Hej
Byter ca 60 kvm golv i sutterängvilla från 1970. Ska lägga in ventilerat golv med en firma.
Från övervåningen har vi svarta plaströr, se bilder. Båda badrummen i källaren är renoverade av auktoriserad firma av tidigare ägare runt 2017.
Såg när golvet i en klädkammare togs bort att det svarta plaströret från ovanvåningen går in i ett gjutjärnsrör som är ingjutet i plattan.
Ska jag filma rören och kolla skick?
Ska jag bila upp å byta måste jag bila ca 5 m mot nyrenoverade badrummet. Vet inte om de bytt rör mellan tvättstuga och badrum heller. Vet inte ens om det är gjutjärn där
Finns ju reline också. Har inga problem med avloppet och det har renspolats av tidigare ägare.
Går ju att riva golvet i klädkammaren i framtiden om jag får problem.
Hur ska jag tänka/göra?
Byter ca 60 kvm golv i sutterängvilla från 1970. Ska lägga in ventilerat golv med en firma.
Från övervåningen har vi svarta plaströr, se bilder. Båda badrummen i källaren är renoverade av auktoriserad firma av tidigare ägare runt 2017.
Såg när golvet i en klädkammare togs bort att det svarta plaströret från ovanvåningen går in i ett gjutjärnsrör som är ingjutet i plattan.
Ska jag filma rören och kolla skick?
Ska jag bila upp å byta måste jag bila ca 5 m mot nyrenoverade badrummet. Vet inte om de bytt rör mellan tvättstuga och badrum heller. Vet inte ens om det är gjutjärn där
Finns ju reline också. Har inga problem med avloppet och det har renspolats av tidigare ägare.
Går ju att riva golvet i klädkammaren i framtiden om jag får problem.
Hur ska jag tänka/göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liggande gjutjärnsrör från 70-talet kan må dåligt. Typiskt sett är det dags att byta nu. Men problemet är att man vet aldrig i det enskilda fallet. Så jag skulle definitivt kolla eller byta. Och inte heller det är så enkelt, filmning säger egentligen ingenting om gjutjärnsrör. Filmning kan bara visa katastrofsituationer som t ex sprickor, att rör har glidit isär eller att det är t ex betong i avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför har man hällt i någon typ av betong i den inbyggda gipskanalen. Men bara i botten. Betongen ramlar isär/smular väldigt lätt. Funderar på att riva hela kanalen med gips och göra om. Borde väl inte hålla rören på något sätt.
Betongen tätar mot drag, möss och brand på ett enkelt och billigt vis i slits botten.P Perham skrev:
Rev bort slitsen som var byggd över röret. Tyckte spånskivorna luktade lite gammalt.
1. Funderar på hur jag ska konstruera det nya nu?
Ska ju ha ventilerat golv runt om så byggaren ville helst ventilera runt botten på röret/plattan. Det betyder att jag måste konstruera med ett tätskickt uppåt så jag inte kan se där plasten går in i gjutjärnet.
2. Är det risk att det blir lukt mellan gjutjärn och plaströr nu när inte betongen håller ihop allt?
1. Funderar på hur jag ska konstruera det nya nu?
Ska ju ha ventilerat golv runt om så byggaren ville helst ventilera runt botten på röret/plattan. Det betyder att jag måste konstruera med ett tätskickt uppåt så jag inte kan se där plasten går in i gjutjärnet.
2. Är det risk att det blir lukt mellan gjutjärn och plaströr nu när inte betongen håller ihop allt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara


