Nyligen haft spolning av rören, men nu svämmar duschen över. Finns det nån poäng i att lossa denna fyrkantsmutter (och vad gör jag sedan?). Eller borde man fortsätta rengöra under kanterna (se pilar på nästa bild).

Tacksam för hjälp innan jag lägger för mycket tid på fel väg.

• Duschavlopp med vattenansamling och en tandborste för rengöring av proppen alterna kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rost och missfärgning på en metallkant med handritade pilar som pekar på området under badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Du förklarar dåligt. Spolning av rören men inte från duschen eller vad? Varför? Ja det där är renspluggen ja där man rensar/spolar rören.

RoTe RoTe skrev:
Du förklarar dåligt. Spolning av rören men inte från duschen eller vad? Varför? Ja det där är renspluggen ja.
Jag har faktiskt ingen aning vad de gjorde, jag var inte hemma. Men någon form av spolning och filmning av rören där allt tydligen såg bra ut.

RoTe
7 70-talsradhuset skrev:
Jag har faktiskt ingen aning vad de gjorde, jag var inte hemma. Men någon form av spolning och filmning av rören där allt tydligen såg bra ut.
Det är ju uppenbart inte bra? Vad var det du bad dom att göra och varför?

RoTe RoTe skrev:
Det är ju uppenbart inte bra? Vad var det du bad dom att göra och varför?
Det var inte jag, men det var för utvärdering inför eventuellt byte av stammar.

RoTe
7 70-talsradhuset skrev:
Det var inte jag, men det var för utvärdering inför eventuellt byte av stammar.
Ok så din dusch fungerade bra, sen spolade dom stammarna och nu funkar inte din dusch? Då skulle jag klaga hos styrelsen.

S
Omöjligt att säga såhär egentlige, men det kan ju vara bekymmer med avluftningen.
Då kan en vacuumventil under ditt handfat göra susen.

Okej, var kanske en otydlig fråga. Men:

- Eftersom rören är spolade …
- … kan det då vara gegget under kanten – ett igensatt vattenlås alltså – som gör att avrinningen är dålig? Eller är det slöseri på tid att försöka få bort geggat?

Det känns som att delar av vattenlåset är ganska sprött, och jag vill helst inte paja något. Jag förstår att det borde bytas ut på sikt.

RoTe
Alltså pilarna pekar inte på något som har vattenlåsfunktion. Vet du hur ett vattenlås fungerar? Delen där du har renspluggen är själva vattenlåset och den är av fast modell i din brunn eftersom den har en rensplugg. Stick in handen under och för upp fingrarna så långt du kan, hittar du nåt som är i vägen där? Om inte måste renspluggen öppnas och rören rensas.

Det vet jag faktiskt inte, men jag hittade en bra genomskärningsbild efter att jag postade, så nu vet jag kanske! Tack för tålamod

Det är inget som sitter där, men det virvlar runt massa svart grus blandat med rött, som kan vara rost eller organiskt?

Då får jag försöka få upp den där ändå, tack för hjälpen!

RoTe
Men visst började problemen efter stamspolning? Då tycker jag du ska prata med styrelse eller hyresvärd för du måste antagligen ta dit en firma för att spola rent dina rör. Det finns ju alltid en risk att deras spolning tryckt upp något i röret till din dusch.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.