Håller på med utanpåliggande rördragning i badrum och tvättsuga. Ska dra två rör från badrummet in genom en vägg till tvättstugan. När rören kommer in i tvättstugan ska de vinklas 90 grader omgående neråt. Använder pyrus rörhållare som ger 2 cm cc rör-vägg. Vad jag förstår har jag två alternativ:

- Att böja rören 90 grader, vilket innebär att böjen delvis hamnar inne i väggen. Då räcker det inte räcker med att borra ett vinkelrätt hål genom väggen, utan att man får göra ett större hål på ena sidan som man för försöka fylla med silikon eller spackel för att dölja detta.

- Att göra en "S-böj", dvs att först böja röret i mer än 90 grader för att sedan åter böja det igen, så det blir en "slutgiltlig" vinkel på 90 grader.

Hur gör en hantverkare?

Klämringsvinkel, är ju snävare än en bockning.

protte

Ja, det stämmer. Tyvärr bygger dock en sådan vinkel för mycket ut från väggen för att passa till rörhållaren. Man måste ändå göra två bockar på varje rör för att få in dem mot väggen till rörhållaren samt att man får två kopplingar ytterligare.

Redigerat:
Jag vill föredra klämningskoppling än böj,tycker att snyggare och mer 90 tradig ser ut men lite dyraresamt om avståndet blir det mer än 2cm kan du köpa distans till rör klammer eller s-böja efter klämningen.

Tänk på att om du använder klämning, mutter ska vara en bit (1cm) i från vägg ifall det läcker ska inte hamna in i väggen !

Förresten kan du köra hela vägen med distans under klammer och använder lite längre skruv bara, så slipper du s-böjen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.