401 läst ·
2 svar
401 läst
2 svar
Årliga kostnader för avsyrningsfilter
Hej!
Vi funderar på att installera ett avsyrningsfilter och vill veta vilka kostnader man ska räkna med för filtermassan.
Vårt pH-värde ligger just nu runt 6, vilket innebär att filtermassan kommer att förbrukas i normal till hög takt beroende på vilken typ man använder.
Hälsningar Sven
Vi funderar på att installera ett avsyrningsfilter och vill veta vilka kostnader man ska räkna med för filtermassan.
Vårt pH-värde ligger just nu runt 6, vilket innebär att filtermassan kommer att förbrukas i normal till hög takt beroende på vilken typ man använder.
Hälsningar Sven
Vet du hur många tyska grader vattnet höjs efter passagen av filtret och hur många liter som förbrukas per tidsperiod så kan du uppskatta förbrukningen av kalk då en tysk grad motsvarar 10 mg/l CaO (bränd kalk) eller 17,8 mg/l CaCO3 (CaCO3 ~= kalksten)
Om jag mins rätt när jag provade själv med batterivatten så når man lite över pH 8 för vatten som har varit kontakt med ren kalkmjöl en tid, men gissar att för högre pH-värden (som för mangan och järnutfällning) eller kortare kontakttid så har man mer eller mindre andel bränd och släkt kalk i dessa avsyrningsblandningar.
---
Det fins dropptestkit för att testa vattnets hårdhet hos affärer som säljer akvarier och akvarietillbehör - Även på hornbash om de har en akvarieavdelning i sin byggvaruhandel.
jag föredrar dopptest framför olika teststickor då de sistnämnda har typ 4 nivåer/intervall på flera tyska grader per steg medans med dropptester brukar vara typisk 1 tysk grad hårdhet per droppe.
Man droppar i gröna droppar som blir röda i kalkhaltig vatten av viss mängd och räkna droppar och skakar om lite för var droppe tills hela blandningen precis slår om till grönt igen och antal droppar till precis färgomslaget till grönt är då hårdheten.
Om jag mins rätt när jag provade själv med batterivatten så når man lite över pH 8 för vatten som har varit kontakt med ren kalkmjöl en tid, men gissar att för högre pH-värden (som för mangan och järnutfällning) eller kortare kontakttid så har man mer eller mindre andel bränd och släkt kalk i dessa avsyrningsblandningar.
---
Det fins dropptestkit för att testa vattnets hårdhet hos affärer som säljer akvarier och akvarietillbehör - Även på hornbash om de har en akvarieavdelning i sin byggvaruhandel.
jag föredrar dopptest framför olika teststickor då de sistnämnda har typ 4 nivåer/intervall på flera tyska grader per steg medans med dropptester brukar vara typisk 1 tysk grad hårdhet per droppe.
Man droppar i gröna droppar som blir röda i kalkhaltig vatten av viss mängd och räkna droppar och skakar om lite för var droppe tills hela blandningen precis slår om till grönt igen och antal droppar till precis färgomslaget till grönt är då hårdheten.
En inlägg till om vattnets hårdhet och möjlighet att testa det.
Man kan göra själv en hårdhetstest med hjälp av tex. Grummes såpa
Det är bra att man har vatten med känd hårdhet (tex. kranvatten med angiven hårdhet från en inskickad vattentest) för att kalibrera in det.
Det man behöver är en tom droppflaska av den typen man har för den här typen av test (ger ca 20 droppar per ml vatten - jag får sådana tomma flaskor med tiden från JBL PRO:s vattentester för akvarium då jag kontrollerar min minireningsverk ca 1 ggr i månaden)
en liten glasburk med tät lock där man kan skaka innehållet utan att det spills ut något.
en flaska med batterivatten/demineraliserat vatten för rengöring och utspädning.
mått (tsk) eller spruta där man kan suga upp 5 ml vatten med hyffsad noggrannhet
gärna en elektrisk kryddvåg som kan mäta delar av gram med helst 2 decimaler (kan köpas på amazon för småpengar)
min blandning är 1 gram grummesåpa + 9 gram batterivatten - blanda om och sug in hela mängden i den tomma och rena droppflaskan.
För test av hårdhet:
Man mäter upp 5 ml av vattnet man vill testa och fyller den lilla rena och torkade glasflaskan (sköljd i batterivatten innan den torkas för att inte få någon kontaminering av kalk från intorkade vattendroppar från föregående tvätt)
Därefter 1 droppe från droppflaskan med såpavattnet, försluter den lilla glasburken och så skakar man om några sekunder och sedan se om bildade skummet försvinner fort (vid hårt vatten blir det ingen skum ens efter åtskilliga droppar)
Sedan öppnar man lilla burken igen och droppa en droppe till, stäng, skaka och titta om skum bildas, upprepa det hela tills man ser skum som inte längre vill försvinna och samtidigt räkna dropparna som droppas i.
Steget från att det inte vill löddra sig alls eller mycket lite och upplöses helt inom 30 sekunder till att det blir en hållbar skum som har livslängd långt mer än 30 sekunder är snäv - typ inom 1-2 droppar av blandningen ovan.
