Vatten & Avlopp
cpalm: Absolut, bara att koppla ihop. Att dela upp ett "stambyte" i etapper är inget ovanligt/konstigt.
useless: [citat] Personligen tycker jag tunna svep i koppar är mycket snyggare än de där bulkiga gummisvepen.
Avemo: [citat] Utloppet till vänster på tredje ringen. Så den är ihopskruvad lite annorlunda än din. Jag har något vagt minne av att det fanns två olika nummer för samma pump beroende på åt vilket håll rören var vridna. Men det påverkar inte flödet. Min är en CPES. Så kanske din är en CPE.
JorCam: Juste. Ja, den är en 10 mm rör som sitter där. Jag förstår vad måste göras. Tack så mycket,
Utsliten och utdömd: Du stänger både ventilkäglan där ställdon sitter (ta hatten som sitter på den pluggade porten på fördelaren och använd) och skruvarna in flödesregleringen i botten så är det stängt ut till slingan på både tilllopp och retur. Sen är det bara lossa muttrarna till slangarna. Det kan va bra att plugga portarna också ifall att ventilerna inte är helt täta om slangen ska va
JJH123: [citat] En bra fundering som jag också har övervägt, dessvärre är väggen mellan kök och sovrum 1 bärande fram till garderoberna...🙃
MultiMan: Kan ju finnas luftfickor vid beredaren (om den servar elementen också) beroende på hur rören är dragna som gör att pumpen suger luft och skapar ljudet. Det måste kanske luftas direkt där och skulle i så fall gjorts vid installationen.
Ironside: Då var det bytt, gick väldigt snabbt! Slangen fick ta en liten omväg på vinden men de e en stabil och fin lösning tycker jag. De fick sätta dit en extra regel mellan takstolarna eftersom plywooden hänger en del på vissa ställen. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Man skulle vilja ta en titt under pannan med men det får bli ett senare projekt.
nrdin: [citat] Tack så mycket! :-) Jag tror det kan fungera med den. Vi bytte vattenmätarkonsol och därav tror de att de kan ha kommit lite smuts i rören därav det pysande ljudet. Men VVS montören trodde att det kommer lösa sig eller sluta så jag avvaktar lite. /Peter
Krilleman: [citat] Lägg upp en bild på ditt problem så får du nog enklare svar.
Krilleman: [citat] Det är LK:s kopplingsset. https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/klamringskopplingar/lk-kopplingsset-ax16-77747039/ [bild]
Funderaren123: [citat] Japp bara kapa det, men lämna cirka 5cm centimeter ovanför golv och sätta på sån gumminippel som passar och koppla ihop😃
byabin: Angående krav på enskilda avlopp så anger lagstiftningen inga specifika krav för hur avloppsvatten ska renas eller hur bra reningen måste vara, utan endast att det ska behandlas så att man skyddar människors hälsa och miljön, samt hushåller med naturresurser, vilket du ska kunna bevisa. Samtidigt får kraven inte vara orimliga. Miljöbalken reglerar detta, även BDT-avlopp. HaV ger ut
kan inte allt: [citat] Tja nu blir det som det blir har satt vattnet efter det jag skrev inlägg #3. Då bör ju 35 cm slangar räcka, annars så får man väl investera i nya. Jag skriver och en sak som för mej är självklar eftersom jag vet hur det ser ut i verkligheten och ni som läser försöker tyda vad jag skriver och skapa er en uppfattning om hur det ser ut. Lätt hänt att det blir missuppfattningar.
marp68: [citat] Bland de ventiler med propp är kanske denna bättre. där proppen sitter nedsjunken i silen, än den från Bauhaus ovan där proppen bara ligger an mot silen? https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/tvattstall-och-vaskar/tvattstallstillbehor/bottenventil-tvattstall-2000018498
MathiasS: En liten beredare i huset måste vara den smidiga lösningen.
Simon Edmonds: [citat] Tack för svaret, det är en plastbrunn, blir nog mycket grävande i sommar :) Lika bra att göra det rätt. Lycka till dig med :)
jonaserik: Bäst är att bygga en låda över avlopp och vatten med isolering ca 10 cm bör räcka. Finns färdiga frigolitlådor att köpa, men kan göras själv med plattor av frigolit, Sen ska dom vattenskyddas med kanske takpapp över, när dom ligger på berg. Frigoliten sätts i hup med 5 tums galvad spik och det går att limma lite med PL200 eller annat frigolitlim. Vattenledningen drar du 25 mm
ZaxxeN: [citat] Tack. Har haft kontakt med europe vattenrening och beställt hem en ny vattenanalys. De rekommenderade också ett ackrediterat labb!
xxargs: Om det är samma vattenförande bergarter så finns det en risk för arsenik, ja. Arsenik kan minskas genom att filtreras i filter med hög andel av 3-värd järn (läs rost) - så gör man i fattiga länder som bangladesh med järnhaltig rödsand, lägga i en massa rostig spik och annat man får tag på i hemmabyggen med mycket korroderad och oxiderad järn i sig - och de gör det för att
polaris78: Om du bara ska använda stugan på sommaren ,tänker du kallställa den vintertid så bör ju hela systemet byggs för enkelt urtappning helt eller delvis , man kan ju placera grejer i ett utrymme som värms upp fast resten kallställes så man bara tappar ur vissa ledningar som då bör dras så att urtappning är enkelt och 100% på dom delar som kan frysa vissa grejer ser ju heltokigt
Krilleman: [citat] Mät dina rör så det blir bra på första försöket!
Rickard.: Vill du sätta kikventiler så gör du det men det funkar såklart med "vanliga" kulventiler också men då får du köpa ett lock till den öppna änden.
xxargs: Jag skulle inte göra något alls med pumpen inför försäljning - du kommer inte att få igen pengarna för bytet till nyare djuphålspump och den här typen av pumpar läcker alltid lite grand efter några års drift - det är ett normaltillstånd sas. var bara noga i objektsbeskrivningen med hur gammal pumpen är och att den är långt bortom sin tekniska livslängd och behöver bytas i en
PappasHammare: Lyft på locket och titta i vilken riktning rören går åt. Rinner det mer vatten om det diskas eller tvättas i huset? Frågar för vi hade ett två rörssystem i vårt hus tidigare. Ett för gråvatten och ett för svartvatten. Gråvattenet var ihopkopplat med dagvattnet som sen gick till en stenkista. Svartvattenet gick till en 2 kammarbrunn.
Maria W.: Tänkte att lägga in lösningen för oss. Göingefilter med syrepelare tillsatte luft hela tiden i vattnet. Då vi är bara två använder vi inte så mycket vatten och blev det mycket luft. Nibe kunde inte hantera det, då det inte fanns en avluftare i niben. Problemet uppstod i varmvattenberedaren och därför var en filter ingen lösning. Med ett vattenprov visade det sig att det inte fanns
Maledictus: Efter att ha ägt hus med både grävda och borrade brunnar så hade jag inte tvekat alls utan valt att borra en brunn, oavsett vad eventuella spåmän säger. Sannolikheten att en djuborrad brunn skulle sina är betydligt lägre än en grävd.
Chronaus: För att "spicea" upp tråden lite så slänger jag in en komponent till. Varmvattenberedaren är rostfri. Kan den orsaka korrosionen av kopparöret? Ska man ens kombinera rostfri vvb med kopparör?
A Haddock: Toppen Johan, tusen tack! Det där ser faktiskt ut att vara ett precis likadant, det gamla är också faluplast. Lyckades inte hitta det där när jag sökte. Tack för hjälpen 😀