P PeterBitt skrev:
Varför skulle jag vilja ha en kulventil istället för att byta skjutventil? Resten fattar jag inte riktigt, bröstning ? Jag är en kontorsnisse. :)
För att en kulventil bråkar inte utan stänger och öppnar helt OK , Det med bröstning ( får ursäkta facksnack )
det är hela den delen som vredet sitter på kranen, en skiftnyckel så går det lätt att ta bort och ta in i värmen. Då blir det bara ett hål rakt ner i kranen. Är det tomt så kan det inte frysa sönder något.

P PeterBitt skrev:
Jag har en AHA 60 skjutventil i mitt vattensystem som inte håller tätt. Huset är från 76 antar att jag inte hittar en precis likadan. Vet någon dimensionerna på denna? Hade hoppats slippa skruva loss den innan jag beställer en ny.
Har precis bytt ut 2st gamla otäta AHA 60 skjutventiler. 60 står för bygglängd 60mm, på den motsatta sidan bör det stå dimensionen, på mina stod det 25 = invändig gänga 30,75mm och utvändig 33,25mm

• Gilla
PeterBitt
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Har precis bytt ut 2st gamla otäta AHA 60 skjutventiler. 60 står för bygglängd 60mm, på den motsatta sidan bör det stå dimensionen, på mina stod det 25 = invändig gänga 30,75mm och utvändig 33,25mm
Nu har jag till slut fått fram en siffra till. ( Ventilen sitter illa till bakom en varmvattenberedare).

• VVS-ventil med rör och mutter bakom varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PeterBitt skrev:
Nu har jag till slut fått fram en siffra till. ( Ventilen sitter illa till bakom en varmvattenberedare).
G15 ?? invändig gänga 18-19mm och utvändig gänga 21mm ( ca mått )

M Mr Stirling skrev:
G15 ?? invändig gänga 18-19mm och utvändig gänga 21mm ( ca mått )
Jag tycker det ser ut som 16. Kan det stå för PN 16? I sådana fall har det ju inget med gängmåtten att göra

P PeterBitt skrev:
Jag tycker det ser ut som 16. Kan det stå för PN 16? I sådana fall har det ju inget med gängmåtten att göra
Om det står 16, så är det nog klassningen för tryck.

• Gilla
PeterBitt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.