Tjena! Jag bytte varmvattenberedare förra veckan. Sedan dess har ett droppande uppstått från säkerhetsventilen på ett annat rör. Alltså inte den på själva beredaren. Har provat att rengöra den så gott det går men läcker ändå. Så om jag inte helt plötsligt fått betydligt högre och konstant tryck i ledningarna så antar jag att kopplingen (den silvriga delen) är uppsliten. Det har aldrig kommit en droppe ur den tidigare. Min fråga, är det bara att stänga av inkommande och skruva bort den och byta ut till en likadan som sitter där inklusive lite gängtejp. Känns i så fall som något man kan göra själv utan fackman.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Är nog inget fel med med den blanka kopplingen, det är nolltryck där. Så pinkar det där så är det säkerhetsventilen som är otät, behövs inte mer än någon 1/10 flisa i den för att pinka och sitter mot gummipackningen i den. Så bråka inte med utan bara byt. Står drt 9 bar på den, så är det för inkommande vatten och 1,5 bar för värmesystemet. Finns på billiga varusen. Bäst är att ta bort och åka och köpa en ny och då blir det rätt storlek. Lina gängan med början lite lätt från änden och öka på tjockleken så blir det tätt. Med lin kan det backas en del, så det stämmer med hur det ser ut nu.
Ser även ut som att det kopplas en slang på utloppet, bör vara ett rör ner mot golv/golvbrunn.
Ser även ut som att det kopplas en slang på utloppet, bör vara ett rör ner mot golv/golvbrunn.
Gör som föregående säger. Droppar det hela tiden byt annars är det bara att gilla läget.
När vattnet värms upp ökar det i volym och du har backventil så då måste trycket komma ut någonstans som blir i denna ventil. Särskilt efter en lång dusch!
När vattnet värms upp ökar det i volym och du har backventil så då måste trycket komma ut någonstans som blir i denna ventil. Särskilt efter en lång dusch!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden