Vatten & Avlopp
Kjpil: Hej! Håller på med en gäststuga, och vill ansluta vatten, som jag också enkelt ska kunna tömma. Tror då att jag jag behöver en servisventil. Kommer gräva ner 32mm PEM slang för vatten. Och då tänker jag även gräva ner servisventil med dränering och avstängsningskran från marknivå, cirka 80cm djup. Någon som har tips på produkt? Jag vill komma undan billigt. Det är därför jag
Nissens: [citat] Gammal tråd, men ser att du är aktiv. Lagade du pumpen? Bytte du kondingen de nämner i filmen? I så fall: har du värdena på kondingen? 😊
grovspacklarn: [citat] ja jo att vattnet flödar in spolhinken är jag införstådd i
wildeside: [citat] Jag vet inte än. Får hem grejorna måndag eller tisdag. Sen kan jag svara på om det blir bra. Har varit lite krasslig ett par år
Johanna101: [citat] [/QUOTE] Hej! Toppen, tack för svar! Då vet jag vad jag kan söka efter. Det står Sekomix 🤔
ahalle: [citat] Nej, det läcker inget. Bonusfråga; är en klämringskopplings som fuktar lite, typ en droppe i timmen. Har provat dra åt lite, men det hjälper inte. Kan det börja läcka mer om jag låter det vara? Är ju tätskikt under, och ser besvärligt ut att ta bort kopplingen. Bör jag åtgärda?
sofftis: [citat] Ja, två unga killar. Så vad hade du gjort, han frågade mig vad jag tyckte det skulle kosta. Han sa även att han fick ju lita på sin personal angående tiden. Men det har inte riktigt med saken att göra, tänker jag.
Joakim Engströmare: [citat] Skall testa detta. Tusen tack för tipsen!
Caroline Netzel: [citat] Det är en borrad brunn. Hela ön vi bor på är bergig och vårt hus står på berg. Vet inte hur djup brunnen är dock. Brunnen borrades och huset byggdes för ca 10 år sedan, så inget allt för gammalt
xxargs: Du får lägga en hundring var gång du går på toan, så efter 3 år har du de första hundra tusen sparade för att gräva en avloppslösning ;-) Ett alternativ som förmodligen fungerar om du inte bor i tätort är en förbränningstoa (för tätort/detaljplanerat kan tillstånd behövas även för förbränningstoa numera - inte för avloppet i sig, utan för lukten vid förbränningen kan
Krilleman: [citat] Nej, detta är absolut inte tappvatten. Det var bara en påminnelse med skillnaden. Då verkar du vara klar med tillåtelsen. Skriftligt är dock alltid att föredra i BRF. Det ser ut som DN10. Stäng av matande ventiler och proppa! Använd lin+locherpasta dom gängtätning. [bild] [MEDIA=youtube]0Mlf-qdgxWs[/MEDIA]
Centano: Hur var den förra tvättmaskinen ansluten till avloppet?
Krilleman: [citat] Jag är inte så säker att det där är en vanlig klämringskoppling... Ser ut som det är en typ av "pipefix" som ansluter det förkromade 12mm röret. Kan du lossa och kika om det finns en plan yta därunder?
Krilleman: [citat] Absolut är det bättre, men man riskerar att vrida sönder ventilfästena i väggen som agerar övergång mellan kopparrör och gänga... [bild] [bild]
Mrkristianstad: [citat] Jms bör alla undvika då deras filter har lätt för att börja läcka och de är dyra i både inköp och underhåll mot vad du får för pengarna. Ett företag du glömt att ta upp är jh:vattenteknik i kristianstad, de har bra omdöme och nöjda kunder. framför allt väldigt bra priser.
useless: [citat] Man byter dom inte - Man borrar hål i bjälklaget och drar nya i grunden. De gamla tömmer man och lämnar åt sitt öde.
wsp: Kanske, hade ju provat med en liknande från Biltema men den va för hög och gick inte att kapa. Nu blev det tillräckligt bra Tack för hjälpen //WSP
Oskpet: Tack! Bild och 3 är nog det vi letar efter. Får åka o klämma lite. Är det så enkelt att en sån kontakt (bild 3) gör så att jag kan använda 12v artiklar via eluttaget alltså?
irrevirre: [citat] Jag fick i alla fall bort den nu och har inga planer på att återmontera skiten. 😁😇 Vilken otroligt vardagsfrustrerande liten plastbit! Ser fram emot att testa den "nya" duschstrilen i morgon bitti.
BirgitS: Enligt Säker vatten ska det väl också vara en lätt åtkomlig avstängningsfunktion ovanför bänkytan för att folk verkligen ska använda den varje gång. Det kan vara köksblandare med diskmaskinsavstängning eller typ som Ikeas Knycklan.
Dracula: [citat] Intimt glidmedel redan använt och det funkade fint för att föra in rördelen 😆🙈. Ang. kanten. Även om en kant inte skapar några större problem, så är min fråga: varför? I min skalle bör det vara "rör i röret" i hela avloppsstammen. På samma sätt som min rörböj fördes IN in det vita röret i bild. Det måste finnas en teknisk förklaring.
Jack2001: [citat] Tack för tipset, då får jag köpa rätt sorts minikulventil nästa gången jag är på en riktig byggvaruhus. Men jag undrar varför man inte får använda gängtätning med dessa ventilfäste? Vad är skillnaden på denna R15 gängad koppling och vilken annan R15 koppling som helst? Är det att den gängade delen är för kort? Kopplingarna har för övrigt hållit helt täta sedan
Fredrik Kumalic: [citat] Tja Du kan göra så här som jag och få bra effekt! Vi har bytt fönster med spalt ventiler i varje rum för öka ventilationen samt ventileradegolv plus ny dränering pordrän 20 cm. Fortvarande efter detta har jag haft värde 200-500. Mät med en mätare varje timme osv. Sen prova jag att även koppla på en snål enerifläkt av ec modell. Använde primer på dräneringsbrunnen sen
Dracula: [citat] Nya frågor uppstår :) Jag har fixat en böj. Satt dit den med hjälp av diskmedel. Googlar sen o läser att diskmedel inte är optimalt. Lämnar oljig hinna o kanske därför inte hålla tätt. BS tänker jag. Men petig som jag är tänker jag att lika bra vara på säkra sidan. Drar ut böjen, ...inte lätt men det gick efter mycket lirkande. Glidex är siliconbaserat. Varför jag
pjodden: Jag köpte väggdosan med klämringskopplingar och kommer att bila ur för dessa i väggen. Det följde med ett fäste som underlättar att få det rakt och med rätt cc-mått. Jag har dock tänkt att komma med vattnet ovanifrån, men då hamnar dosorna upp och ned, men det kan väl ändå inte spela någon roll?
jonaserik: [citat] Beror lite vad för VVB du har. Rostfri så är et en patron i vattnet, emaljerad så det en i keramik ( steatit. ) Slå ifrån strömmen, lätta på plastlocket och se om någon tamp har bränt av. Kan du mäta så ska det vara ( troligtvis ) 400 V på stiften. Är det så, är patron gången ( avbrott i den ) Det med att säkringen gick, med steatit kan det bli kortis mellan faserna och
Kreacon: Hej Jag behöver filtrera bort järn ur mitt tappvatten. Pratade om att syresätta osv här i en tråd men hittar inte tillbaka till den. Jag behöver hur som helst installera ett järnfilter. Och det verkar finnas mycket att välja mellan. Fick en offert på 25k eller var det var men det tyckte jag var lite mycket. Har många (hus)hål att stoppa pengarna i och skulle gärna komma undan