J
Johannes W. E. Eriksson: Tack för svar. Antar att känselkroppen är den röda gummiliknande delen. Vaxet har väl helt enkelt nått sin tekniska livslängd då, så modulen måste bytas ut.
2 svar · 326 läst
·
M
MagnusSy: Har nu en trefas ejektorpump på c:a 2kW. I huset finns även en luft/luftvärmepump som kräver elverk av invertertyp. Om jag byter till en dränkbar brunnspump, behöver den inverterelverk eller kan den gå på enklare elverk ? Trefas elverk av invertertyp med tillräcklig enfaseffekt för värmepumpen är svåra och dyra att hitta, så det verkar lämpligare att byta brunnspumpen till
0 svar · 180 läst
S
Staaaanken: [citat] Tyvär inte ett alternativ ingen av de vet hur man ska göra! . Kommunen har inte sådanna resurser. Jag får göra det själv men skulle då behöva någon snille som kunde förklara hur, är också säker på att som några nämnt så är rören gamla och om jag plockar isär det kommer de ej gå ihop igen så då behöver jag hitta ett ersättningsrör och har som sagt inte hittat en
13 svar · 709 läst
·
B
b8q: Gissar att din gumminippel är 50/40, så ditt vita rör glappar. Byt mot en muff med mindre innerdiameter, t.ex 50/32-40.
1 svar · 229 läst
·
R
rolfino: Tack. Låter som en rimlig förklaring. Min brunn står också helt utan värme över vintern och används endast sommartid. Dock finns elkababel i inkommande vatten
8 svar · 1,8k läst
·
H
Henrik.S: Ja det är en backventil. Kolla i följande tråd så hittar du modell och namn: https://www.byggahus.se/forum/threads/backventil-till-avlopp-en-loesning-eller-medfoer-ofta-problem.349902/
1 svar · 340 läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Jag fick nyligen plocka isär en Oras IR-blandare och rengöra den också, den fungerar nu. Det kommnågra järnflagor ur den också. Men det är ca 17 år sedan det badrummet byggdes om, så det funkar rätt bra ändå...
7 svar · 531 läst
·
S
Svante Svenson: Det beror på. Om du har en lägsta punkt där du kan öppna, eller om det sitter en ventil som öppnas när det blir trycklöst är det bara att öppna alla kranar och låta luften komma in och vattnet rinna ut. Om du inte har någon sån kan du koppla på en kompressor med tryckluft och blåsa dem torra, jag vet inte om man riskerar att få in skit i rören som man inte vill ha där då dock,
1 svar · 325 läst
·
A
arvid53: Undrar om och hur man ökar flödet på blandaren. Tyvär har jag hydroforen i pumphus ca 75 meter från huset, och duschen på vån 2. Såklart är det stort tryckfall, trots pumpen levererar 4,5 bar. Vad är annars att göra?
0 svar · 177 läst
Demmpa
Demmpa: https://se.vola.com/catalog/basin/kv1 Tittar man i monteringsvägledningen så har de olika delarna artikelnummer, men det är ändå inte säkert att de finns som reservdelar. Sen trycker man bara ihop å vrider vissa delar, eventuellt kan det gå att göra i omvänd ordning.
3 svar · 507 läst
·
O
[old rusty]: Svårt att se, och kommer inte påverka tömningen. :) Men jag ser ingen upphängningsbygel, och det lär inte försäkringsbolaget tycka om om det blir läckage.
4 svar · 283 läst
·
J
jonaserik: [citat] Är nog ingen fara med dom rören, har gjorts så i urminnes tider och klarat sig. Sen att någon pennfäktare har fått något i huvudet, är inte fel det heller. Då en del vattenskador har inträffat, men är mest i bad/dusch, men sällan under en diskbänk. Däremot under kyl/frysar är det ett återkommande problem, då ingen kryper in under dom och kollar. Så sitt lungt i båten,
10 svar · 701 läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Lågt pris och ordet "grön" i namnet?
37 svar · 3,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vid en snabbare googling verkar denna inte längre vara något som finns på lager... Tråkigt nog.
