D
Dad123: [citat] Aha, det var att låset hade fällts ned utan luckan. Det har jag lyckats led ett par gånger men för mig har det i e lägena fungerat trycka in luckan lite hårdare och nästa gång man drar ut luckan så är mekanismen i synk med luckan.
6 svar · 2,0k läst
·
useless
useless: Vattenanslutningen under bänken är ju lite opraktiskt om man vill ha diskmaskinen på bänken. Antingen får du byta blandare eller komplettera den befintliga med en anslutning ovan bänk (om det är möjligt på just den modellen).
3 svar · 432 läst
·
M
Micke_xyz: Glöm sista frågan, det står ju i instruktionen att jag skruvar bort den med insexnyckeln.
4 svar · 329 läst
·
useless
useless: Det är begynnande stopp längre ner. Att det inte kluckar när du kopplar bort vattenlåset och häller direkt i röret beror på att kluckandet kommer från vattenlåset
1 svar · 361 läst
·
T
TommyStrandberg: [citat] Jag har en gammal bondgård I Sverige (bor större delen av året I södra Tyskland). Kallställer den när jag inte är där. Alla installationer är nya. Oisolerad "duschkabin" på utsidan av huset. Viktigt att undvika ställen där vatten kan samlas, har satt extra tömmningsventiler. Blåser ut alla rör med kompressor. Fyller på lite glykol i vattenlås och även tvättmaskinen. Det
5 svar · 878 läst
·
E
ErikBygg: [citat] Tilloppsslangen får väl sitta kvar, den utgår från blandaren med diskmaskinsavstängning. Bara att skruva av och sen skruva på när jag får nya tvättmaskinen. Håller med om att jag kanske bara ska låta avloppsslangen sitta kvar dock, och sen fixa en ny förlängning (+ skarv?)
4 svar · 531 läst
·
GoC
GoC: Om jag får anta något så är det en sinad grävd vattenbrunn och teknikrum för hydrofor och vattenpump.
2 svar · 328 läst
·
G
GabrielS: [citat] Det är järn verkar det som. Den gummi muffen som ska ner där verkar få plats men glappar lite, dvs sitter inte åt riktigt. Jag har även unigum och har försökt att täta mellan avloppsröret och där muffen sitter men det är svårt att komma under pga att träskivans hål är i princip lika stort som muffens diameter. Så jag behöver inget annat än muffen och unigum för att
2 svar · 324 läst
·
A
Azziztor: Hej! Jag har rörmokare som kommer imorgon och fick lite panik då jag tror det saknas en tätning som sitter mellan blandaren och tvättstället, kan någon som vet säga om jag har rätt eller fel? Blandaren köpte jag begagnad men oanvänd och utan monteringskitet. Köpte rekommenderad monteringskit där det följde med en o-ring, men den va alldeles för stor diamter för att passa blandaren.
0 svar · 250 läst
·
4774
4774: [citat] När vi blev ålagda att gräva nytt avlopp 2015 var det helt förbjudet att ha spridarrören efter infiltrationsbädden på åker eller betesmark. Till vårt , slamtömnarna och hästägarens irritation. Vår entreprenör var en tidigare anställd på tillståndsenheten och han fixade ett helt nytt avloppsreningsverk och fixade självklart nödvändig dokumentation. Kostnad ca 200 000.
8 svar · 461 läst
·
Stefan N
Stefan N: Sätt tillbaks den med lite kakelfix i väntan på den stora renoveringen.
1 svar · 136 läst
·
GoC
GoC: Vulktejpen funkar bra. Men har du verkligen sträckt den rejält när du lindade på den? Den skall sträckas ut rejält, flera gånger sin ursprungliga längd, när man lägger på den för att den skall vulka ihop bra.
9 svar · 651 läst
·
H
henlin431: [citat] Tack, jag har messat lite olika firmor, bland annat dom. Hoppas det ordnar sig framåt. Svårt med support när man ska skruva av och dona men det får väl lösa sig på ett eller annat sätt. Antar att det inte är speciellt avancerat att demontera, tömma, fylla på och skruva ihop
3 svar · 1,3k läst
Ulf Stenberg1
Ulf Stenberg1: [citat] Vet ej vilket märke på ventilen, men det är till en NIBE EVH 15-55CU Visade upp denna bild till försäljaren så hämtade han en till mig
2 svar · 393 läst
·
Y
yehor: Jag har en 50mm muff som är limmbar, dvs det går bra att limma fast ett 50mm PVC rör. Jag vill dock ansluta ett avloppsrör och egentligen så skulle det skulle en muff med en gummiring. Kan jag på något sätt ansluta dessa två? Finns det något lim som funkar på PVC och Hårdplast (Poly). Tyvärr så kan jag inte inte ersätta muffen och kan inte använda en koppling med slangklämmor då
0 svar · 189 läst
C
Chrzan: Det är nyttigt att söka på detta ypperliga forum. Ämnet är ju inte nytt. Här är hempularens glasklara resonemang, som känns klart lugnande.
29 svar · 1,6k läst
·
useless
useless: Om ventilen inte manövrerats på länge så kan man behöva rucka fram och tillbaka en hel del innan den rör sig.
3 svar · 284 läst
·
E
Ekberg: Jag har fått ansvaret över en gemensam avloppspumpbrunn, dimensionerat för ca 15 hushåll / 2 pumpar På Björkö i Öckerö kommun, Göteborgs norra skärgård (Vägverkets vägfärja) Jag söker rekommendationer på någon som kan slamsuga brunnen och rengöra brunn och vippor. Söker även efter rekommendation på någon som utför service på anläggningen i stort, justering knivar mm.
0 svar · 171 läst
B
Badboyrune: Uppdatering: Hade såklart köpt för stor plugg/lock (hade mätt och frågade, men Bauhaus kanske inte är de bästa ibland). Satte tillbaka blandaren iaf så det funkar till imorgon. Ska bara se till att ingen unge vrider igång den :P Diskbänk och tvättmaskin ute nu iaf, det är huvudsaken! Stort tack för alla svar!
8 svar · 381 läst
·
D
Duston: [citat] Vad sjysst att du kom tillbaka och postade detta. Har pausat mitt sökande men detta verkade ju intressant! Har du någon bild så man kan se hur det är kopplat. Från din ritning är det duschmunstycket längst till höger?
19 svar · 1,2k läst
·
WestbergA
WestbergA: [citat] Å andra sidan skriver studien du refererar till också " De temperatursänkningar som visades i studien hade inte någon signifikant påverkan på reningseffekten i avloppsreningsverket. Med upp till 3 °C temperatursänkning hos inkommande avloppsvatten visade simuleringar av Linköpings och Käppalaförbundets avloppsreningsverk viss ökning av ammonium- och totalkväve men utan att
12 svar · 3,3k läst
·
P
Pascha: [citat] Oj, jösses, tack för allt detta. Jag har nog inte råd att betala timpenning så editera lagom... 😉 Jag hittade en ganska ny studie från Lunds universitet som är riktigt intressant: Spolvattnet är uselt för både infiltration och miljö, och det finns varken regelverk eller vettiga alternativ (än). https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/9102704
8 svar · 434 läst
N
Nifa: Tack alla igen för tipsen. Då ska jag också tänka på att ”motionera” ventilerna framledes också
5 svar · 514 läst
·
J
jonaserik: [citat] Har varit uppe tidigare, läs igenom den här tråden. https://www.byggahus.se/forum/threads/ifoe-c5-biotrap-minireningsverk.473010/
6 svar · 5,6k läst
·
M
Mamh: Tack massor!!
7 svar · 404 läst
·
R
robert_79: [citat] Finns en ny variant från en annan tillverkare som har inbyggd slamavvattnare så att man kan sköta slamtömningen själv genom kompostering. Superenkelt. Finns på bl a www.asiosweden.se
14 svar · 10,4k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Det i sig beror ju på om det extra röret är kopplar innan eller efter vattenlåset i brunnen... Faluplast har lösningen med dubbla anslutningar och vattenlås om du vill ha det. I denna spilltratten kan du leda ner två slangar. Och vill du ha kvar vattenlåset så kan du köra RSK 8082433 för att uppnå luktfri installation. https://faluplast.se/produkt/8082376/ [bild]
3 svar · 455 läst
·
M
mrmlz: Haha, kranen byttes... Lite senare på kvällen var det en stoor pöl på golvet, var bara för dom att komma tillbaka dagen efter och göra om.. Fan tur att vi inte åkte bort i helgen som planerat då hade vi haft en fuktskadad källare och firman ett skönt försäkringsärende. Nu blir det kul att se fakturan :)
8 svar · 635 läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Värmekabeln är livsmedelsgodkänd och värmeöverföringen mellan kabel och vatten är långt mycket bättre än om du skulle lägga den utanför ett isolerande plastskikt(pex). Det drar med andra ord mindre energi. Det kan också innebära att du behöver en kabel med högre effekt för att klara att hålla det frostfritt annars. Mitt råd är att du håller dig till väl beprövade
5 svar · 888 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.