För min del var det 13 droppar för att ha säker kvarvarande skum och vid 12 droppar såg man spår av bubblor som höll sig kvar något längre, och jag vet att vattnet jag testade från inskickade vattentest och med mätning med kommersiell GH-kit är 4 tyska grader dH och med receptet ovan ger det 0.308 tyska grader per droppe såpvattenlösning.
Med kontrolltest med 5 ml batterivatten var det hållbart skum redan efter 1 droppe.
Detta får man testa in för var ny flaska grummesåpa då mängden såpa i lösningen kan variera med batch, men å andra sidan köper man en flaska enkom för detta så räcker den livet ut... ;-)
---
Förr, innan man använder ett specifikt färgämne (Eriochrome black T) som blir röd vid kalcium och magnesiumjoner och blå/grön utan dessa i alkalisk miljö , ammoiumbaserad pH-buffert för att hålla pH 10 (därav att dessa testlösningar luktar en smula av ammoniak) och med EDTA som komplexbildare för att gömma kalciumet/magnesiumet i moderna hårdhetstestkit - så använde man förr sapoiner från en speciell träd (om jag minns rätt Quillaja saponaria, såpträd) vars torkade extrakt kunde måttas upp noga och använde denna som dropplösning och man skakade droppe efter droppe tills lödder uppstod som ovan beskrivet med såpavatten som ett sätt att mäta vattnets hårdhet.
Man kan kalibrera in sådan såpablandning genom att väga upp noga torkad vattenfri kalciumklorid (vägsalt) i en känd mängd vattenlösning då det vattnet blir hårt av kalciumjoner från vägsaltet, och motsvarande med magnesiumklorid eller sulfat.
Man kan göra själv en hårdhetstest med hjälp av tex. Grummes såpa
Det är bra att man har vatten med känd hårdhet (tex. kranvatten med angiven hårdhet från en inskickad vattentest) för att kalibrera in det.
Det man behöver är en tom droppflaska av den typen man har för den här typen av test (ger ca 20 droppar per ml vatten - jag får sådana tomma flaskor med tiden från JBL PRO:s vattentester för akvarium då jag kontrollerar min minireningsverk ca 1 ggr i månaden)
en liten glasburk med tät lock där man kan skaka innehållet utan att det spills ut något.
en flaska med batterivatten/demineraliserat vatten för rengöring och utspädning.
mått (tsk) eller spruta där man kan suga upp 5 ml vatten med hyffsad noggrannhet
gärna en elektrisk kryddvåg som kan mäta delar av gram med helst 2 decimaler (kan köpas på amazon för småpengar)
min blandning är 1 gram grummesåpa + 9 gram batterivatten - blanda om och sug in hela mängden i den tomma och rena droppflaskan.
För test av hårdhet:
Man mäter upp 5 ml av vattnet man vill testa och fyller den lilla rena och torkade glasflaskan (sköljd i batterivatten innan den torkas för att inte få någon kontaminering av kalk från intorkade vattendroppar från föregående tvätt)
Därefter 1 droppe från droppflaskan med såpavattnet, försluter den lilla glasburken och så skakar man om några sekunder och sedan se om bildade skummet försvinner fort (vid hårt vatten blir det ingen skum ens efter åtskilliga droppar)
Sedan öppnar man lilla burken igen och droppa en droppe till, stäng, skaka och titta om skum bildas, upprepa det hela tills man ser skum som inte längre vill försvinna och samtidigt räkna dropparna som droppas i.
Steget från att det inte vill löddra sig alls eller mycket lite och upplöses helt inom 30 sekunder till att det blir en hållbar skum som har livslängd långt mer än 30 sekunder är snäv - typ inom 1-2 droppar av blandningen ovan.
För min del var det 13 droppar för att ha säker kvarvarande skum och vid 12 droppar såg man spår av bubblor som höll sig kvar något längre, och jag vet att vattnet jag testade från inskickade vattentest och med mätning med kommersiell GH-kit är 4 tyska grader dH och med receptet ovan ger det 0.308 tyska grader per droppe såpvattenlösning.
Med kontrolltest med 5 ml batterivatten var det hållbart skum redan efter 1 droppe.
Detta får man testa in för var ny flaska grummesåpa då mängden såpa i lösningen kan variera med batch, men å andra sidan köper man en flaska enkom för detta så räcker den livet ut... ;-)
---
Förr, innan man använder ett specifikt färgämne (Eriochrome black T) som blir röd vid kalcium och magnesiumjoner och blå/grön utan dessa i alkalisk miljö , ammoiumbaserad pH-buffert för att hålla pH 10 (därav att dessa testlösningar luktar en smula av ammoniak) och med EDTA som komplexbildare för att gömma kalciumet/magnesiumet i moderna hårdhetstestkit - så använde man förr sapoiner från en speciell träd (om jag minns rätt Quillaja saponaria, såpträd) vars torkade extrakt kunde måttas upp noga och använde denna som dropplösning och man skakade droppe efter droppe tills lödder uppstod som ovan beskrivet med såpavatten som ett sätt att mäta vattnets hårdhet.
Man kan kalibrera in sådan såpablandning genom att väga upp noga torkad vattenfri kalciumklorid (vägsalt) i en känd mängd vattenlösning då det vattnet blir hårt av kalciumjoner från vägsaltet, och motsvarande med magnesiumklorid eller sulfat.
Redigerat:
Klicka här för att svara