Radhus byggt år 1961.
Vi har haft en hel del stenar i rören under huset. Genom kamera kunde man se mycket stenar i avloppsrören/stammarna under huset. Det kom en spolarfirma som spolade ut alla stenar. Det var cirka 12-13 kg stenar som gick ut. Spolarfirman antydde att det är en skada/hål i köksledningen där antagligen råttor har fört in stenar via ett hål. Kan detta stämma? Det skulle kosta 14 500 kr efter ROT att utföra Relining, cirka 2 meter för att täppa till skadan/hålet. De sa att det finns risk att fler stenar först in om man inte lagar skadan.
Är ej insatt i detta men låter detta som rimlig förklaring?
#relining #vatten #vvs #avlopp
Vi har haft en hel del stenar i rören under huset. Genom kamera kunde man se mycket stenar i avloppsrören/stammarna under huset. Det kom en spolarfirma som spolade ut alla stenar. Det var cirka 12-13 kg stenar som gick ut. Spolarfirman antydde att det är en skada/hål i köksledningen där antagligen råttor har fört in stenar via ett hål. Kan detta stämma? Det skulle kosta 14 500 kr efter ROT att utföra Relining, cirka 2 meter för att täppa till skadan/hålet. De sa att det finns risk att fler stenar först in om man inte lagar skadan.
Är ej insatt i detta men låter detta som rimlig förklaring?
#relining #vatten #vvs #avlopp
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
Sten/grus kommer ju uppenbarligten in i röret på något sätt.
Så antingen relining om det går. eller byta ut rören, stort och dyrt jobb om detta är nere under grunden.
Vi hade problem med avlopp under källargolvet. En relining firma erbjöd att reliaa ca 10m rör för 253 000 kr. Vi valde att bila upp och byta rören istället, kostade ca 70 000 + att jag själv återställde ytskikt i källaren (ca 20 kvm klinkers i de rum som påverkades).
Så antingen relining om det går. eller byta ut rören, stort och dyrt jobb om detta är nere under grunden.
Vi hade problem med avlopp under källargolvet. En relining firma erbjöd att reliaa ca 10m rör för 253 000 kr. Vi valde att bila upp och byta rören istället, kostade ca 70 000 + att jag själv återställde ytskikt i källaren (ca 20 kvm klinkers i de rum som påverkades).
Men det vart fritt efter spolning? Annars borde det vara ett tecken på rörkollaps någonstans!? Ni borde ju ha gjutna avloppsrör eller är de bytta? En bekant hade problem med råttor men hans hus låg på högsta punkten i bostadsområdet samt att han hade plastvattenlås i avloppsbrunnarna i källaren som de gnagde igenom så de kom in i huset.
Ja efter spolning fungerar allt bra. Vi hade även inga problem med stopp eller likande innan spolningen av alla stenar ut.
Det är gamla gjutjörnsbrunnar. Spolarfirman sa att rören är i bra skick trots sin ålder och det enda man behöver göra är att åtgärda den skadan i köksledningen.
Tvättstugan har gamla rör och brunnar från 61 talet men brunnar + rör under tvättstugan kommer bytas ut om en månad vid renovering.
Det är gamla gjutjörnsbrunnar. Spolarfirman sa att rören är i bra skick trots sin ålder och det enda man behöver göra är att åtgärda den skadan i köksledningen.
Tvättstugan har gamla rör och brunnar från 61 talet men brunnar + rör under tvättstugan kommer bytas ut om en månad vid renovering.
Förstår inte riktigt? Ni har spolat rören fast ni inte har problem och firman säger att ni ska relina 2 meter?
Ser man skador där? oftast brukar man ju relina hela fastigheten, har aldrig hört talas om att köra några meter. Men jag kan ha fel så bra att invänta några fler kommentarer!
Ser man skador där? oftast brukar man ju relina hela fastigheten, har aldrig hört talas om att köra några meter. Men jag kan ha fel så bra att invänta några fler kommentarer!
Det stämmer. Vi gjorde en kamera besiktning och det var massor av stenar i rören. Inga problem hade uppstått. Så spolarfirman kom och rensade ut alla stenar lika stora som clementiner. Nu säger firman att skadan kommer från köksledningen. Därav relina 2 meter.
Råttor bär inte runt på Clementinstora stenar. Om det är så pass stora stenar så måste de kunna peka ut ett hål i ledningen. Känns väldigt "någon kom och knackade på och sa att jag hade fukt på vinden så nu byter jag taket".W Wisiano skrev:
Låter helt otroligt! Trollinlägg eller AI inlägg på forumet?!W Wisiano skrev:
D Dkvist skrev:
Vad menar du?E Emanuel01 skrev:
Varför spola ni avloppet om ni inte hade problem(du svara inte)? Sen stenar som clementiner är inte rimligt om allt funkar. Så antingen är ni blåsta av firman eller så är inlägget Ai genererat! Alternativt någon som bara vill driva med folk eller överdriver.
Har ju varit flera aggresiva firmor som vill sälja spolning av avlopp. Har man betongrör till gatan kan ju spolning förkorta livslängden så kompisens grävfirma får jobb med.
Har ju varit flera aggresiva firmor som vill sälja spolning av avlopp. Har man betongrör till gatan kan ju spolning förkorta livslängden så kompisens grävfirma får jobb med.
Redigerat:
Eftersom huset är byggt år 1961 så ville jag få en koll på hur mina rör under huset ser ut. Då grannen i området fått en vattenläcka.E Emanuel01 skrev:Varför spola ni avloppet om ni inte hade problem(du svara inte)? Sen stenar som clementiner är inte rimligt om allt funkar. Så antingen är ni blåsta av firman eller så är inlägget Ai genererat! Alternativt någon som bara vill driva med folk eller överdriver.
Så jag tog in en spolarfirma för att filma rörens skick. Är detta något konstigt menar du?
Efter kamera inspektion kunde man se att det var många stenar i rören. Se bild. (Hinken blev full av stenar i slutet)
Eftersom det finns risk för översvämning och stopp pga alla stenar så spolade firman ut stenarna. Hänger du med?
Jag är bara osäker hur stenarna kommit in.
Å de där har råttor baxat dit? Jag är skeptisk....W Wisiano skrev:Eftersom huset är byggt år 1961 så ville jag få en koll på hur mina rör under huset ser ut. Då grannen i området fått en vattenläcka.
Så jag tog in en spolarfirma för att filma rörens skick. Är detta något konstigt menar du?
Efter kamera inspektion kunde man se att det var många stenar i rören. Se bild. (Hinken blev full av stenar i slutet)
Eftersom det finns risk för översvämning och stopp pga alla stenar så spolade firman ut stenarna. Hänger du med?
Jag är bara osäker hur stenarna kommit in.