Vi har börjat renovera ett ödehus och det kommer att dröja ett par år innan vi kommer att ha permanent värme. Men under tiden vill vi gärna ha byggvatten för att tvätta händer och få vatten till kaffet :) Djupborrad brunn finns och vi tänkte sätta pump i den och dra in vatten i källaren till en hydrofor och bygga ett isolerat rum med frostvakt runt den, samt sätta en liten varmvattenberedare där. Borde man inte kunna sätta en kulventil på utgången från hydroforen och sen en avtappningsventil för att tömma systemet på kallvatten? Att det står vatten i hydroforen ett par veckor borde inte vara något problem? VVB får man väl tömma helt och stänga av? Eller tänker jag helt galet?

J
F Fredrik Bernelf skrev:
Vi har börjat renovera ett ödehus och det kommer att dröja ett par år innan vi kommer att ha permanent värme. Men under tiden vill vi gärna ha byggvatten för att tvätta händer och få vatten till kaffet :) Djupborrad brunn finns och vi tänkte sätta pump i den och dra in vatten i källaren till en hydrofor och bygga ett isolerat rum med frostvakt runt den, samt sätta en liten varmvattenberedare där. Borde man inte kunna sätta en kulventil på utgången från hydroforen och sen en avtappningsventil för att tömma systemet på kallvatten? Att det står vatten i hydroforen ett par veckor borde inte vara något problem? VVB får man väl tömma helt och stänga av? Eller tänker jag helt galet?
Om det inte kan frysa så behöver du väl inte tömma vvb heller..

F Fredrik Bernelf skrev:
Vid dragning av vattenrör, så ska du se till att det är nedförsbacke på rören och ventiler att stänga och öppna. Ner till en avloppsbrunn eller annat. Det behövs bara någon/ra centimeter fall, detsom är viktigt då att det inte finns några ställen på där vatten kan stå kvar. Knän/böjar som det kan stanna i.Har så på torpet och bara öppnar ett antal ventiler/kranar, så rinner allt vatten ut. Jag gjorde det för 10 år sen och inget sönderfruset. Har självfall från brunnen och i inkommande rör, 2 meter värmekabel. Extra viktigt är om det finns en termostatblandare, så måste den tas bort och läggas på ett frostfritt ställe, annars får du byta den varje år, sprängd av is.
Får ca - 10 C i källaren, så att tömma är ett måste.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.