberg: [citat] Nej tanken är ju då att även byta fönster så klart. Men borde ställt frågan bättre; Funkar det med endast golvvärme om man har bra fönster?
systemfel: beror ju på hur mycket sprit du ska få ut :) lär ju bli dyrt med en 6kw el patron ..
BAS: Jag bytte vår brytare då den var ca 15 år gammal. Jag har den ställd på 2-4 bar. För liten hysteres (skillnad mellan till och frånslag) kan lätt resultera i självsvängning då frånslag gör att trycket sjunker under 2 bar under några millisekunder så att strömbrytaren slår till igen, men det är ett annat kapitel i boken om egen brunn.
Suhagg: Hittade slang på Swedol men det var slut i lager. Blev Bauhaus till slut, lite dyrare men på den lilla biten jag behöver spelar det inte så stor roll.
Elffors: Det lät ju inte så kul. Bor själv i ett hus från 1909 mitt i skogen och har självklart möss. huset byggdes om -74 och då drogs radiatorvattnet med plastslang i trossbotten ut till elementen. Ny bygger jag ut och jag har dragit både tapp o radiatorvatten med pex i väggarna. Hmm.. fler katter kanske..
elmont: Min "erfarenhet" har jag fått från en rörmockande bekant som svurit ve och förbannelse över separerade toaletter och igensatta ledningar.
kaka84: Är det ont om plats och man vet att man får problemet igen kanske man kan ta en bult och svarva den till rätt innediameter för röret, slipa ner den på två sidor så den blir oval, sedan stoppar man den i röret, och drar runt den med ett spärrskaft.
pbengtsson: Jösses. En fiiterkonstruktion som är 4år och måste bytas låter inget bra, hur tänkte callidius här??
kimmo_thn: När jag bytte alla rör i mitt hus så köpte jag även en ny hydropress tank "har egen brunn". Detta var då den största rinkabyror hade år 2009. Det blev en sån 60liters röd plåt tank. Men såg idag att det fanns nya i glasfiber ända upp till 330 liter.. Finns det några nackdelar med en så stor? Hade ju vart grymt och kunna tappa ut 150 liter mellan pumpens start/stopp.. Har ganska
Raceman: [citat] Jag tror man trär spiralen genom "handtaget" och spänner fast den med skruven. Därefter fungerar handtaget som en vev.
tinatorn23: Uppföljning... Tänkte berätta vad som hänt på vattenfronten sen sist.I somras hade jag en grävare i trädgården som letade ( mao GRÄVDE) i 20 timmar efter källan.1 meter från väggen alldeles under markstenen låg den.INTE 5 meter ut som vi trodde..Metalldetektorn gav utslag på all möjlig skit i backen men inte på järnröret till källan.Satt ett plastlock på järn röret!!! I
Raceman: Det där blir bra. Bifoga till ansökan också en ritning/skiss på hur badrummet ser ut idag med stammar toalett osv. utsatta, samt en ritning/skiss på hur det kommer se ut i det färdiga skicket, så är det komplett sedan.
kanalenn: Tack för svaret men det du har hittat är blandare med fast pip jag vill ha typ köksblandare med vridbar pip och som du säger så är utbudet magert!
stiga_villa: jag satte rörmokaren på det, visade dig att ett rör till var sprucket. ej klart ännu
månsken: Beställt en Nibe Eminent 35 L Emaljerad idag från Rinkabyrör hoppas det blir bra nurå och lätt att koppla.
raveper: De är rätt tråkiga att öppna om någon stoppat ner något som inte kniven klarar av. Och det kan lukta vill jag lova.
SaraMaria80: Vi har en ny borrad brunn (ca 6 månader gammal) som fungerar så att vi blåser vatten ur borrhålet till en omkringliggande brunn ("tät cementtank"), därifrån vattnet sedan går till en hydrofor. Då vi skickade vatten på analys visade det sig att det är otjänligt pga höga halter bakterier. Vi pumpade ur vattnet ur brunnen och kunde se att det verkar som om det tränger in ytvatten i en
corre: Beroende på marken i ditt område, och vilken risk du lägger över på utföraren så är det rimligt. Löpande timkostnad är ofta billigare, men högre risk för dig. Troligen har firman ändå säkrat sig i kontraktet mot berg och andra tidstjuvar.
Skånepåg: Ja, alltså den slutade pysa i samma ögonblick som jag luftade radiotorn. Efter luftningen kom det en droppe vatten och sen kom det ingenting mer... Jag låter det vara d^_^b
platon1980: Visst skulle vi gärna köra med isolering, golvvärme, spa m.m. Mer pengar önskas. Tips på banker som fortfarande har kontanter mottages tacksamt. Nä, men det som är tanken är ett badrum av relaxslag, men det blir först om några år, om inte avloppen pajar innan dess.
kapten66: Precis. Verkstan sa att pumpaxeln långsamt frätt sönder på grund av bräckvattnet. Så även om pumphuset var rostfritt så verkar inte en sån här pump hålla mer än 6-8 år om man pumpar nåt annat än rent sötvatten. Kanske nåt att komma ihåg. Det finns ju liknande pumpar för salt och klorhaltigt vatten, ex har Beulco en (http://www.beulcoarmatur.se). Har dock inte hittat var man kan
Anna_H: [citat] Det försökte vi göra en gång när en råtta hade drunknat i brunnan. Det sket sig, brunnen visade sig ge ca 200 liter i minuten :-) Brandkåren fick komma och hjälpa oss, och de hjälpte oss även att trycka i ett smalare rör i botten så att flödet minskade radikalt.
JanneL: Jag har haft ett liknande problem med ett element tidigare. Det hade varit avstängt och var stört omöjligt att få någon värme på. "Piggen" var ute så det var inte den som spökade. Hade provat att lufta och det fanns ingen luft i elementet. Konsulterade en rörmockare över telefon och enligt honom kunde det bli så här ibland. Hans råd var att helt enkelt öppna luftskruven och låta
fuselage: Skönt att det inte bara var jag som blev lite fundersam över beskrivningen då. Och skönt att det finns folk som kan reda ut begreppen här. Nu är det iaf färdiggjutet, sen är det "bara" att smacka dit en wc. Får nog lägga hempularen i träda under veckan till förmån för kontorsråttan. Hoppas väcka pularen till liv nästa helg igen.