15 827 läst ·
36 svar
16k läst
36 svar
Försöker förstå denna Byggmax-plansch om vatteninstallationer
Hej!
Bifogat hängde inne på röravdelningen på min lokala Byggmax-butik.
Vad jag inte får ihop är rutan längst till höger samt text under denna;
"Om din invändiga gänga är exempelvis G8 ska du skruva fast den mot med en G10 gänga"
Hur skall en 17 mm gänga få plats i en 12mm gänga?
Funderar på om de kanske har gjort en tabbe och menar tvärt om, men även detta blir ju konsigt. Då är det istället ett glapp på 5mm vilket väl gör att den inte heller går att skruva i då den är för liten?
För övrigt låter det ju helt absurt ologiskt att man skall skruva olika storlekar mot varandra för att det skall passa. Det är ju som att säga att en M12-mutter skall skruvas ihop med en M13-skruv?
Eller är det bara jag som helt misstolkar detta?
"Om din invändiga gänga är exempelvis G8 ska du skruva fast den mot med en G10 gänga"
Funderar på om de kanske har gjort en tabbe och menar tvärt om, men även detta blir ju konsigt. Då är det istället ett glapp på 5mm vilket väl gör att den inte heller går att skruva i då den är för liten?
För övrigt låter det ju helt absurt ologiskt att man skall skruva olika storlekar mot varandra för att det skall passa. Det är ju som att säga att en M12-mutter skall skruvas ihop med en M13-skruv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 653 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 653 inlägg
Hur länge har den där suttit uppe? Känns som rubriken skulle varit "Byggmax skojar lite 1 april".
Givetvis ska det vara samma dimension på invändig och utvändig gänga för att kunna skruva ihop dem.
Givetvis ska det vara samma dimension på invändig och utvändig gänga för att kunna skruva ihop dem.
Medlem
· västra götaland
· 211 inlägg
Jag tror att det är för att hjälpa dem som egentligen inte borde greja med VVS. Gängan på en utvändig koppling bygger ju någon till några mm beroende på storlek, och i en invändig koppling så kan du endast mäta till insidan av gängan om du förstår hur jag menar.
Tar vi då G10 som exempel så bör höjden på gängan vara ca 2 mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar vi då G10 som exempel så bör höjden på gängan vara ca 2 mm
Så långt är ju allt väl. Därav två kolumner i mittentabellen. En för yttermåttet och en för innermåttet.Visionären skrev:
Det är tabellen till höger sen där det blir obegripligt.
Medlem
· västra götaland
· 211 inlägg
Om du inte förstår vad tabellen anger så ska du inte syssla med rörmokeri!U User573 skrev:Hej!
[bild]
Om du inte förstår frågan så ska du inte syssla med forumskriveri!R Rolf Janzén skrev:
Vänligen förklara då den ”högra” tabellen så vi som inte ska syssla med rörmokeri kanske kan lära oss något från en mästrare. Jag förstår inte heller den delen av tabellen men vill verkligen lära mig.
Detta är väl ett typjobb man ska lämna till en erfaren řörmokare, Det finns nog ingen bransch där
det finns så många möjligheter att göra bort sig...
det finns så många möjligheter att göra bort sig...
Du menar att det behövs en sådan gök för att passa en utvändig standardgänga i en invändig standardgänga?S star_daddy skrev:
Vem skall man lämna M6 skruven till för få på en passande mutter?
Redigerat: