Nyligen haft spolning av rören, men nu svämmar duschen över. Finns det nån poäng i att lossa denna fyrkantsmutter (och vad gör jag sedan?). Eller borde man fortsätta rengöra under kanterna (se pilar på nästa bild).
Tacksam för hjälp innan jag lägger för mycket tid på fel väg.
Tacksam för hjälp innan jag lägger för mycket tid på fel väg.
Okej, var kanske en otydlig fråga. Men:
- Eftersom rören är spolade …
- … kan det då vara gegget under kanten – ett igensatt vattenlås alltså – som gör att avrinningen är dålig? Eller är det slöseri på tid att försöka få bort geggat?
Det känns som att delar av vattenlåset är ganska sprött, och jag vill helst inte paja något. Jag förstår att det borde bytas ut på sikt.
- Eftersom rören är spolade …
- … kan det då vara gegget under kanten – ett igensatt vattenlås alltså – som gör att avrinningen är dålig? Eller är det slöseri på tid att försöka få bort geggat?
Det känns som att delar av vattenlåset är ganska sprött, och jag vill helst inte paja något. Jag förstår att det borde bytas ut på sikt.
Alltså pilarna pekar inte på något som har vattenlåsfunktion. Vet du hur ett vattenlås fungerar? Delen där du har renspluggen är själva vattenlåset och den är av fast modell i din brunn eftersom den har en rensplugg. Stick in handen under och för upp fingrarna så långt du kan, hittar du nåt som är i vägen där? Om inte måste renspluggen öppnas och rören rensas.
Det vet jag faktiskt inte, men jag hittade en bra genomskärningsbild efter att jag postade, så nu vet jag kanske! Tack för tålamod
Det är inget som sitter där, men det virvlar runt massa svart grus blandat med rött, som kan vara rost eller organiskt?
Då får jag försöka få upp den där ändå, tack för hjälpen!
Det är inget som sitter där, men det virvlar runt massa svart grus blandat med rött, som kan vara rost eller organiskt?
Då får jag försöka få upp den där ändå, tack för hjälpen!
Men visst började problemen efter stamspolning? Då tycker jag du ska prata med styrelse eller hyresvärd för du måste antagligen ta dit en firma för att spola rent dina rör. Det finns ju alltid en risk att deras spolning tryckt upp något i röret till din dusch.
Klicka här för att svara

