Hur sjutton får man bort den markerade pluggen?
Jag vill sätta dit en luftnippel istället för att justera luftkudden.
Men den sitter som berget, bautarörtången mäktade inte med den.
Den sitter med lintätning vad jag kan se och har suttit så i säkert 15 år.
Rostig plugg på tank, markerad med lila, upplevs svår att ta bort efter 15 år. Används för luftkuddejustering, omgiven av rör och manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det inte går med milt "våld" kan man prova att värma, saknar du gassvets,gasolbrännare och varmluftspistol kan du prova med en blocknyckel och en hammare eller fast nyckel och rörstump på en meter.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
J johanfl skrev:
Hur sjutton får man bort den markerade pluggen?
Jag vill sätta dit en luftnippel istället för att justera luftkudden.
Men den sitter som berget, bautarörtången mäktade inte med den.
Den sitter med lintätning vad jag kan se och har suttit så i säkert 15 år.
[bild]
Nu när du har den så bra och tätt monterat låt den vara. Gör en adapter för att fylla luft genom bottenavtappningen det är bra kanske tom bättre av flera anledningar.

Intressantare för att hålla lite reda på läget är att vattenståndsstället och manometern är i ordning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu när du har den så bra och tätt monterat låt den vara. Gör en adapter för att fylla luft genom bottenavtappningen det är bra kanske tom bättre av flera anledningar.

Intressantare för att hålla lite reda på läget är att vattenståndsstället och manometern är i ordning.
Hmm. Genom bottenavtappningen säger du?
Är det bättre?
 
Vad är bakgrunden till att vilja fylla med tryckluft ? Väl fyllda med luft på det normala viset så är det ju snudd på evighetsmaskiner? Om inte så läcker det i toppen.
 
J johanfl skrev:
Hmm. Genom bottenavtappningen säger du?
Är det bättre?
Det håller rent från avlagringar som ofta ställer till det när man väl behöver använda avtappningen. Håller även ventilen i skick om man fyller någon gång per år. En mycket enkel adapter också som man kan använda om man har flera ställen man fyller på. Ingen risk att det läcker i toppanslutningen via påfyllningsventilen.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är bakgrunden till att vilja fylla med tryckluft ? Väl fyllda med luft på det normala viset så är det ju snudd på evighetsmaskiner? Om inte så läcker det i toppen.
Om man vill utnyttja volymen optimalt med de start- stopptryck man har kommer man inte undan att fylla med luft. Det är rätt stor skillnad normalt sett och enkelt gjort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om man vill utnyttja volymen optimalt med de start- stopptryck man har kommer man inte undan att fylla med luft. Det är rätt stor skillnad normalt sett och enkelt gjort.
vad blir då skillnaden med att göra på normalt vis? Möjlighet till högre tryck eller?
 
GK100 GK100 skrev:
Nu när du har den så bra och tätt monterat låt den vara. Gör en adapter för att fylla luft genom bottenavtappningen det är bra kanske tom bättre av flera anledningar.

Intressantare för att hålla lite reda på läget är att vattenståndsstället och manometern är i ordning.
Undvik bottenavtappningen.
Där samlas gojs som man inte vill att det rörs upp.
Jag satte en bilventil på manometerinfästningen.
/W
 
hsd
Stäng vattenpumpen, täm hydroforen på vatten starta pumpen igen
Oftast räcker detta
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Stäng vattenpumpen, täm hydroforen på vatten starta pumpen igen
Oftast räcker detta
Har gjort det och passade på att göra rent från allt bös i hydroforen.
Detta är första huset med eget vatten/hydrofor så det är lite nytt för mig.
Anledningen till att vill ha en påfyllningsventil är att jag tycker luftkudden inte är tillräckligt stor.
Högsta nivån går över vattenståndstöret.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Undvik bottenavtappningen.
Där samlas gojs som man inte vill att det rörs upp.
Jag satte en bilventil på manometerinfästningen.
/W
Fyller man luft någon gång då och då är det rent vid utloppet och de gånger man behöver avtappningen är den i skick och fungersr. Finns inga som helst problem med detta snarare tvärtom.

Man kan ju sätta ett T-rör vid manometern eller i botten på vattenståndstället också om man vill likt vad du gjort.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Stäng vattenpumpen, täm hydroforen på vatten starta pumpen igen
Oftast räcker detta
Självklart blir det bättte om hydroforen är närmast tom på luft men långt från optimalt i de allra flesta fall. Vänjer man sig vid att se skillnad mellan kass och dåligt som en stor framgång så för all del.
 
S Stefan1972 skrev:
vad blir då skillnaden med att göra på normalt vis? Möjlighet till högre tryck eller?
Möjlighet till färre pumpstarter vid allt annat lika. Det gör oftast stor skillnad om man nu ändå har möjlighet med kompressor osv.
 
GK100 GK100 skrev:
Fyller man luft någon gång då och då är det rent vid utloppet och de gånger man behöver avtappningen är den i skick och fungersr. Finns inga som helst problem med detta snarare tvärtom.

Man kan ju sätta ett T-rör vid manometern eller i botten på vattenståndstället också om man vill likt vad du gjort.
Min erfarenhet är från en galvaniserad hydrofor från 1954.
Där tappar jag vatten från botten i hydroforen, och där har det varit ett väldigt rostgojs de gånger jag varit tvungen att tömma hydroforen var 10 år, inget har så att säga spolats ut.
Men du får gärna förklara om det inte ska vara så, jag har svinbra vatten så jag har aldrig gjort något åt det.
Nu kommer jag byta till en rostfri hydrofor, så den egenskapen med gojs i botten kanske försvinner?
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.