Jag försöker tyda dessa VA-ritningar på ett radhus byggt i slutet av 50-talet. Jag försöker förstå den rödmarkerade brunnens funktion, märkt "GBR 375". Jag gissar att den andra ritningen är mest korrekt, då den stämmer med brunnens faktiska placering.
Är syftet med brunnen att samla vatten utifrån, ex från dränering, och leda det in under källaren och in i avloppsnätet? Eller är det någon typ av spillvatten från huset som leds ut till brunnen av någon anledning? Det finns en golvbrunn i pannrummet, men som röret till/från brunnen är ritat passerar det inte golvbrunnen på någon av ritningarna.
Är syftet med brunnen att samla vatten utifrån, ex från dränering, och leda det in under källaren och in i avloppsnätet? Eller är det någon typ av spillvatten från huset som leds ut till brunnen av någon anledning? Det finns en golvbrunn i pannrummet, men som röret till/från brunnen är ritat passerar det inte golvbrunnen på någon av ritningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Spillvatten är bara en teknisk term för ditt vanliga avlopp. Det är alltså ditt avlopp som det planerades på 50-talet som du har hittat en ritning på.A Altra skrev:
Jo jag förstår att det är en ritning av avloppssystemet, men jag är fortfarande inte med på syftet med brunnen. Avloppsvattnet borde väl inte ledas ut mot en brunn?
Min tolkning var att det var dagvatten som samlades i brunnen, och som kopplas på det kommunala avloppet genom 100-röret. Med det är alltså en feltolkning?
Min tolkning var att det var dagvatten som samlades i brunnen, och som kopplas på det kommunala avloppet genom 100-röret. Med det är alltså en feltolkning?
Jag kanske snackar goja.A Altra skrev:Jo jag förstår att det är en ritning av avloppssystemet, men jag är fortfarande inte med på syftet med brunnen. Avloppsvattnet borde väl inte ledas ut mot en brunn?
Delar radhuslängan på avloppsledningarna? För det är ju ritat som att det går åt andra hållet.
Detta får mig att tro att avloppet går åt andra hållet, hur svängarna är ritade:
Logga in
Skapa konto
Svårt att tolka utan hela ritningen.
Kan du öppna samlingsbrunnen/rensbrunnen och ta bilder?A Altra skrev:Jo jag förstår att det är en ritning av avloppssystemet, men jag är fortfarande inte med på syftet med brunnen. Avloppsvattnet borde väl inte ledas ut mot en brunn?
För förr så kopplades dagvatten in i spillvattnet..
Jag tror GBR betyder Gårdsbrunn, ett samlingsnamn för brunn och spygatt. Brunnen kan vara till för att avvattna marken och vara anslutningspunkt för dränering och stuprör.A Altra skrev:Jag försöker tyda dessa VA-ritningar på ett radhus byggt i slutet av 50-talet. Jag försöker förstå den rödmarkerade brunnens funktion, märkt "GBR 375". Jag gissar att den andra ritningen är mest korrekt, då den stämmer med brunnens faktiska placering.
[bild]
[bild].
Tolkar ritningen som att ursprunglig sträckning i verkligheten ersatts av annat läge med brunnen lite längre från huset.
Brunnen har möjligen vattenlås men kan även vara utan det och kallas då spygatt. Det senare är lämpligt om brunnen inte har frostfritt djup.
En spygatt kan ha botten vid utloppet, men även djupare som sandfång och i vissa fall för att nå ner till frostfritt djup.
Har du en spygatt bör du kunna se utloppsröret, men inte om det är en brunn med vattenlås. Utloppet skall inte förväxlas med öppning för inkommande rör för dränering eller från stuprör.
Man kan kolla om stuprör leds till brunnen genom att hälla mjölk i stupröret.
Förr i tiden kunde man få koppla dagvatten till spillvatten men det vill man inte numera.
Att man vill ha bort kopplingen mellan dagvatten och avloppsvatten är att dagvattnet vid skyfall fick reningsverken att svämma över av de enorma mängderna som samlades på kort tid från mycket stora ytor och alltihop gick ut som orenat vatten ut i sjöarna vid dom tillfällena - idag hanteras det separat och man kan låta dagvattnet gå ut i stor mängd utan mer än enklare mekanisk rening och med sandfång och man slipper att det flyter fekalier och toapapper i sjöarna efter en större skyfall.
Det går en gemensam huvudledning genom hela längan. Utloppet är åt vänster.Claes Sörmland skrev:
Det finns två brunnar bredvid varandra placerade där brunnen på den andra ritningen är markerad. Dessa brunnar är utanför grannens hus i radhuslängan, vilket inte gör det mindre komplicerat. Jag vet inte om ett eller bägge är kopplade till röret på ritningen.J Jochi skrev:Jag tror GBR betyder Gårdsbrunn, ett samlingsnamn för brunn och spygatt. Brunnen kan vara till för att avvattna marken och vara anslutningspunkt för dränering och stuprör.
Tolkar ritningen som att ursprunglig sträckning i verkligheten ersatts av annat läge med brunnen lite längre från huset.
Brunnen har möjligen vattenlås men kan även vara utan det och kallas då spygatt. Det senare är lämpligt om brunnen inte har frostfritt djup.
En spygatt kan ha botten vid utloppet, men även djupare som sandfång och i vissa fall för att nå ner till frostfritt djup.
Har du en spygatt bör du kunna se utloppsröret, men inte om det är en brunn med vattenlås. Utloppet skall inte förväxlas med öppning för inkommande rör för dränering eller från stuprör.
Man kan kolla om stuprör leds till brunnen genom att hälla mjölk i stupröret.
Förr i tiden kunde man få koppla dagvatten till spillvatten men det vill man inte numera.
Jag tror grannens stuprör har gått till brunnarna tidigare, men det gör de inte längre. Vi har försökt filma i den andra brunnen, men inte blivit mycket klokare av det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Flödet är åt vänster till ledning 150Claes Sörmland skrev:
Vet du vad som gäller i de fall de redan är sammankopplade? Alltså om det är så att vatten från dräneringen går ner i brunnen och den är sammankopplad med det kommunala avloppet sedan 50-talet?X xxargs skrev:Att man vill ha bort kopplingen mellan dagvatten och avloppsvatten är att dagvattnet vid skyfall fick reningsverken att svämma över av de enorma mängderna som samlades på kort tid från mycket stora ytor och alltihop gick ut som orenat vatten ut i sjöarna vid dom tillfällena - idag hanteras det separat och man kan låta dagvattnet gå ut i stor mängd utan mer än enklare mekanisk rening och med sandfång och man slipper att det flyter fekalier och toapapper i sjöarna efter en större skyfall.
Klicka här för att svara