Har avloppsluftningen inne i en garderob som inte fungerar så bra. Ibland rinner vattnet undan långsamt i toaletterna och i golvbrunnen för tvättmaskin m.m. När vattnet rinner undan långsamt går jag in och pillar upp 'gummi ringen" i avluftningsventilen och då hör man hur luften sugs in i röret!

Vad kan vara fel? Skulle vilja få det att fungera som det är nu, utan att behöva dra upp avluftingen genom taket! Ventilen är ny, hade samma problem med gamla men rörmokaren trodde att det hade gått sönder, men som sagt har samma problem nu.

Finns det ventiler som "öppnar" lättare? Verkar ju inte vara stopp nånstans eftersom när jag tar bort ventilen eller pillar upp gummi ringen så rinner ju vattnet undan direkt och man hör verkligen hur luften sugs in i avluftningsröret..Har inget problem med avloppslukt nånstans..förutom när jag tar bort ventilen så klart..

Nån som har nått tips på en bra ventil eller vad det kan vara för fel? Vad är det som gör att inte ventilen öppnar???

Huset är byggt -96 om det är till nån hjälp ;)

Tacksam för svar

//Ulven

När du pillar upp den, är du säker på att det är ett sug du hör, inte att det trycks ut luft?

Det är lika viktigt för avloppet att luft kan tryckas frammåt framför "vattenproppen" som går genom ledningen när du spolar på toa. Normalt sett så trycks luften frammåt och ut i kommunens ledningssystem. Men om du har bakfall, som gör att röret är fullt med vatten en bit, eller lite halvstopp i röret så kan det vara stopp för luften.

Det funkar ju oftast bra och jag har ingen avloppslukt i garderoben så luften borde väl sugas in eller? Men är ju inte hundra att luften sugs in.blir ju ett "schwissande" ljud när jag pillar upp den ..hur kollar jag om det suger eller trycks ut luft enklast? Och om det är så att det trycks ut luft vad gör man åt det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.