Hej, har en Nibe Compact CU 200 som har börjat läcka. Strömmen har gått ett par gånger för jag tror det droppar ner på elen under. Kan man laga dessa maskiner eller är det slänga och köpa nytt som gäller. På bilden syns rostfläcken där dropparna kommer ifrån. Tacksam för tips. Beredaren är 13 år gammal.

• Rostfläck och läckage på undersidan av en Nibe Compact CU 200 varmvattenberedare, markerad med en blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilden var läckan är. Om det läcker genom packningen där elpatronen är skruvad in i beredaren bör det gå att reparera. Om det å andra sidan är ett rosthål i sidan och vattnet rinner bakom cellplasten till rostfläcken vi ser lär det vara svårare. Mer än 13 år borde en varmvattenberedare hålla.

Kan vara själva elpatronen som gett upp och det är nog därför strömmen gått (jordfelsbrytaren?).

Bra tips. Ska se om jag kan ta bort lite isolering och få ett bättre överblick av varifrån vattnet har sitt ursprungsläckage. Men är det hål i själva tanken antar jag att det är svårt att få tag i svetsare som kan fixa det och då får man bita i det sura äpplet och köpa en ny. Vad jag kunde se så kommer dropparna just från den inbringade biten. Sitter vanligtvis en kåpa över sol skyddar elen under och där hade lagrats vatten så allt var ganska blött. Inga bra hähä. Mina 16 ampere säkringar peakade, enligt min balanserade, upp i 40 ampere. Inte undra på den gick. Dock bara L1.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.