4 svar · 1,5k läst
·
J
jonaserik: [citat] Då det även vid kallvatten och varmvatten. Vad vet du om kvaliteten på vattnet, kanske det inte är fel att ta prov för annalys av ett företag. Men det med kvalitet har jag inte en aning om och inte du heller. Kommunen säger att allt är OK, då finns det bara i din del som det kan vara något. Har du en offeranod på någon del, men den delen är bara för VV och inte för KV.
3 svar · 311 läst
·
Intet
Intet: [citat] Nejdå! Det finns gott om resevdelar till de kända märkena och det är verkligen inte raketvetenskap vi talar om.
4 svar · 440 läst
O
Oskar97: [citat] Tack, ja det blev så. Jag köpte nytt vattenlås och bottenventil.
2 svar · 289 läst
·
J
jonaserik: [citat] Jepp och en sådan ska finnas direkt vid toalett/bide där duschslangen kan läggas i dessa, numera kanske det är en backventil i vattenmätaren som förhindra att skitvatten går baklänges ut i kommunala rör. Även med eget vatten är det nog inte fel ha en sådan.
8 svar · 358 läst
·
F
Fjonken: [citat] Ta en diskborste och kör järnet, inte i hårdaste laget men gno på du. Det ska det hålla för. Eller en disksvamp med den vita skrubben
8 svar · 515 läst
·
L
lazyjones: [citat] Det var det första jag kollade och fyllde även på lite luft då vattnet stod lite väl högt i röret! Tillslaget är ca 2.2 bar och frånslag ca 3.9 bar - men det är när hydroforen visar ca 3.5 bar under påfyllnad som det börjar smattra i tryckströmbrytaren, och som sagt endast när avsyrningsfiltret före hydroforen är i bruk.
2 svar · 245 läst
N
Nob321: [citat] Stort tack. Din förklaring kommer vara till stor hjälp.
7 svar · 740 läst
T
Thomas_Blekinge: [citat] Ursäkta om jag är oartig. Men jag tycker det är sådana som du som driver upp hantverkarpriset i storstäderna. Du och lika vill göra snabba ombyggnaderna, kan lite om tekniken och vill att det går fort. Då kommer lycksökarna som vittrar cash. Jag vet själv att det kan vara svårt att hitta vettiga hantverkare även på landsbygden. Men det gäller att ha tålamod och kontakter.
44 svar · 6,1k läst
H
hi-fi: Är det lera så är det nog tyvärr kört att spola ner :/ i Smyge är det sandig jord den silspetsen är på 5m ca :) jag har lera i mitt nya hus och jag tänkte borra ner för hand med typ Skurups borren :)
10 svar · 2,5k läst
pacman42
pacman42: [citat] Kan vara så. Man kan ju testa i alla fall
4 svar · 543 läst
·
pacman42
pacman42: Jag kan ju lägga till att innan jag byggde om köket så låg avloppet som ett U under köksgolvet, de hade bara lagt det på isoleringen när huset byggdes. Att ha ett vattenlås under köksgolvet var inte bra för tömningen av diskhon. När röret plockades ur så var det fullt i fett och enbart en lillfingerstor öppning fanns för vattnet att passera. Då hade jag ändå rensat röret med
6 svar · 456 läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Men vafan det är klart att TS har kollat brunnen innan han misstänker röret! Eller överskattar jag dig, TS?
24 svar · 1,2k läst
·
U
UrbOls: Vilken höjd höjd över golv ska jag kapa avloppsröret när jag ska montera en IFÖ Spira mha av WC stos enl länk. https://www.lundagrossisten.se/catalogue/i2266.html
0 svar · 225 läst
C
cpalm: [citat] Havs- och vattenmyndigheten, vars tolkningar tillämpas i de flesta kommuner, menar att omgrävning av infiltration är anmälningspliktigt. Så det är riktigt att inget nytt tillstånd behövs, men det är samtidigt inte bara att köra på.
18 svar · 761 läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag ser fördel med två blandningsventiler, nämligen att dels hålla skiktningen i tanken, dels att "förvärma" stor volym. Att det blir för varmt varmvatten när det eldas kan bero på att blandningsventilerna, främst den för vvc behöver motioneras å eventuellt sänkas lite.
4 svar · 297 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.